اخبار روز

اقامت ۵ ساله ایران 100000 هزار دلار! | از معماری تاریخی و غنی ایرانی لذت ببرید!

با جزئیات اقامت ۵ ساله ایران، همراه ما باشید.

به گزارش پی ام آپ، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بر اساس تصمیم هیأت وزیران، یک دستور العمل اجرایی درباره تنوع سازی روش‌های ورود سرمایه به کشور برای سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزی و سپرده‌گذاری تدوین کرده است. طبق ماده اول این دستورالعمل، جزئیات ورود سرمایه برای سپرده‌گذاری بلندمدت ارزی به منظور دریافت اقامت پنج ساله به روش حواله و اسکناس ارز، بر اساس اظهارنامه ارز همراه با مسافر، مشخص شده است.

دستورالعمل جزئیات ورود سرمایه حداقل 100 هزار دلاری برای اخذ اقامت پنج ساله را تعیین کرده است. بنابراین، بانک ملی ایران، به نمایندگی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجاز است قرارداد سپرده‌گذاری ارزی ویژه را از طریق افتتاح حساب ارزی با حداقل مبلغ 100 هزار دلار آمریکا یا معادل آن به سایر ارزهای جهانی روایت مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعقد نماید. این اقدام به صورت حواله و اسکناس برای اتباع خارجی انجام می‌شود و با هماهنگی لازم با اداره خزانه داری ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حواله وارد شده را در حساب مربوطه اداره مذکور کارسازی کرده و با اسکناس رسیده را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحویل می‌دهد.

ضمناً بانک ملی ایران در رابطه با سپرده های ارزی ناشی از اسکناس موظف است از صحت مدارک ورود ارز از جمله اظهارنامه ارزی همراه مسافر ارائه شده توسط متقاضی و امکان اطمینان حاصل نماید. اصل واریزی که به خارج از کشور می رود پس از انصراف از اقامت پس از اخذ موافقت وزارت کشور و سازمان کمک های اقتصادی و فنی و سرمایه گذاری ایران، بلیت را به همان ارز به سپرده گذار اعلام کنید.

علاوه بر این، استفاده از چنین بیانیه ای برای برداشت ارز از اشخاص ثالث امکان پذیر نیست. همچنین بانک های برون مرزی می توانند با مجوز و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس این بخشنامه اقدام کنند. همچنین نحوه ورود سرمایه برای سرمایه گذاری های مشمول قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی نیز مشخص شده است.

ورود سرمایه نقدی از طریق بانک‌های خصوصی و دولتی ایرانی به صورت حواله و اسکناس با ثبت در سامانه‌های تأیید شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از جمله سامانه‌های نیما و سنا، مجاز است. بر اساس تبصره این بند، بانک‌های برون مرزی (آف‌شور) نیز می‌توانند با دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، اقدامات خود را انجام دهند. همچنین، ورود سرمایه نقدی از طریق صرافی‌های بانکی و غیربانکی با نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با ثبت در سامانه‌های تأیید شده توسط بانک مرکزی، از جمله سامانه‌های نیما و سنا، مجاز است.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، ورود سرمایه نقدی به صورت اسکناس باید در اظهارنامه ارزی همراه مسافر مستند باشد و طبق تبصره این بند گمرک موظف به ثبت نام و صدور است. اظهارنامه ارزی موضوع این دستورالعمل بدون محدودیت در میزان سرمایه نقدی ورودی امکان ورود سرمایه از طریق تسویه با سرمایه گذاران خارجی و داخلی، ورود سرمایه توسط سرمایه گذاران خارجی مشمول ماده 6 قانون محرک ها و حمایت ها می باشد. سرمایه گذاری خارجی از طریق جبران سرمایه با سرمایه گذاران خارجی موضوع همان قانون که به دنبال برداشت منابع از موضوع مواد 13 و 14 است و 15 قانون شامل عایدی سرمایه و عایدی سرمایه نیز در این بیانیه مجاز است.

در این روش، سرمایه‌گذار خارجی دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی که قصد ورود سرمایه خارجی به کشور را دارد، سرمایه خود را با سرمایه‌گذار خارجی دیگری که مجوز انتقال موضوع مواد 13، 14 و 15 قانون را دارد، نقداً جبران می‌کند. این روش فقط در بین سرمایه گذاران خارجی دارای مجوز موضوع قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و با تایید هیات سرمایه گذاری خارجی موضوع ماده 6 این قانون پذیرفته می شود.

ضمناً مبادله بین سرمایه گذار خارجی موضوع ماده 6 قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی (سرمایه گذار خارجی) که قصد ورود سرمایه نقدی به داخل کشور را دارد و فعال اقتصادی داخل کشور (سرمایه گذار ملی) همچنین کشور مجاز به واردات کالاهای مجاز برای واردات ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه خط تولید سرمایه گذار ملی است.

این روش فقط بین سرمایه‌گذاران خارجی دارای مجوز طبق قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی و با تأیید هیئت سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌شود.

در عین حال، امکان تعامل بین سرمایه‌گذار خارجی (طبق ماده 6 قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی) که قصد ورود سرمایه نقد به کشور را دارد، و فعال اقتصادی داخلی (سرمایه‌گذار داخلی) که درخواست واردات کالاهای مجاز مانند ماشین‌آلات، تجهیزات و مواداولیه خط تولید سرمایه‌گذاری داخلی را دارد، وجود دارد.

در این روش، سرمایه‌گذار داخلی با استفاده از منبع ارزی با منشأ خارجی سرمایه‌گذار خارجی، از طریق انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذار خارجی، اقدام به واردات قانونی کالای مجاز با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران می‌کند. پس از واردات کالای موردنظر به کشور و استفاده از آن در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (براساس ارزش درج شده در پروانه الکترونیکی واردات) و واریز معادل ریالی ارزش کالای وارد شده که توسط گمرک تأیید شده است، سرمایه‌گذار داخلی به حساب شرکت سرمایه‌گذار خارجی در ایران (به عنوان سرمایه خارجی) واریز می‌شود. سپس این ورود سرمایه خارجی توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران پس از تأیید هیئت سرمایه‌گذاری خارجی (مطابق ماده ۶ قانون) ثبت می‌شود.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذار داخلی در این حالت، فعال اقتصادی ایرانی داخل کشور است و هیچ سهامداری و قراردادی با سرمایه‌گذار خارجی در طرح سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده (طبق ماده ۶) ندارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا