دانستنی ها

10 صبحانه مقوی و خوشمزه با تخم مرغ + طرز تهیه

شما باید از باورهای غلط مانند رژیم غذایی تخم مرغ اجتناب کنید، اما خواص تخم مرغ بسیار است. این غذا سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی است و به همین دلیل گزینه ایده آلی برای صبحانه است. علاوه بر این، کالری تخم مرغ با توجه به نوع پخت متفاوت است و اگر میزان کالری مصرفی روزانه برای شما مهم است، می توانید روش پخت مناسب خود را پیدا کنید. با این مقدمه و در ادامه مقاله، انواع صبحانه تخم مرغ را برای کسانی که می خواهند حداکثر بهره را از این غذا ببرند، معرفی می کنیم.

صبحانه سنتی تخم مرغ

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، گزینه های زیادی برای پخت تخم مرغ وجود دارد. می توان از آن غذاهای مختلفی تهیه کرد و ترکیب آن با بسیاری از غذاها نتایج بسیار جذابی به همراه دارد. اگر به دنبال ایده های جالب برای صبحانه با تخم مرغ هستید، این مقاله را بخوانید.

1- برای صبحانه تخم مرغ همزده یا همزده

تهیه تخم مرغ همزده یا همزده برای هر کسی به اندازه کافی آسان است. کافی است داخل ماهیتابه روغن بریزید و کمی حرارت دهید و سپس تخم مرغ را در تابه بشکنید و بپزید، طرز تهیه نیمرو را که تقریبا برای هر سلیقه ای جذاب خواهد بود، قبلا در کتاب کلم به هشت روش مختلف توضیح داده ایم.

2- تخم مرغ سوخاری یا همزده

درست مانند دستور العمل های نیمرو که در بالا لینک کردیم، تخم مرغ هم زده به روش های مختلفی تهیه می شود. برای تهیه این صبحانه با تخم مرغ، باید تخم مرغ را در ماهیتابه ای که با کمی روغن گرم شده، بشکنید و قبل از اینکه سفت شود، با قاشق یا ابزاری مشابه آن را مخلوط کنید. 2- تخم مرغ سوخاری یا همزده

تخم‌مرغ‌های نیم‌پز معمولاً کاملاً پخته و سفت شده سرو می‌شوند. اما اگر ترجیح می‌دهید تخم‌مرغ‌های همزده نرم، مرطوب و خامه‌ای باشند، حرارت را کم کنید و مرتب هم بزنید تا نتیجه خیلی سفت نباشد.

روش دیگر و رایج‌تر این است که تخم‌مرغ‌ها را در تابه سرد گذاشته و سپس دمای فر را افزایش دهید. شروع به هم زدن خمیر کنید و در نهایت بعد از مدتی اجاق گاز را خاموش کنید، تخم مرغ را با حرارت باقیمانده بپزید، به هم زدن تخم مرغ ادامه دهید تا صبحانه یک تخم مرغ همزده فرانسوی داشته باشید.

3- تخم مرغ آب پز به اشکال مختلف

تخم مرغ آب پز برای صبحانه

صبحانه تخم مرغ آب پز برای بسیاری ایده آل است. در این روش می توانید تخم مرغ را در مقداری آب بریزید و بگذارید کاملا بپزد و به سلیقه شما سفت شود یا به عسل تبدیل شود. کافی است زمان مناسب برای تهیه تخم مرغ آب پز را رعایت کنید. قبلاً در کتاب کلم پیچ طرز تهیه تخم مرغ آب پز را به تفصیل شرح داده ایم.

همچنین اگر می خواهید برای صبحانه از مهمانان خود تخم مرغ آب پز سرو کنید، می توانید با مراجعه به مقاله تزیین تخم مرغ آب پز، ایده های جالبی برای داشتن یک سفره رنگارنگ تر به دست آورید.

تخم مرغ برای صبحانه فراتر از اصول اولیه: املت، شاکشوکا و غیره

با ترکیب تخم مرغ با مواد دیگر می توانید صبحانه کامل تری برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. در زیر املت، شاکشوکا و … برای صبحانه آورده شده است. برخی از روش های تهیه صبحانه با تخم مرغ را با هم مرور می کنیم

4- املت ایرانی

10 صبحانه مقوی و خوشمزه با تخم مرغ + طرز تهیه

یکی از جذاب ترین گزینه ها برای املت صبحانه و املت گوجه فرنگی قطعا برای ما ایرانی ها بهترین است. برای تهیه املت باید علاوه بر تخم مرغ، گوجه فرنگی هم داشته باشید و حوصله داشته باشید که گوجه ها را ریز خرد کرده یا رنده کنید، در تابه بریزید و روی اجاق بگذارید تا آب آن تبخیر شود، سپس روغن بریزید و گوجه ها را در روغن سرخ کنید.

برای خوش طعم شدن املت بهتر است مقداری پیاز سرخ شده به آن اضافه کنید و بگذارید همراه با نمک و فلفل سرخ شود. سپس تخم مرغ را بریزید. انتخاب روش تخم گذاری به سلیقه شما بستگی دارد. در صورت تمایل می توانید تخم مرغ را در ظرف دیگری بشکنید و مخلوط کنید و سپس تخم مرغ را به مواد دیگر اضافه کنید. حتی می توانید تخم مرغ ها را یکی یکی بشکنید و در تابه بریزید و بگذارید همانطور که هست بپزد. اگر می خواهید طرز تهیه املت قهوه یا املت با خرما را یاد بگیرید، در کتاب کلم برای شما آماده کرده ایم.

5- املت شاپوری یا املت باقالی رشتی

یک صبحانه تخم مرغی جذاب و اصیل ایرانی، املت شاپویی یا املت لوبیا رشتی است. این غذای خوشمزه با تخم مرغ، رب لوبیا و رب تهیه می شود. برای تهیه این صبحانه وسوسه انگیز، ابتدا باید تخم مرغ ها و سپس لوبیا و سایر مواد طعم دهنده سرخ شوند. می توانید تمام جزئیات طرز تهیه املت شاپوری را در کتاب کلم بخوانید.

6- املت ژامبون و پنیر

املت ژامبون و پنیر صبحانه با تخم مرغ

برای تهیه این املت خوشمزه ابتدا باید تخم مرغ، نمک، فلفل و پیازچه را در یک کاسه متوسط ​​با هم مخلوط کنید و حدود یک دقیقه هم بزنید تا یکدست و کف کند و سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه در دمای محیط استراحت دهید.

در همین حین، یک قاشق غذاخوری کره را در یک تابه نچسب روی حرارت متوسط ​​آب کنید تا طلایی شود، سپس ژامبون را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا اطراف لبه ها قهوه ای شود. ژامبون را به ظرف دیگری منتقل کنید، پنیر را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود. حالا یک قاشق دیگر کره را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کمی قهوه ای شود.

تخم‌مرغ‌ها را دوباره هم می‌زنیم تا کف کند، سپس آن‌ها را به تابه اضافه می‌کنیم و با کاردک سیلیکونی، لبه‌های آن را به مرکز فشار می‌دهیم و تابه را کج می‌کنیم تا تخم‌مرغ نپخته زیر آن پخش شود. لبه های تخم مرغ ها را فشار دهید و تابه را دور تابه بچرخانید تا املت تقریباً آماده شود. ژامبون و پنیر را روی نیمی از املت بپاشید و از روی حرارت بردارید و روی آن را بپوشانید و بگذارید بماند تا املت به غلظت دلخواه برسد.

با استفاده از یک کاردک سیلیکونی لبه های املت را از تابه شل کنید و تابه را تکان دهید، سپس املت را با احتیاط از وسط تا کنید و سپس در ظرف سرو منتقل کنید و بلافاصله سرو کنید.

7- املت سوفله پنیر

طرز تهیه سوفله پنیر صبحانه با تخم مرغ

یک صبحانه خوشمزه و متفاوت با تخم مرغ قطعا یک املت سوفله است، برای تهیه آن، زرده های تخم مرغ را با کمی نمک و فلفل در ظرفی متوسط ​​مخلوط کنید تا خوب مخلوط شوند. سپس در یک کاسه بزرگ جداگانه سفیده ها را با همزن بزنید تا کف کند.

نیمی از سفیده های زده شده را به زرده ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سفیده ها کاملا با هم ترکیب شوند و پایه سوفله یکدست شود. حالا نصف پنیر و پیاز را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در آخر بقیه سفیده های زده شده را اضافه کنید و با کفگیر به آرامی در پایه سوفله بریزید تا خوب مخلوط شوند.

در آخر کره را در یک تابه نچسب بریزید و روی حرارت متوسط ​​قرار دهید تا آب شود و کف کند. مایه سوفله را داخل تابه بریزید. با کاردک، پایه سوفله را به صورت دایره یکنواخت پهن کنید و سطح آن را صاف کنید. روی املت را بپوشانید و بپزید تا زیر املت قهوه ای شود و روی آن سفت شود. پنیر باقی مانده را روی سوفله بمالید. آن را دوباره در تابه بگذارید تا مخلوط پخته شود و پنیر شروع به آب شدن کند. حالا املت را با احتیاط از کاسه خارج کرده و روی ظرف سرو گرم قرار دهید و روی خودش تا کنید. نوش جان!

املت یکی از غذاهایی است که در کشورهای مختلف به سبک های مختلف تهیه می شود. در کتاب پی ام آپ طرز تهیه املت یونانی، املت اسپانیایی، طرز تهیه املت با سبزیجات و پنیر، طرز تهیه املت با کره و پنیر و سوسیس را گفته ایم و آموزش داده ایم.

8- شکشوکا یک املت خوشمزه برای صبحانه است.

چگونه شاکشوکا را به عنوان صبحانه تخم مرغ تهیه می کنید؟

شکشوکا صبحانه ای شبیه املت ما ایرانی هاست. برای تهیه آن به گوجه فرنگی، پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، تخم مرغ، گشنیز و تخم گشنیز و البته پاپریکا، زیره و فلفل نیاز دارید. برای تهیه شاکشوکا ابتدا گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پیاز و سیر را نگینی خرد کنید سپس پیاز و سیر را در روغن خوب تفت دهید و فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی را اضافه کنید تا قرمز شده و آب گوجه فرنگی گرفته شود. سپس تخم گشنیز و سایر ادویه ها را اضافه کنید و در آخر بدون هم زدن تخم مرغ را در تابه بشکنید. در نهایت بعد از چند دقیقه که تخم مرغ سفت شد، شاکشوکای شما آماده است. نوش جان!

9- نان تست و تخم مرغ، صبحانه مقوی و خوشمزه

بیشتر اوقات ممکن است بخواهید یک صبحانه متفاوت اما ساده بخورید. تهیه تست آووکادو با تخم مرغ یکی از این غذاهای مغذی است. دستور کامل این تنوع صبحانه را می توانید در کتاب کلم پیچ بخوانید.

10- سوسیس تخم مرغی

10 صبحانه مقوی و خوشمزه با تخم مرغ + طرز تهیه

اگر به دنبال یک ایده صبحانه تخم مرغ برای روز تعطیل هستید، سوسیس تخم مرغ می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. سریع آماده می شود، خوشمزه است، تقریباً همه آن را دوست دارند و می توان آن را به روش های مختلف تهیه کرد.

طرز تهیه سوسیس تخم مرغی را در کتاب کلم پیچ به تفصیل توضیح داده ایم و توصیه می کنیم اگر می خواهید این صبحانه خوشمزه را به سبک قهوه خانه ای ها جور دیگری درست کنید این دستور جالب و کامل را مطالعه کنید.

تخم مرغ یک غذای مغذی برای همه است.

ارزش غذایی تخم مرغ بسیار بالاست. یک تخم مرغ کوچک دارای 54 کالری انرژی، 3.7 گرم چربی و 5.2 گرم پروتئین است. این غذا تقریباً برای همه افراد مفید است و می توان آن را به روش های مختلف در وعده های غذایی مختلف تهیه و مصرف کرد. در بالا 10 دستور صبحانه مختلف با تخم مرغ را معرفی کرده ایم و به عنوان پیشنهاد نهایی، اگر می خواهید در مورد ماهیت تخم مرغ اطلاعاتی داشته باشید، توصیه می کنیم نگاهی به مقاله تهیه شده در این زمینه در کتاب کلم بیندازید.

آیا 2 عدد تخم مرغ برای صبحانه زیاد است؟

برای یک وعده غذایی سالم در صبح، می توانید 2 تا 4 تخم مرغ در صبحانه خود بگنجانید که کمتر از 240 کالری است.

برای طعم دادن به تخم مرغ چه چیزی اضافه کنم؟

برای طعم دادن به تخم مرغ و تنظیم بافت آن بهتر است از نمک، فلفل، ترخون، شوید و ریحان استفاده کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا