دانستنی ها

10 مزیت مصرف شیر ماهی جنوب

شیر ماهی یکی یکی از ماهیان جنوب است و در دریای عرب و خلیج فارس زندگی می کند. یکی یکی از غذاهای اصلی به خصوص در جنوب کشور است. فلس های شیرماهی جنوبی بسیار ظریف است، تیغ و خار ندارد و گوشت آن لطیف و لذیذ است.

طبق رژیم غفاری، چشمان این ماهی معمولاً شفاف و گاهی قرمز است، گوشت آن شبیه گوشت قرمز است و در تهیه ماهی تن نیز استفاده می شود. در واقع شیرماهی به دلیل خواص فراوان و طعم لذیذش یکی از ماهی های تن است که در اکثر کشورهای جهان محبوبیت دارد.

برخی از متمایزترین ویژگی های شیرماهی جنوبی عبارتند از:

– کمک به کاهش وزن و کاهش وزن

– فشار خون را کاهش می دهد و برای افراد مبتلا به فشار خون مفید است

– کاهش کلسترول بد

– کمک به بهبود خلق و خو و کاهش اثرات افسردگی

– کمک به تقویت و استحکام استخوان ها

– برای زنان باردار بسیار مفید است

ارزش غذایی و ارزش غذایی شیرماهی جنوب

انواع ماهی ها منبع بسیار مفیدی از مواد مغذی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین اسیدهای چرب ضروری و روغن های مفید برای بدن هستند. ماهی شیر نیز از این قاعده مستثنی نیست و منبع غذایی بی نظیری از پروتئین، فسفر و ویتامین های مختلف است که در ادامه به مهم ترین آنها پرداخته خواهد شد.

منبع غنی آهن

گوشت شیرماهی جنوبی حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که برای خون سازی و جلوگیری از کم خونی ضروری است. همچنین به سلامت عمومی بدن کمک می کند و مصرف مقادیر کافی برای زنان باردار، کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی است.

زیرا وجود آهن برای رشد و رشد بهتر جنین ضروری است. همچنین برای خانم هایی که به دلیل خون سازی دچار مشکلات قاعدگی می شوند و همچنین از سندرم PMS رنج می برند بسیار مفید است.

جالب است بدانید افرادی که شیر ماهی را در برنامه غذایی خود قرار می دهند کمتر دچار درد استخوان و مشکلات مفصلی می شوند.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

روغن های مفید خانواده امگا از جمله امگا 3 که نقش حیاتی در سلامت اندام های حیاتی بدن به ویژه مغز و قلب دارد در شیرماهی به وفور یافت می شود. اسیدهای چرب امگا 3 غیراشباع در بدن انسان به صورت خود به خود تولید نمی شوند و بدن برای به دست آوردن این اسیدها باید غذاهای حاوی آنها را مصرف کند.

امگا 3 یکی از ترکیبات ضروری برای سلامت بسیاری از اندام ها و سلول ها است. در غیاب آنها، افسردگی، افزایش خطر حمله قلبی، میگرن، تنش عصبی و غیره. ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

بیشترین درصد امگا 3 را می توان در انواع ماهی ها مانند شیر ماهی و تخم مرغ یافت. با این حال، جالب است بدانید که این میزان در گوشت ماهی بسیار بیشتر است و شیر ماهی نیز دارای بالاترین میزان امگا 3 است. بنابراین با مصرف آن می توان از بسیاری از بیماری های مرتبط با کمبود امگا 3 مانند آلزایمر، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های پوستی و ریزش مو پیشگیری کرد.

ید و پیشگیری از 3 نوع بیماری

به دلیل وجود ید فراوان در گوشت شیرماهی، می تواند نقش مهمی در تنظیم متابولیسم در بدن داشته باشد. زیرا همانطور که می دانید این ماده معدنی به دلیل چاقی یا ضعف مفرط بر عملکرد غده تیروئید تاثیر مستقیم دارد. بیماری های کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید با مصرف مقدار لازم ید در بدن کنترل می شود.

مانند اسیدهای چرب امگا 3، ید در بدن تولید نمی شود و باید با مصرف مواد غذایی حاوی ید در بدن تامین شود. کمبود ید در بدن می تواند باعث ضعف و بی حالی، ضعف یا چاقی مفرط و همچنین افسردگی شود.

کلسیم در شیرماهی جنوب

به طور کلی، همه ماهی ها منبع خوبی از کلسیم مورد نیاز بدن هستند و می توان آن را در مقادیر نسبتاً بالایی در شیرماهی جنوب یافت. این عنصر که یکی از مواد اساسی تشکیل دهنده و استحکام استخوان هاست، نقش مهمی در رشد و ارتفاع استخوان های کودکان و نوجوانان و همچنین در پیشگیری از شکستگی استخوان دارد.

تحقیقات انجام شده توسط متخصصان تغذیه نشان می دهد کودکانی که در دوران رشد خود به مقدار کافی از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده می کنند، در سنین پیری کمتر دچار پوکی استخوان و مشکلات مفصلی می شوند.

وجود مقدار کافی کلسیم در بدن به لخته شدن خون کمک می کند و برای داشتن دندان های سالم و محکم بهتر است از غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر ماهی مخصوصا برای کودکان استفاده شود.

فسفر و تقویت حافظه و هوش کودکان

یکی فسفر به همراه کلسیم یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز برای انجام فعالیت های مغزی، تقویت حافظه و همچنین کمک به تقویت استخوان ها و دندان ها است. تقریباً 85 درصد از فسفر موجود در بدن در بلوک های ساختمانی سلول های استخوانی و دندان ها یافت می شود.

فسفر همچنین در جذب سایر مواد معدنی برای بدن، تنظیم اسیدیته خون و جذب و انتقال انرژی به سایر اندام ها نقش حیاتی دارد.

کمبود فسفر در بدن باعث خستگی مفرط، کاهش اشتها و همچنین افزایش اسیدیته معده و مشکلات حافظه می شود. به همین دلیل لازم است از منابع غذایی سرشار از فسفر در وعده های غذایی خود استفاده کنید. خوشبختانه با مصرف شیر ماهی در برنامه غذایی هفتگی خود می توانید کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

ب- کمپلکس طبیعی برای بدن

ماهی شیر مستقیماً بر سلامت مغز و سایر اندام های بدن تأثیر می گذارد زیرا حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین های گروه B به ویژه B12 و B5 است.

برخی از مهمترین ویژگی های این دو ویتامین که در شیر ماهی به وفور یافت می شود عبارتند از:

– بهبود عملکرد مغز

– جلوگیری از ریزش مو

– شادابی، جوانی و درخشندگی پوست

– کمک به فعالیت غدد فوق کلیوی

– پیشگیری از افسردگی و مشکلات روحی و عصبی

– جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی

– به بهبود خلق و خوی خود کمک کنید

– حل مشکل بی خوابی

– تقویت سیستم عصبی

شیرماهی علاوه بر اینکه یک منبع غذایی مفید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن است، می تواند در کنترل یا کاهش علائم برخی از بیماری ها، کنترل و درمان آنها نیز نقش مهمی ایفا کند. به خصوص بیماری های مرتبط با افزایش سن به دلیل پیری زودرس و تحلیل ماهیچه ها و استخوان ها.

کمک به رشد جنین و سلامت مادر

زنان باردار با مصرف شیرماهی در دوران بارداری می توانند به سلامت جنین و بهبود روند رشد کمک کنند. همین جنین ها از کمبود تغذیه ای در بدن مادر جلوگیری می کنند. زیرا ویتامین ها که برای سلامت مادر ضروری هستند از کاهش وزن و کاهش استخوان، ریزش مو، مشکلات پوستی و … جلوگیری می کنند. با مصرف شیر ماهی می توان پیشگیری کرد. همچنین مصرف شیرماهی در دوران بارداری از کاهش وزن زنان باردار همزمان با رشد جنین جلوگیری می کند.

جلوگیری از مشکلات قاعدگی

بسیاری از زنان در طول دوره قاعدگی خود با مشکلاتی مانند سندرم پیش از قاعدگی و PMS مواجه می شوند. یکی این یکی از آنهاست. کلسیم و ویتامین ها به ویژه ویتامین E موجود در ماهی شیر و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 و آهن فراوان موجود در ماهی شیر به کاهش علائم قاعدگی کمک می کنند.

آهن بالای آن از کم خونی و قاعدگی های نامنظم همراه با خونریزی شدید جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین E در کنترل هورمون های زنانه، بهبود کیفیت پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش موثری دارد.

نتیجه کلی

با مصرف مواد غذایی سالم و باکیفیت می توانید کیفیت عملکردهای بدن و سلامت تمامی اندام ها را بهبود ببخشید. همچنین نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف مولتی ویتامین ها، مکمل های شیمیایی و مصنوعی را به حداقل برسانید. در خرید ماهی به خصوص شیرماهی در شهرهای خارج از جنوب کشور به تازگی و کیفیت آن توجه کنید تا در اثر دوری مسافت دچار بیماری و مسمومیت نشوید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا