دانستنی ها

10 ویژگی شگفت انگیز شیر در تامین سلامتی بدن مطابق با یافقته های علمی

در ادامه به بیان مهمترین ویژگی های مصرف شیر برای بدن می پردازیم.

خواص مهم شیر عبارتند از:

1- کنترل اشتها

شیر سرشار از پروتئین است و همانطور که می دانید پروتئین متابولیسم بدن را افزایش می دهد. افزایش سیری، کاهش چربی شکم و کاهش فشار خون از خواص مصرف شیر است.

2- سلامت قلب

وجود کلسیم و پتاسیم در شیر باعث کاهش فشار خون می شود، در حالی که پتاسیم موجود در شیر باعث بهبود عملکرد ماهیچه قلب و در نهایت کاهش فشار خون می شود. وجود پتاسیم در شیر فشار خون را در محدوده سالم تری نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

3- پیشگیری از دیابت

شیر سطح قند خون را در بدن کاهش می دهد. بنابراین، مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت بسیار توصیه می شود. زیرا شیر حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که بدن برای بسیاری از عملکردهای اساسی به آن نیاز دارد.

4- کاهش استرس و افسردگی

از آنجایی که شیر حاوی مقدار زیادی سروتونین است، مغز را آرام می کند. سروتونین در نهایت باعث خواب عمیق و آرام می شود یکی از فواید خواب کافی و راحت، کاهش استرس و افسردگی است.

5- تقویت استخوان ها و دندان ها

شیر منبع عالی پروتئین، ویتامین D و B12، کلسیم و روی است. این مواد مغذی برای رشد سالم استخوان و عملکرد عضلات بسیار مهم هستند. کلسیم موجود در شیر به طور موثری به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. این ویژگی برای کودکان در دوره رشد بسیار مهم است و مصرف صحیح شیر می تواند به پیشگیری از اختلالات استخوانی کمک کند.

6- زیبایی پوست و مو

شیر حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و D است که تاثیر مهمی در حفظ سلامت پوست و مو دارد. این ویتامین ها رطوبت را حفظ کرده و پوست را جوان می کنند. از طرفی کلسیم موجود در شیر باعث تقویت ساختار مو می شود.

7- شیر و سرطان

در بسیاری از مطالعات انجام شده توسط محققان در این زمینه، اعلام شده است که بدن زنانی که از دوران کودکی به خوردن شیر عادت داشته اند، نسبت به سایر زنان در برابر سرطان سینه مقاوم تر است. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در یک لیوان شیر از سلامت روده بزرگ محافظت کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

8- تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین D و ویتامین B12 موجود در شیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این ویتامین ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامت عمومی بدن دارند.

9- افزایش هوش

منیزیم موجود در شیر به افزایش هوش کمک می کند. این ماده موجود در شیر باعث افزایش هوش در کودکان و جلوگیری از فراموشی در بزرگسالان می شود.

10- سلامت چشم

فراوانی ویتامین A و ویتامین B6 در شیر به محافظت از سلامت چشم شما کمک می کند.

فواید مصرف شیر در کودکان چیست؟

فواید مصرف شیر در کودکان به شرح زیر است:

ساختار رشد: کودکان در دوره رشد و نمو به تغذیه و شیر متعادل نیاز دارند.  یکی از بهترین منابع تغذیه متعادل است. کلسیم و ویتامین ها در شیر به رشد استخوان و مغز کودکان کمک می کنند.

تقویت سیستم ایمنی: کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف خود مستعد ابتلا به بیماری ها هستند. مصرف شیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به جلوگیری از بیماری های عفونی کمک می کند.

منبع: آکالا

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا