اخبار روز

10 مزیت خوردن شیر ماهی جنوب

چشمان این ماهی معمولاً شفاف و گاهی قرمز رنگ بوده و گوشت آن شبیه گوشت قرمز است و از آن برای تهیه ماهی تن نیز استفاده می شود. در واقع شیرماهی نوعی ماهی تن به حساب می آید که به دلیل خواص فراوان و طعم لذیذش در اکثر کشورهای دنیا طرفداران زیادی دارد.

با توجه به رژیم غذایی غفاری، برخی از بارزترین خصوصیات شیرماهی جنوب عبارتند از:

  • به کاهش وزن و کاهش وزن کمک می کند
  • فشار خون را کاهش می دهد و برای افراد مبتلا به فشار خون مفید است
  • کلسترول بد را کاهش دهید
  • کمک به بهبود خلق و خو و کاهش اثرات افسردگی
  • کمک به تقویت و استحکام استخوان ها
  • برای زنان باردار بسیار مفید است

ارزش غذایی شیرماهی جنوب و مواد مغذی آن

انواع ماهی ها منبع تغذیه ای بسیار مفید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین اسیدهای چرب ضروری برای بدن و چربی های مفید هستند. ماهی شیر نیز از این قاعده مستثنی نیست و منبع غذایی بی نظیری از پروتئین، فسفر و ویتامین های مختلف است که در ادامه به مهم ترین آنها می پردازیم.

منبع غنی آهن

گوشت شیرماهی جنوب حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است که برای خون سازی و جلوگیری از کم خونی بسیار مهم است. همچنین به سلامت کلی بدن کمک می کند و مصرف آن به مقدار کافی برای زنان باردار، کودکان و نوجوانان بسیار مهم است.

وجود آهن در سنین رشد و برای رشد بهتر جنین ضروری است. همچنین به دلیل خون سازی برای خانم هایی که از دردهای قاعدگی و همچنین سندرم PMS رنج می برند بسیار مفید است.

جالب است بدانید افرادی که شیر ماهی را در برنامه غذایی خود قرار می دهند کمتر از دیگران دچار درد استخوان و مشکلات مفصلی می شوند.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

چربی های مفید خانواده امگا که مهمترین آنها امگا 3 است که نقش تعیین کننده ای در سلامت اندام های حیاتی بدن به ویژه مغز و قلب دارد در شیرماهی به وفور یافت می شود. اسیدهای چرب امگا 3 غیر اشباع توسط بدن انسان تولید نمی شوند و بدن برای به دست آوردن این اسیدها باید از غذاهای حاوی آنها استفاده کند.

امگا 3 یکی از ترکیبات ضروری برای سلامت بسیاری از اندام ها و سلول ها است. بدون این اسیدهای چرب، افسردگی، افزایش خطر حملات قلبی، میگرن، تنش عصبی و غیره ممکن است رخ دهد.

بیشترین نسبت امگا 3 در تمام انواع ماهی ها مانند شیر ماهی و تخم مرغ وجود دارد. با این حال، جالب است بدانید که این نسبت در گوشت ماهی و شیر ماهی بسیار بیشتر است و همچنین حاوی بیشترین میزان امگا 3 است. بنابراین، با مصرف آن می توانید از بسیاری از بیماری های مرتبط با کمبود امگا 3 جلوگیری کنید، مانند: ب- آلزایمر، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های پوستی، ریزش مو و ….

ید و پیشگیری از 3 نوع بیماری

از آنجایی که شیرماهی حاوی مقادیر زیادی ید در گوشت خود است، می تواند نقش مهمی در تنظیم متابولیسم در بدن داشته باشد. زیرا همانطور که می دانید این ماده معدنی تاثیر مستقیمی بر عملکرد غده تیروئید دارد که با چاقی یا لاغری بیش از حد مرتبط است. کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید را می توان با مصرف مقدار لازم ید در بدن کنترل کرد.

مانند اسیدهای چرب امگا 3، ید توسط خود بدن تولید نمی شود و باید با خوردن غذاهای حاوی ید به بدن برسد. کمبود ید در بدن می تواند منجر به ضعف و بی حسی، لاغری یا چاقی شدید و افسردگی شود.

کلسیم در شیرماهی جنوب

به طور کلی، همه ماهی ها منبع خوبی از کلسیم مورد نیاز بدن هستند و مقادیر نسبتا زیادی از آن در شیرماهی جنوب یافت می شود. این عنصر یکی از مواد اولیه تشکیل دهنده و تقویت کننده استخوان است که نقش مهمی در رشد و قد استخوان در کودکان و نوجوانان و همچنین در پیشگیری از شکستگی استخوان دارد.

تحقیقات متخصصان تغذیه نشان می دهد کودکانی که در طول رشد خود به اندازه کافی غذاهای حاوی کلسیم مصرف می کنند، با افزایش سن کمتر دچار پوکی استخوان و مشکلات مفصلی می شوند.

مقدار کافی کلسیم در بدن به لخته شدن خون کمک می کند و برای داشتن دندان های سالم و محکم به خصوص در کودکان بهتر است از غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر ماهی استفاده شود.

فسفر و تقویت حافظه و هوش کودکان

یکی در کنار کلسیم، فسفر یکی از مهم ترین عناصر ضروری برای انجام فعالیت های مغز، تقویت حافظه و تقویت استخوان ها و دندان ها است. حدود 85 درصد از فسفر موجود در بدن در بلوک های ساختمانی سلول های استخوانی و دندان ها وجود دارد.

فسفر همچنین نقش مهمی در جذب سایر مواد معدنی در بدن، تنظیم اسیدیته خون و جذب و انتقال انرژی در سایر اندام ها دارد.

کمبود فسفر در بدن منجر به خستگی مفرط، کاهش اشتها و همچنین افزایش اسید معده و مشکلات حافظه می شود. به همین دلیل لازم است منابع غذایی سرشار از فسفر در وعده های غذایی گنجانده شود. خوشبختانه با مصرف شیرماهی در برنامه غذایی هفتگی خود می توانید به خوبی کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن را تامین کنید.

ب- کمپلکس طبیعی برای بدن

ماهی شیر به دلیل وجود مقادیر قابل توجهی از ویتامین های گروه B به ویژه B12 و B5 بر سلامت مغز و سایر اندام های بدن تاثیر مستقیم دارد. برخی از مهمترین خواص این دو ویتامین که در شیرماهی به وفور یافت می شود عبارتند از:

  • بهبود عملکرد مغز

  • پیشگیری از ریزش مو

  • شادابی، جوانی و درخشندگی پوست

  • از عملکرد غدد فوق کلیوی پشتیبانی می کند

  • پیشگیری از افسردگی و مشکلات روانی و عصبی

  • پیشگیری از خستگی و بی حالی

  • به بهبود خلق و خو کمک کنید

  • حل مشکل بی خوابی

  • تقویت سیستم عصبی

  • و…

شیرماهی علاوه بر اینکه یک منبع غذایی مفید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی برای بدن است، می تواند نقش مهمی در کنترل یا تسکین علائم برخی بیماری ها و همچنین در کنترل و درمان این بیماری ها داشته باشد. به خصوص بیماری های مرتبط با افزایش سن که با پیری زودرس و تحلیل ماهیچه ها و استخوان ها همراه است.

حمایت از رشد جنین و سلامت مادر

با مصرف شیر ماهی در دوران بارداری، زنان باردار می توانند از سلامت جنین حمایت کرده و روند رشد آن را بهبود بخشند. همین جنین ها از کمبود مواد مغذی در بدن مادر جلوگیری می کنند. زیرا خوردن شیر ماهی می تواند ویتامین های مهمی را برای سلامتی مادر و جلوگیری از ضعیف شدن و ریزش استخوان، ریزش مو، مشکلات پوستی و … تامین کند. علاوه بر این، مصرف شیر ماهی در دوران بارداری از کاهش وزن در زنان باردار جلوگیری می کند و در عین حال جنین در حال رشد است.

پیشگیری از مشکلات قاعدگی

بسیاری از زنان در طول دوره خود از مشکلاتی مانند سندرم پیش از قاعدگی و PMS رنج می برند یکی از آنهاست کلسیم و ویتامین های موجود در شیرماهی به ویژه ویتامین E و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 و آهن فراوان موجود در ماهی شیر به تسکین دردهای قاعدگی کمک می کند.

سطوح بالای آهن از کم خونی و پریودهای نامنظم همراه با خونریزی شدید جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین E در کنترل هورمون های زنانه، بهبود کیفیت پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش موثری دارد.

نتیجه کلی

با مصرف مواد غذایی سالم و باکیفیت می توانید کیفیت عملکردهای بدن و سلامت همه اندام ها را بهبود ببخشید. همچنین نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف مولتی ویتامین و مکمل های شیمیایی و مصنوعی را به حداقل برسانید. هنگام خرید ماهی به خصوص شیرماهی در شهرهایی غیر از جنوب کشور به دلیل بعد مسافت حتما به تازگی و کیفیت آنها توجه کنید تا دچار بیماری و مسمومیت نشوید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا