بعدی- مغز و رفتار نشان می دهد که یک فرد به روش های مختلف عاشق است. این 10 نشانه که از نظر علمی ثابت می کند که یک فرد عاشق است.

به گزارش فرارو به نقل از Science Live، دانشمندان در درک چیستی عشق پیشرفت زیادی کرده اند و شروع به تعریف کردن معنای عاشق بودن کرده اند. آنها حتی عشق را در مغز شناسایی کردند و ثابت کردند که فعالیت های سلولی مرتبط با دوستی و عشق بسیار متفاوت است. مطالعات انجام شده توسط محقق ارشد هلن فیشر از موسسه کینزی دانشگاه ایندیانا و سایر محققان، ویژگی های روانی و فیزیکی را که معمولاً با عاشق بودن مرتبط است، شناسایی کرده اند.

فعالیت مغز منحصر به فرد

فکر کردن به یک شریک عاشقانه باعث بسیاری از فعالیت های مغزی می شود. به نظر می رسد که این بسیار متفاوت از دیگر اشکال عشق است. فکر کردن به یک شریک عاطفی باعث فعالیت بیشتر در بخش هایی از مغز می شود که در شناخت اجتماعی نقش دارند. تحقیقات در فنلاند نشان داد که شدیدترین فعالیت مغز ناشی از فکر کردن به کودکان و به دنبال آن افکار در مورد شریک عاطفی است.

دیدگاه خاصی دارند

وقتی مردم عاشق می شوند، ناخودآگاه فکر می کنند که معشوقشان خیلی خاص است. اشاره به این دیدگاه خاص در سایر روابط اجتماعی دیده نمی شود. در این صورت فرد فکر می کند که حتی عادی ترین خصوصیات یا عادات معشوقش بسیار خاص و متفاوت است.

روی جنبه های مثبت تمرکز کنید

افراد عاشق تمایل دارند شریک زندگی خود را ایده آل کنند و فقط بر ویژگی های مثبت آنها تمرکز کنند و ویژگی های منفی آنها را نادیده بگیرند. هنوز مشخص نیست که آیا این رفتار برای یک رابطه عاشقانه سالم مفید است یا خیر. تحقیقات فیشر نشان داد که افراد عاشق به اتفاقات و اشیایی که آنها را به یاد عزیزانشان می اندازد بیش از حد توجه می کنند.

بی ثباتی عاطفی

عاشق شدن می تواند منجر به نوسانات خلقی شدید شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2017، اگر این نوسانات شدید باشد، ممکن است تا حدودی شبیه رفتار افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد مخدر باشد. فیشر استدلال می کرد که عشق باید مانند اعتیاد ارزیابی شود و اعتیاد به عشق تنها زمانی مثبت است که عشق متقابل و سالم باشد.

علاقه شدید به شریک عاطفی

طبق تحقیقات فیشر، تجربه مشکلات در یک رابطه می تواند جذابیت عشق را تشدید کند. به عنوان مثال، حتی اگر فردی که عاشق او هستند به هر دلیلی نتواند معشوق خود را ببیند، اضطراب را تجربه می کند و سطح دوپامین در هنگام ملاقات مجدد افزایش می یابد. هنگامی که پاداش دوپامین در مغز به تعویق می افتد، فعالیت نورون های تولید کننده دوپامین افزایش می یابد.

افکار غیر قابل کنترل

افراد عاشق می توانند زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد شریک زندگی خود کنند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که زوج های عاشق بیش از 85 درصد از ساعات بیداری خود را صرف فکر کردن به شریک عاشقانه خود می کنند. عشق همچنین افراد را از تمرکز بر اطلاعات دیگر باز می دارد. محققان دریافتند که محبت بین دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی پایین‌تر مرتبط است.

وابستگی عاطفی

افراد عاشق به طور مرتب نشانه هایی از وابستگی عاطفی مانند مالکیت، حسادت و ترس از طرد شدن را نشان می دهند. این احساسات حتی پس از طرد شدن توسط شریک عاطفی باقی می مانند. محققان در سال 2010 در مجله فیزیولوژی عصبی نوشتند: «کاوش در مناطق مغزی درگیر در اعتیاد به کوکائین ممکن است به توضیح رفتارهای وسواس گونه مرتبط با طرد عشق کمک کند.

برنامه ریزی برای آینده

تمایل به برقراری پیوند عاطفی با معشوق، جستجوی راه‌هایی برای نزدیک‌تر شدن و رویای آینده مشترک نیز از نشانه‌های عشق است. پس از شروع یک رابطه، زمانی که سطح سروتونین در مغز به سطح طبیعی باز می گردد، اکسی توسین، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی در بدن افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که اکسی توسین با روابط عاشقانه جدی و ازدواج مرتبط است.

احساس همدلی

بر اساس تحقیقات فیشر، افراد عاشق همدلی زیادی با شریک زندگی خود دارند، درد طرف مقابل را مانند خود احساس می کنند و آماده اند همه چیز را فدای طرف مقابل کنند. این حس همدلی می تواند برای یک رابطه عاطفی مفید باشد. همدلی می تواند رفتارهای حمایتی را تشویق کند که به کاهش درد شریک زندگی در زمان های سخت کمک می کند.

همسو کردن علایق

عاشق شدن باعث می شود فرد اولویت های روزانه خود را تغییر دهد تا با اولویت های شریک زندگی خود هماهنگ شود. در حالی که برخی افراد سعی می کنند بیشتر شبیه شریک زندگی خود باشند، یکی مطالعه دیگری توسط فیشر در سال 2013 نشان داد که مردم فردی را دوست دارند که هیچ شباهتی با آنها از نظر شخصیتی ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :