دانستنی ها

10 دارویی که نباید همزمان با قهوه مصرف شود

در سال 2020، گروهی از محققان تأثیر قهوه بر داروها را بررسی کردند. طبق گزارش آنها، “قهوه به طور قابل توجهی بر جذب، توزیع، متابولیسم و ​​دفع بسیاری از داروها تاثیر می گذارد.”

بر اساس گزارش های سطح بالا، البته این برای همه داروها صادق نیست. مجله سلامت 10 مورد از این داروها را فهرست کرده است.

داروی تیروئید

اگر کم کاری تیروئید دارید، به این معنی است که غده تیروئید شما به اندازه کافی از این هورمون تولید نمی کند. این باعث افزایش وزن، خشکی پوست، درد مفاصل، ریزش مو و بی نظمی قاعدگی می شود. به بیماران لووتیروکسین یا سایر داروهای تیروئید برای کمک به تعادل هورمونی تجویز می شود. بر اساس نتایج تحقیقات، نوشیدن قهوه در حین مصرف داروهای تیروئیدی، جذب و اثربخشی دارو را کاهش می دهد.

داروی سرماخوردگی یا آلرژی

میلیون ها نفر در سراسر جهان از داروهای سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می کنند که اغلب حاوی محرک های سیستم عصبی مرکزی مانند سودوافدرین یا ضد احتقان هستند. قهوه نیز محرک محسوب می شود. بنابراین مصرف همزمان قهوه و قرص های آلرژی باعث افزایش علائمی مانند بی قراری و ناتوانی در خواب می شود.

داروی دیابت

اگر قهوه را با شیر و شکر مخلوط کنید، قند خونتان بالا می رود و اثر داروهای دیابت ضعیف می شود. علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که کافئین علائم دیابت را بدتر می کند. طبق مطالعه ای که توسط انجمن دیابت آمریکا منتشر شده است، نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین باشد، مانند قهوه، می تواند سطح انسولین و قند خون را افزایش دهد. این مطالعه کوچک بود و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما محققان می گویند کافئین بیش از حد می تواند کنترل قند خون را دشوارتر کند.

داروی آلزایمر

بیماری آلزایمر یکی این یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و بیشتر افراد بالای 65 سال را مبتلا می کند. این اختلال مغزی باعث از بین رفتن عملکردهای شناختی می شود و به همین دلیل بیمار در انجام کارهایی مانند تفکر، به خاطر سپردن یا انجام کارهای روزانه دچار مشکل می شود. نوشیدن قهوه از اثرات داروهای آلزایمر مانند دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین جلوگیری می کند.

داروی آسم

آسم یک بیماری مزمن است که ریه ها را درگیر می کند و باعث تحریک و التهاب راه های هوایی می شود و عوارضی مانند مشکلات تنفسی، سرفه، خس خس سینه و گرفتگی قفسه سینه را به همراه دارد. بسیاری از افراد مبتلا به آسم از داروهای گشادکننده برونش مانند آمینوفیلین یا تئوفیلین در هنگام تشدید بیماری استفاده می کنند. این داروها راه‌های هوایی را شل می‌کنند و تنفس را آسان‌تر می‌کنند، اما عوارض جانبی مانند سردرد، بی‌قراری، معده درد و تحریک‌پذیری نیز دارند. بنابراین، نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار خطر این عوارض را افزایش می دهد.

داروی پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که استخوان ها را نازک و شکننده می کند و خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. این بیماری در زنان به خصوص در افرادی که یائسه شده اند بیشتر دیده می شود. داروهایی مانند risdronate یا ibandronate از پوکی استخوان پیشگیری کرده و آن را درمان می کنند، اما این داروها نباید همزمان با نوشیدن قهوه مصرف شوند زیرا اثربخشی دارو را کاهش می دهند.

داروهای ضد افسردگی

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده، از هر 10 نوجوان و بزرگسال، 1 نفر هر روز از داروهای ضد افسردگی استفاده می کند. این داروها بیشتر برای افراد 20 تا 30 ساله تجویز می شوند و در سال های اخیر به طور فزاینده ای رایج شده اند. قهوه بر نحوه واکنش بدن به داروهای ضد افسردگی مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اسیتالوپرام و ایمی پرامین تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، فلووکسامین عوارض جانبی رایج کافئین را افزایش می دهد و باعث عوارض جانبی مانند بی خوابی و تپش قلب می شود.

داروهای ضد روان پریشی

افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی، شیدایی، اختلال افسردگی اساسی و سایر مشکلات سلامت روان هستند، داروهای ضد روان پریشی مصرف می کنند. اگر داروهایی مانند فنوتیازین، کلوزاپین، هالوپریدول، اولانزاپین همزمان با نوشیدن قهوه مصرف شوند، در بدن به طور متفاوتی تجزیه می شوند و بدن کمتر دارو را جذب می کند.

داروی فشار خون

ده ها میلیون نفر در سراسر جهان فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. این بیماری رایج خاموش است و به ندرت علائمی ایجاد می کند. بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می کنند که با کاهش ضربان قلب کار می کنند. این بدان معناست که قلب برای پمپاژ خون به تمام سلول های بدن مجبور نیست آنقدر کار کند. با این حال، نوشیدن قهوه در حین مصرف داروهای فشار خون مانند فلودیپین باعث کاهش جذب دارو در بدن می شود.

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط بدن برای القای خواب شبانه تولید می شود. این هورمون هنگام غروب خورشید تحریک می شود و به مغز سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. برخی افراد برای درمان بی خوابی ملاتونین را که می توان آن را به عنوان مکمل از داروخانه ها و بدون تجویز پزشک تهیه کرد، مصرف می کنند، اما قهوه محرکی است که تولید هورمون ملاتونین را کاهش می دهد.

باید بدانید که اگر ملاتونین را همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید، یکدیگر را خنثی می کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا