اخبار روز

10 نکته ساده اما مهم برای جلوگیری از زوال عقل

به گزارش مگتو، عوامل خطر غیر قابل تغییر عواملی هستند که قابل تغییر یا حذف نیستند. مانند سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک. عوامل خطر قابل اصلاح عواملی هستند که بیشتر با سبک زندگی افراد مرتبط هستند و با رعایت نکات ساده قابل کنترل و اصلاح هستند. در زیر به 10 مورد از این نکات اشاره شده است:

فشار خون خود را کنترل کنید

همانطور که توسط متخصصان مغز و اعصاب توصیه می شود، کنترل فشار خون به کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی، زوال عقل، حمله قلبی و سکته کمک می کند. سعی کنید فشار خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید و در صورت داشتن فشار خون بالا، مقدار غذاهای حاوی سدیم مانند نمک، فست فود، غذاهای کنسرو شده و تنقلات مانند پفک و چیپس را کاهش دهید.

خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهید

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده خارج از منزل یک عامل خطر محیطی محسوب می شود که منجر به پیری مغز می شود. مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده افزایش می یابد.

به شنوایی خود توجه کنید

مطالعات اخیر نشان می دهد که افراد مسنی که اخیراً کم شنوایی را تجربه کرده اند، در صورت استفاده از سمعک، حداقل در سه سال آینده، کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.

همچنین توصیه می شود از محافظ شنوایی در مکان های پر سر و صدا استفاده کنید تا شنوایی خود را به خطر نیندازید.

جلوگیری از آسیب سر

آسیب به سر می تواند بر عملکرد طبیعی مغز تأثیر بگذارد. استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری یا موتورسیکلت الزامی است. همچنین بستن کمربند ایمنی در خودرو را فراموش نکنید.

اگر فکر می کنید ضربه ای به سرتان وارد شده و در ناحیه جمجمه احساس درد می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

از مصرف بیش از حد تنباکو و الکل خودداری کنید

برای اطمینان از سلامت روان، سعی کنید سیگار را ترک کنید و مصرف الکل را محدود کنید. طبق تحقیقات، سوء مصرف الکل با آسیب مغزی و افزایش خطر زوال عقل مرتبط است.

ذهن خود را مشغول نگه دارید

کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید؛ شرکت در کلاس های مهارت یا به چالش کشیدن ذهن با حل پازل و بازی های فکری می تواند از زوال عقل پیشگیری کند.

اجتماعی باشید

برقراری و حفظ روابط اجتماعی، میل به فعالیت های اجتماعی و آن دسته از وظایفی که برای شما معنادار است، ذهن را پویا و فعال نگه می دارد. سعی کنید داوطلب شوید و در گروه های اجتماعی شرکت کنید.

تغذیه سالم و ورزش را فراموش نکنید

پزشکان یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی منظم را برای حفظ سلامت قلب توصیه می کنند. زیرا در صورت رعایت این توصیه می توانید وزن را متعادل کنید، فشار خون و کلسترول بالا را کنترل کنید و از دیابت پیشگیری کنید. همه این موارد از خطر زوال عقل جلوگیری می کند.

هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید داشته باشید و میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خوب بخوابی

خواب خوب به مغز این فرصت را می دهد که خاطرات را حفظ کند و مهارت های جدید را بیاموزد.

مراقب سلامت روان خود باشید

فعالیت بدنی به کاهش استرس کمک می کند و فعالیت اجتماعی نیز از افسردگی جلوگیری می کند. استرس و انزوا به نوبه خود تأثیر مثبتی بر زوال عقل و حافظه دارد. سعی کنید از هر دوی این شرایط دوری کنید.

منابع: مراقبت های بهداشتی ، روز سلامت

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا