دانستنی ها

10 علت درد پا در شب; روش های درمانی

دلایل مختلفی برای احساس درد در ناحیه ساق پا وجود دارد که باعث می شود فرد هنگام خواب درد آزادسازی در عضلات پا، استخوان ها یا ماهیچه ها را تجربه کند.

به گزارش اکالا، در ادامه به برخی از علل پا درد در شب اشاره شده است.

1- فشار بر عضلات ساق پا

اگر ورزشکار هستید و ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید، یا اگر در طول روز به مدت طولانی بایستید و راه بروید، ممکن است شب‌ها با پا درد مواجه شوید. در این صورت ممکن است در طول روز در پاهای خود احساس درد و ناراحتی کنید یا این درد فقط در شب به سراغ شما بیاید.

2- ضعف عضلات ساق پا

نشستن زیاد و بی تحرکی عضلات پا را ضعیف می کند و خطر گرفتگی عضلات را افزایش می دهد. افرادی که به ندرت ورزش می کنند و پیاده روی می کنند با حرکات ساده دچار کشیدگی و آسیب عضلانی می شوند و درد زیادی را تجربه می کنند.

3- بارداری

یکی یکی دیگر از علل درد پا در شب بارداری است. در دوران بارداری، گرفتگی و درد پا معمولاً در شب افزایش می یابد و مهم ترین دلیل آن کمبود مواد معدنی در بدن است. مصرف مکمل های کلسیم و منیزیم در دوران بارداری به خصوص در ماه های آخر بارداری به کاهش این دردها کمک می کند.

4- افزایش سن

پیری و ضعیف شدن عضلات پا یکی یکی دیگر از علل درد پا در شب. در این سن، احتمال گرفتگی عضلات افزایش می یابد و ممکن است فرد پس از یک پیاده روی کوتاه یا فعالیت بدنی درد زیادی را تجربه کند.

5- مصرف چند داروی خاص

افرادی که از داروهایی مانند ناپروکسن، رپاراتاید، رالوکسیفن، ساکارز آهن داخل وریدی و پره گابالین استفاده می کنند، ممکن است در شب درد و ناراحتی زیادی را در ناحیه پا تجربه کنند.

6- کم آبی بدن

گاهی اوقات علت پا درد زیر زانو در هنگام خواب کم آبی بدن است. کم آبی باعث اختلال در عملکرد عضلات بدن و اختلال در گردش خون می شود. برای جلوگیری از این مشکل باید روزانه مقدار زیادی آب مصرف کنید.

7- قرار دادن بدن در وضعیت نامناسب

گاهی اوقات علت درد عضلات پا در شب به دلیل وضعیت نامناسب بدن است. نشستن و خوابیدن در موقعیت های نامناسب جریان خون را در اندام ها کاهش می دهد و باعث درد و ناراحتی می شود.

8- بیماری استئونکروز

اگر در شب درد زیادی در مفاصل زانو و ساق پا احساس می‌کنید و زانوهایتان ملتهب هستند، ممکن است به استئونکروز مبتلا شده باشید. در این بیماری استخوان شروع به آب شدن می کند و به همین دلیل فرد ابتدا درد خفیفی و سپس درد شدید و آزاردهنده را تجربه می کند.

9- آرتروز

آرتریت یک بیماری شایع است که باعث درد و ناراحتی در پا می شود. زمانی که فرد مبتلا به آرتروز در روز به مفاصل پای خود فشار وارد می کند، در شب درد زیادی احساس می کند.

10- نقرس

یکی یکی دیگر از بیماری های مرتبط با پا درد در شب نقرس است. نقرس نوعی آرتریت است که به دلیل تجمع اسید اوریک در بدن ایجاد می شود و باعث درد شدید در مفاصل زانو و مفاصل انگشتان پا می شود.

مهمترین علل پا درد زیر زانو در شب

بسیاری از افرادی که در شب پا درد دارند از درد آزاردهنده زیر زانو شکایت دارند. مهمترین علل این درد در زیر ذکر شده است.

سیاتیک

داشتن نوروپاتی

کاهش جریان خون شریانی به دلیل باریک شدن وریدهای پا

لخته شدن خون در شریان پا

تنگی کانال نخاعی

التهاب و عفونت های پوستی در ناحیه ساق پا

رگهای واریسی

فعالیت بدنی بیش از حد

عدم تحرک

شکستگی و پارگی در بافت ها و استخوان های پا

کاهش انتقال اکسیژن به بافت ها

مهمترین علل پا درد در شب

در ادامه این بخش به شایع ترین علل درد ساق پا در ناحیه ران پرداخته می شود.

آسیب به عضلات ران

مشکلات لگن

مشکلات خون رسانی به مفاصل

اختلالات عصبی

عفونت لگن

تومورهای استخوانی

مشکلات داخلی مانند کیست تخمدان و عفونت ادراری

شکستگی استخوان ران

علت درد پا در شب

در ادامه این بخش، شایع ترین علل پا درد شبانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بیماری فاشیای کف پا

پوشیدن کفش های نامناسب

صافی کف پا

علل پا درد شبانه در کودکان

پا درد شبانه در کودکان علل مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

گرفتگی عضلات

پاهای خسته

عفونت های ویروسی

رشد عضلات پا

شکستگی پا

درمان پا درد در شب

راه های زیادی برای درمان پا درد شبانه وجود دارد. به طور کلی برای درمان، پزشک ابتدا باید علت مشکل را مشخص کند و سپس درمان مناسب را اعمال کند. در زیر رایج ترین روش های درمان پا درد شبانه آورده شده است.

1- غذاهای سالم مصرف کنید

رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش درد پا در شب دارد. پس چه چیزی برای درد پا مفید است؟ برای کاهش درد پا می توانید از آووکادو، هندوانه، شیر نارگیل، سیب زمینی شیرین، ماست یونانی، آب مداد، چغندر، ماهی آزاد و ساردین استفاده کنید. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این غذاها به کاهش و التیام درد پا کمک می کند.

2- از ماساژ درمانی کمک بگیرید

یک راه ساده و موثر برای کاهش درد پا در شب، ماساژ پا است. ماساژ جریان خون را در پاها افزایش می دهد، درد عضلانی را کاهش می دهد و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

3- از کمپرس یخ استفاده کنید

برای کاهش گرفتگی عضلات پا، می توانید مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب آن را محکم ببندید. حالا یک پارچه نخی را دور این کیسه بپیچید و روی ماهیچه های پا قرار دهید. کمپرس یخ روی عضلات ساق پا باعث کاهش تورم و درد می شود. به یاد داشته باشید که در برخی موارد استفاده از کمپرس گرم موثرتر از کمپرس سرد است.

4- سبک زندگی خود را تغییر دهید

بیشتر پا دردهای شبانه ناشی از شیوه زندگی اشتباه است. سعی کنید در طول روز بیش از حد به پاهایتان ورزش نکنید، در وضعیت بد قرار نگیرید، آب کافی بنوشید، ورزش های سنگین انجام ندهید و مراقب غذایی که می خورید باشید تا درد و ناراحتی در پایتان ایجاد نشود. منطقه شب

5- از مسکن ها کمک بگیرید

اگر بیماری خاصی دارید، پاهایتان آسیب دیده است یا به دلیل فشار بیش از حد به عضلات پایتان درد دارید، می توانید برای کاهش درد از مسکن استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا