اخبار روز سینما

10 کتابی که زندگی ما را تغییر می دهد از نظر جردن پیترسون

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

بیایید با هم ۱۰ کتاب تاثیرگذار را که جردن پیترسون او آنها را به عنوان کتاب هایی برای تقویت رشد شخصی و عمیق تر کردن درک ما از پیچیدگی های زندگی معرفی و توصیه کرده است. جردن بی پیترسون به عنوان یک روانشناس، معلم و نویسنده بسیار معتبر زمان ما، دانش عمیقی از روانشناسی، فلسفه و رشد شخصی دارد و به همین ترتیب، مخاطبان را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است. پترسون کتاب‌هایی را که خوانده است و تأثیر مثبتی بر گفتار و نوشتن او داشته‌اند به اشتراک می‌گذارد، بنابراین دقیقاً می‌دانید که کدام منابع بر تفکر او تأثیر گذاشته‌اند.

1. Maps of Meaning اثر جردن بی پیترسون

در این کتاب ارزشمند، پترسون کاوش عمیقی را در روانشناسی سیستم های اعتقادی آغاز می کند. این کتاب در مورد تأثیر اسطوره ها و منشأ برخی رفتارها و ایدئولوژی ها صحبت می کند و به ما کمک می کند تا درک جامعی از ساختارهای زیربنایی شکل دهنده افکار و رفتار انسان به دست آوریم. تحلیل پترسون نقشه راهی برای درک پیچیدگی های شناخت انسان و نقش باورها در شکل دادن به هویت فردی و جمعی ارائه می دهد.

2. جستجوی انسان برای معنا اثر ویکتور فرانکل

جستجوی انسان برای معنا. یکی یکی از بهترین و تاثیرگذارترین کتاب های دنیاست. ویکتور فرانکل یکی او یک بازمانده از هولوکاست و یک روانپزشک متخصص است. او در این کتاب به تشریح تلاش مداوم انسان برای رسیدن به اهدافش و یافتن معنای زندگی می پردازد. ویکتور صفحه به صفحه، چالش هایی را که در دوران زندان با آن روبرو بود و رنج هایی که متحمل شده بود به خوانندگان ارائه می دهد. این از انعطاف پذیری و عزم خود او برای یافتن معنی در میان ناملایمات غیرقابل تصور ما در دنیای امروز صحبت می کند. پترسون اغلب از زندگی ویکتور به عنوان مثالی برای نشان دادن قدرت هدف در تغییر زندگی افراد حتی در تاریک ترین لحظات استفاده می کند.

3. جنایات و مجازات های فئودور داستایوفسکی

جرم و مجازات، یکی یکی از شاهکارهای بزرگ نویسنده روسی فئودور داستایوفسکی. این رمان درباره مرد جوانی به نام رودیون راسکولنیکوف است که تصمیم می گیرد با ارتکاب جنایتی بسیار خشن به قدرت و ثروت دست یابد. اما این جنایت زندگی او را تباه می کند و با وجدان و اعتقاداتش در تعارض است. روایت داستایفسکی از داستان عمیقاً به مسائل اخلاقی، اعتقادات مذهبی و مشکلات روحی درونی شخصیت‌ها می‌پردازد و خواننده را به اعماق انسانیت و معنای واقعی مجازات‌ها و جنایات وامی دارد. به همین دلیل جردن پترسون آن را به ما ارائه کرده است تا باطن و رفتارهایمان را بشناسیم.

4. برادران کارامازوف اثر فئودور داستایوفسکی

واضح است که داستایوفسکی یکی یکی از نویسندگان مورد علاقه پترسون است. این رمان هم یکی این یکی دیگر از آثار بزرگ داستایوفسکی است. بسیاری از مردم آن را بهترین و پیچیده ترین اثر داستایوفسکی می دانند. داستان این رمان درباره سه برادر به نام‌های دیمیتری، ایوان و آلیوشا کارامازوف است که هر کدام دارای شخصیت‌ها و اعمالی هستند که مشکلات بزرگ بشریت را مطرح می‌کنند.

دیمیتری، برادر بزرگتر، شخصیتی دوست داشتنی و جذاب است که گرفتار احساسات نفسانی و خشم است. او عاشق زنی به نام گریگوریوا است و برای رسیدن به اهدافش دست به خشونت می زند.

ایوان برادر وسطی و فیلسوفی است که به دلیل دانش و فلسفه اش به موضوعاتی چون معنای زندگی، دین و اخلاق می پردازد و بر رابطه انسان با اعمالش تاکید می کند.

آلیوشا برادر کوچکتر و یک کشیش جوان و بی گناه است که عمیقاً به مسائل مذهبی و اخلاقی علاقه مند است. او به نوعی نماد عشق و انسانیت است که سعی می کند پایدار باشد و میان تضادهای دیگران وجه اشتراک پیدا کند.

این رمان به شدت مملو از رویدادهای پرتنش و داستان های فرعی درهم تنیده است که آن را به یک حماسه شخصیت محور استثنایی تبدیل می کند. داستایوفسکی با کمک این شخصیت ها و داستان هایشان به اعماق روح انسان و پیچیدگی های اخلاق، مذهب، عشق و معنای زندگی می پردازد. این کار به عنوان یکی این اثر به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار ادبی جهان شناخته می‌شود و حتی پس از قرن‌ها تأثیر بی‌نهایتی بر ادبیات و اندیشه بشری گذاشته است.

5. دنیای جدید شجاع اثر آلدوس هاکسلی

کتاب دنیای جدید زیبا یکی این یکی از آثار برجسته آلدوس هاکسلی، نویسنده، فیلسوف و محقق برجسته انگلیسی است که به عنوان پیشگام جنبش های محیطی و فلسفی شناخته می شود. کتاب هاکسلی درباره تجربیات و تحقیقات او در زمینه تحقیقات روانشناسی و مصرف مواد مخدر است. او تجربیات خود را در مورد داروهای توهم زا، به ویژه مزایا و خطرات استفاده از آنها، به تفصیل و با ذکر مثال شرح می دهد. در این کتاب، هاکسلی جنبه هایی از تجربه انسانی مانند خلاقیت، معنویت و روابط انسانی را از طریق استفاده از مواد توهم زا به ویژه ال اس دی بررسی می کند.

هاکسلی در این کتاب به نقد مدرنیته و فرهنگ مصرفی معاصر نیز می پردازد. این کتاب ایده این کتاب را به عنوان یک “دنیای جدید” ارائه می دهد که احتمالاً از طریق تغییر در آگاهی و تجربه ما از جهان به دست می آید. چشم انداز دیستوپیایی هاکسلی چشم اندازی جذاب از جامعه ای آینده ارائه می دهد که با رضایت آنی هدایت می شود.

۱۹۸۴

6. کتاب 1984 اثر جورج اورول

اورول به عنوان یک هشدار قوی در برابر خطرات توتالیتاریسم و ​​دستکاری حقیقت توسط رژیم های خودکامه عمل می کند. از طریق تجربیات وینستون اسمیت، خوانندگان در دنیایی دیستوپیایی غوطه ور می شوند که در آن آزادی فردی به طور سیستماتیک سرکوب می شود و مخالفت به طرز وحشیانه ای سرکوب می شود. پترسون اغلب دیدگاه کابوس‌آمیز اورول را با جنبش‌های سیاسی معاصر یکی می‌داند و از خوانندگان می‌خواهد در برابر فرسایش اصول دموکراتیک و نقض اصول ایدئولوژیک مقاومت کنند. استبداد همچنان هوشیار است

7. مردم عادی نوشته کریستوفر آر. براونینگ

تحلیل تاریخی براونینگ روانشناسی مردم عادی را که مرتکب نسل کشی می شوند روشن می کند و باعث تأمل در ماهیت انسان و پتانسیل خصومت در افراد می شود، موضوعی که بسیار مورد علاقه پترسون است.

8. فراسوی خیر و شر، اثر فردریش نیچه

رساله فلسفی نیچه ارزش های اخلاقی متعارف را به چالش می کشد و خوانندگان را به پرسش و ارزیابی مجدد باورهای خود دعوت می کند. در این کتاب مضامینی یافت می‌شود که پیترسون اغلب در حین بررسی پیچیدگی‌های اخلاقیات و تجربیات انسانی به آن‌ها می‌پردازد.

9. کتاب مقدس (نویسندگان مختلف) نوشته پیترسون

این کتاب اغلب بر بینش‌های عمیق روان‌شناختی و فلسفی موجود در متون دینی، به‌ویژه کتاب مقدس، تأکید می‌کند و خوانندگان را تشویق می‌کند تا سنت‌های مذهبی مختلف را بشکنند، یا حداقل آن‌ها را بازنگری کنند تا بینش عمیق‌تری نسبت به وجدان و اخلاق انسانی به دست آورند.

10. مجمع الجزایر گولاگ اثر الکساندر سولژنیتسین

روایت دلخراش سولژنیتسین از زندگی در اردوگاه های کار اجباری شوروی یادآور خطرات افراط گرایی ایدئولوژیک و اهمیت مسئولیت فردی است و هشدارهای پترسون در مورد تصاحب ایدئولوژیک را تکرار می کند.

حرف پایانی

این فهرست از کتاب های ارائه شده توسط جردن پیترسون برای رشد و جهان بینی ما چه از نظر ادبی و چه از نظر فلسفی مفید خواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این لیست را با شما به اشتراک بگذاریم. ما در وب سایت مدرسه از صفر تا صدما نکات بسیار مهمی برای سبک زندگی سالم و رشد را با مخاطبان خود به اشتراک می گذاریم. دکتر پترسون یکی از افرادی است که بارها درباره او صحبت کرده ایم و به دلیل دیدگاه منحصر به فردش نسبت به فلسفه زندگی و چالش های روانی بسیار محبوب شده است. این 10 کتاب تاثیر زیادی در سبک زندگی ما خواهند داشت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا