دانستنی هاسبک زندگی

11 عادت مضر برای سلامتی که همه ما انجام می دهیم

علم به ما می گوید که اگر در فعالیت های روزانه خود زیاده روی کنیم، در نهایت به بدن خود آسیب خواهیم رساند. بنابراین بهتر است هر از چند گاهی برخی موارد را کنار بگذارید و به یاد داشته باشید که گاهی کمتر بهتر است.

در ادامه در مورد برخی از عادات روزانه صحبت خواهیم کرد که می توانند سلامت ما را به خطر بیندازد.

1- اجازه می دهید غذای داغ خنک شود

برخلاف تصور عموم، نگهداری غذاهای داغ در یخچال هیچ اشکالی ندارد. در واقع در دمای بین 4 تا 60 درجه سانتیگراد که به “منطقه خطر” معروف است، باکتری های زیادی رشد می کنند. انتقال فوری غذا به یخچال از آلودگی باکتریایی مواد غذایی جلوگیری می کند.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

۲- هر روز پوست خود را لایه برداری می کنید

مراقبت از پوست در حال حاضر در دوران طلایی خود است و زنان، مردان و نوجوانان روتین های خاص خود را دارند. اکنون افراد بیشتری با استفاده از انواع محصولات پوستی از جمله لایه بردارها سعی در دستیابی به پوستی درخشان دارند، اما در بیشتر موارد نتیجه متفاوت است.

به گفته متخصصان پوست، لایه برداری تنها یک بار در هفته توصیه می شود زیرا پوست به مرور زمان خشک و حساس می شود. اگر پوست چرب دارید، توصیه می شود حداکثر 3 بار در هفته لایه برداری کنید.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

3- بیش از 3 بار در روز مسواک می زنید

تمیز و براق نگه داشتن دندان ها هیچ اشکالی ندارد. با این حال، مسواک زدن بیش از حد می تواند باعث خونریزی لثه و دندان های شکننده شود که در نهایت می تواند منجر به انواع مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه شود. بیش از 3 بار در روز مسواک نزنید و به یاد داشته باشید که 2 دقیقه مسواک زدن برای درخشندگی آنها کافی است.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

4- بیش از حد آفتاب می گیرید

یک روز آفتابی زیبا می تواند فرصت خوبی برای دریافت ویتامین D و برنزه شدن پوست باشد. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند پوست شما را قربانی اشعه های مضر فرابنفش خورشید کند که روند پیری پوست را تسریع کرده و سلامت شما را به خطر می اندازد.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

5- در ظروف پلاستیکی غذا می خورید

بسیاری از غذاهای آماده در ظروف پلاستیکی سرو می شوند. اما بسته بندی پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که با مواد غذایی و نوشیدنی ها در تماس است.

علاوه بر این، میکروپلاستیک ها (ذرات ریز پلاستیک) از پلاستیک خارج می شوند که برای انسان سرطان زا هستند، زیرا این ذرات بخشی از پلاستیک هستند و می توانند وارد جریان خون ما شوند.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

6- از ضدعفونی کننده دست و الکل استفاده می کنید.

برخی از تبلیغات ادعا می کنند که ضدعفونی کننده های دست 99 درصد باکتری های روی پوست را از بین می برند که تا حدی درست است. اما نتیجه استفاده مکرر از ضدعفونی‌کننده‌های دست فراتر از مبارزه با باکتری‌ها خواهد بود و منجر به خشکی پوست و مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها یا بی‌اثر بودن آن‌ها می‌شود.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

7- فراموش می کنید بالش خود را بشویید

بسیاری از ما بالش خاصی داریم که ترجیح می دهیم هنگام خواب از آن استفاده کنیم. و گاهی به دلیل راحتی آن فراموش می کنیم که آن را بشوییم. بالش کثیف شما می تواند به زیستگاه مایت های گرد و غبار آلرژیک تبدیل شود.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

8- شما از مام استفاده می کنید

ما از ضد تعریق ها استفاده می کنیم تا بوی عرق خود را از بین ببریم و در طول روز سرحال باشیم. اما این نیز معایبی دارد. ضد تعریق ها اغلب حاوی مواد شیمیایی آلرژی زا هستند و تحقیقات ارتباط بین آنها و سرطان سینه را نشان داده است.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

9- در ظروف نچسب آشپزی می کنید

ظروف تفلون تقریباً در هر آشپزخانه ای یافت می شود. اما استفاده مداوم از این ظروف باعث سمی شدن پوشش نچسب آنها می شود. با افزایش دما، این لایه شروع به تجزیه شدن و انتشار گازهای سمی می کند که می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف ریوی قرار دهد.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

10- رسید خریدهای خود را نگه می دارید

رسیدهای خرید امروزی که روی کاغذ حرارتی چاپ می شوند حاوی ماده شیمیایی سمی به نام BPA (بیسفنول A) هستند که به راحتی جذب جریان خون می شود. این ماده که در ساخت وسایل پلاستیکی نیز استفاده می شود، غدد درون ریز بدن را مختل می کند.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

11- خانه خود را هر روز تمیز می کنید

تمیز کردن خانه تقریباً روزانه می تواند میکروب ها و به هم ریختگی ها را از بین ببرد، اما استفاده روزانه از مواد شوینده می تواند به مرور زمان پوست و ریه های شما را در معرض خطر قرار دهد.

11 عادت مضر روزانه که نمی دانید

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا