دانستنی ها

10 راه ساده برای خلاص شدن از شر یبوست

یکی یکی از بزرگترین دلایل یبوست رژیم غذایی ناسالم است. در مقابل، خوردن غذاهای پر فیبر، مانند میوه ها و سبزیجات خام و غلات کامل، به منظم نگه داشتن حرکات روده کمک می کند. نوشیدن مایعات کافی نیز مهم است. فیبر آب را در روده نگه می دارد و عبور آن را تسهیل می کند.

به گزارش خبرآنلان، اگر فیبر و مایعات زیادی دریافت می کنید و همچنان با یبوست دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که مشکل در جای دیگری است. کم تحرکی، دیابت، کم کاری تیروئید، مصرف داروهایی مانند مسکن های مخدر، داروهای ضد افسردگی، آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، داروهای فشار خون، داروهای پارکینسون و مکمل های آهن نیز در ایجاد یبوست موثر هستند.

این روش ها را برای رفع یبوست امتحان کنید:

1) هیدراته بمانید

حداقل چهار تا شش لیوان مایع در روز بنوشید. بهترین راه برای پیشگیری از یبوست نوشیدن آب و آبمیوه است. نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه و قهوه را محدود کنید زیرا این گزینه ها ادرار آور هستند و در واقع مایعات بیشتری را از بدن خارج می کنند.

۲) از مصرف فیبر غافل نشوید

سعی کنید روزانه حداقل 25 گرم فیبر از رژیم غذایی خود دریافت کنید. منابع خوب فیبر عبارتند از کلم بروکلی، سیب، انجیر، غلات کامل و لوبیا سیاه.

3) یک قاشق روغن زیتون را با معده خالی بخورید

مصرف یک قاشق چایخوری روغن زیتون با معده خالی در ابتدای روز می تواند حرکت مدفوع را در روده تحریک کند. روغن زیتون به عنوان روان کننده در دستگاه گوارش عمل می کند و تخلیه کامل روده ها را تسهیل می کند.

۴) آلو بخورید

یکی یکی از درمان های سنتی برای رفع یبوست آلو است. علاوه بر این، آب آلو دارای محتوای سوربیتول بالایی است و بدون هضم از روده عبور می کند و آب را به داخل روده می کشد و حرکات روده را تحریک می کند.

5) از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید

پردازش چربی برای بدن کمی سخت تر است، بنابراین بدن ممکن است در خلاص شدن از شر این غذاها دچار مشکل شود. کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و فرآوری شده نقش مهمی در رفع یبوست دارد.

6) برای جوشانده زنجبیل

زنجبیل به رفع یبوست کمک می کند زیرا فشار روی روده های تحتانی را کاهش می دهد. همچنین به کاهش سایر علائمی که اغلب همراه با یبوست هستند، مانند گرفتگی، نفخ و حالت تهوع کمک می کند.

۷) از ملین های طبیعی استفاده کنید

رازیانه یک ملین طبیعی ملایم است. برای رفع یبوست می توانید رازیانه را دم کرده و هر روز یک لیوان از آن بنوشید. دانه های رازیانه باعث افزایش آنزیم های معده در دستگاه گوارش می شود و به حرکت مدفوع در روده بزرگ کمک می کند.

8) پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها در بسیاری از لبنیات به ویژه ماست و کفیر یافت می شوند و مدفوع را نرم می کنند و به دفع آسان روده کمک می کنند. پروبیوتیک ها همچنین سلامت کلی و تعادل باکتری های روده را بهبود می بخشند.

۹) حبوبات را دست کم نگیرید

یکی یکی دیگر از منابع محبوب فیبر که به هضم غذا کمک می کند و یبوست را کاهش می دهد، مصرف حبوبات است. عدس، لوبیا، نخود و غیره. سرشار از مواد مغذی مفیدی مانند روی، فولات، پتاسیم و ویتامین B6 است که می تواند به تحریک حرکات روده و رفع یبوست کمک کند.

10) هفته ای دو بار سوپ بخورید

سوپ های سالم و رقیق شده به طور طبیعی به روده ها رطوبت می بخشند و به نرم شدن مدفوع و تسهیل دفع آن کمک می کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا