اخبار روز

10 بیماری که هیچ واکسن یا درمان خاصی برای آنها وجود ندارد. از تب دنگی تا سارس

هنوز واکسن‌های مؤثری برای بسیاری از بیماری‌های عفونی که بر سلامت عمومی تأثیر می‌گذارند، تولید نشده است. این بیماری ها می توانند توسط ویروس ها، باکتری ها یا انگل ها ایجاد شوند. اما برای کدام بیماری واکسنی وجود ندارد؟

ایدز/اچ آی وی

به گزارش روزیاتو، برای کدام بیماری واکسن وجود ندارد؟ یکی یکی از این بیماری ها ایدز یا اچ آی وی است. ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) باعث ایجاد سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می شود. اولین علائم این بیماری شامل تب، خستگی و تورم غدد لنفاوی است.

با پیشرفت ایدز، سیستم ایمنی ضعیف می شود و فرد در معرض عفونت های جدی و برخی از انواع سرطان قرار می گیرد. هیچ درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد، اما درمان های ضد ویروسی می توانند پیشرفت بیماری را کاهش دهند. با درمان مناسب، افراد مبتلا به HIV می توانند سال ها زندگی کنند.

مالاریا

مالاریا، بیماری که هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد، توسط انگل های پلاسمودیوم از طریق نیش پشه های آلوده ایجاد می شود. علائم این بیماری شامل تب، لرز، تعریق، سردرد و درد عضلانی است. درمان این بیماری شامل استفاده از داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین و آرتمیزینین است. مالاریا می تواند کشنده باشد، به ویژه در کودکان زیر 5 سال و زنان باردار. اما درمان زودهنگام می تواند جان بیمار را نجات دهد.

تب دنگی

تب دنگی توسط ویروس دنگی ایجاد می شود که از طریق نیش پشه Aedes منتقل می شود. از علائم این بیماری می توان به تب بالا، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل و بثورات پوستی اشاره کرد. درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و درمان این بیماری عمدتاً شامل تسکین علائم و حفظ مایعات بدن است. در موارد شدید، تب دنگی می تواند به تب خونریزی دهنده دنگی تبدیل شود که کشنده است.

ویروس زیکا

ویروس زیکا از طریق نیش پشه های آلوده یا تماس جنسی منتقل می شود. علائم شامل تب، راش، درد مفاصل و قرمزی چشم است. درمان خاصی برای زیکا وجود ندارد و درمان این بیماری شامل تسکین علائم است. زیکا معمولا کشنده نیست اما می تواند باعث نقص های مادرزادی جدی مانند میکروسفالی شود.

هپاتیت C

چه بیماری غیر از موارد ذکر شده در بالا واکسن ندارد؟ هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب کبد می شود و از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود. علائم اولیه ممکن است شامل خستگی، تب و یرقان باشد. درمان های ضد ویروسی وجود دارد که می تواند ویروس را از بین ببرد. بدون درمان، هپاتیت C می تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود که می تواند کشنده باشد.

تب لاسا

تب لاسا توسط ویروس لاسا ایجاد می شود که از طریق تماس با ادرار یا مدفوع موش های آلوده منتقل می شود. علائم این بیماری شامل تب، درد قفسه سینه و تورم صورت است. درمان این بیماری با داروی ضد ویروسی ریباویرین می تواند موثر باشد. تب لاسا در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)

مرس یک بیماری تنفسی ویروسی است که توسط ویروس MERS-CoV ایجاد می شود. علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. هیچ درمان قطعی برای MERS وجود ندارد. مرس می تواند کشنده باشد، به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

سندرم حاد تنفسی (SARS)

سارس یک بیماری تنفسی ویروسی است که توسط ویروس SARS-CoV ایجاد می شود. علائم سارس شامل تب، سرفه و مشکلات تنفسی است. مانند مرس، درمان خاصی برای سارس وجود ندارد. سارس می تواند کشنده باشد، به ویژه در افراد مسن و افرادی که شرایط پزشکی زمینه ای دارند.

نورویروس

نوروویروس ها باعث عفونت های گوارشی می شوند و از طریق مصرف مواد غذایی آلوده یا تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل می شوند. علائم نوروویروس شامل اسهال، استفراغ و درد شکم است. هیچ درمان خاصی برای نورویروس وجود ندارد و درمان شامل تسکین علائم و حفظ مایعات بدن است. نوروویروس معمولا کشنده نیست، اما در افراد بسیار جوان، افراد مسن یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می تواند خطرناک باشد.

ابولا

ویروس ابولا باعث تب خونریزی دهنده ابولا می شود و از طریق تماس با خون یا مایعات بدن فرد مبتلا منتقل می شود. علائم شامل تب، ضعف، درد عضلانی و خونریزی داخلی و خارجی است. هیچ درمان خاصی برای ابولا وجود ندارد. ابولا می تواند بسیار کشنده باشد و میزان مرگ و میر آن بین 25 تا 90 درصد گزارش شده است.

مراقب باشید به این بیماری ها مبتلا نشوید!

در این مقاله پاسخ این سوال را بررسی کردیم که واکسنی برای کدام بیماری وجود ندارد. اگرچه هنوز واکسنی برای این بیماری ها وجود ندارد، اما اقدامات پیشگیرانه می تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا داشته باشد. رعایت بهداشت فردی، پرهیز از تماس با حیوانات یا حشرات ناقل، استفاده از مواد دافع حشرات، مصرف غذاها و آب سالم و رعایت نکات ایمنی در سفرهای بین المللی می تواند از انتقال این بیماری ها جلوگیری کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا