اخبار روز

10 اعتراض رهبری به سیاست آمریکا

به گزارش بازتاب آنلاین، این نشست با حضور نویسنده کتاب و تنی چند از منتقدان در خبرگزاری بازتاب آنلاین برگزار شد.

نگاه آیت الله خامنه ای به آمریکا و روابط با آمریکا

برای پایان دادن به خصومت و تنش در روابط ایران و آمریکا و بهبود بالقوه روابط، درک صحیح از دیدگاه‌های دو طرف ضروری است. در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، تقابل های ایران و آمریکا شدت گرفت و با دخالت آمریکا با ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و اعمال جامع ترین تحریم ها علیه ایران، خصومت ها به اوج خود رسید.
در آن زمان افکار عمومی آمریکا به شدت نسبت به ایران منفی بود. در سال های 1990-1991 آقای ملکی در دانشگاه MIT بودند و من در دانشگاه پرینستون بودم که ایده این کتاب را مطرح کردیم و با تلاش آقای ملکی و جان تیرمن یکی از اساتید دانشگاه MIT تبدیل شد. تالیف کتاب از زمستان 92 آغاز شد.
کتاب برداشت‌های نادرست از ایران و آمریکا: یک گفت‌وگو، تلاشی علمی و دانشگاهی برای شناخت نگرش‌ها و اندیشه‌های ایران و آمریکا با هدف تنش‌زدایی از روابط دو کشور است که فصول آن توسط ایرانیان و ایرانیان نوشته شده است. آمریکایی ها استادان و کارشناسان.
تصمیم گرفتم دیدگاه های رهبری ایران را در قالب فصلی بنویسم زیرا احساس می کردم آمریکایی ها دیدگاه های آنها را به درستی درک نمی کنند، حتی اگر مرجع اصلی تصمیم گیری در رابطه با روابط ایران و آمریکا هستند.
از این رو چندین ماه به مطالعه و بررسی نظرات رهبری پرداختم و خلاصه ای از آنها را در قالب فصلی از این کتاب نوشتم.

10 اعتراض رهبری به سیاست آمریکا
در کتاب نکات اصلی ایرادات رهبری به سیاست آمریکا در قبال ایران را به شرح زیر بیان کردم که در زیر به ده مورد از آنها اشاره می کنم.
1. آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران است. نگاه دولت آمریکا به جمهوری اسلامی مبتنی بر نفی وجود این نظام است. درخواست های مکرر آمریکا از ایران برای تغییر رفتار، مقدمه ای برای تغییر رژیم است.

2. دشمنی آمریکا با ایران دلیلی فراتر از هویت اسلامی آن دارد و شامل نفی فضایل اساسی ملت ایران به ویژه احساس استقلال، پایداری و مقاومت مردم ایران در برابر حاکمیت بیگانه است.

3. آمریکا اهداف هژمونیک منطقه ای و جهانی دارد.

اظهارات وی: «آمریکایی ها می گویند در زمان شاه ما بر شما مسلط بودیم. انقلاب آمد و ما را بیرون کرد، شما باید آن را به ما برگردانید و فرصت کنترل بیشتر را ایجاد کنید.»

4. در موضوع هسته ای، هدف آمریکا جلوگیری از ترس از گسترش سلاح های هسته ای نیست، بلکه مهمتر از همه جلوگیری از پیشرفت های علمی ایران است.

5. استراتژی آمریکا برای تسلط بر خاورمیانه فراتر از ایران است و حتی از منابع طبیعی منطقه نیز بهره برداری می کند. آمریکا فرهنگ، ایمان و اعتقادات ملت ها را هدف قرار داده است و هدف نهایی آمریکا ایجاد دولت های فاسد و مطیع برای بلعیدن خاورمیانه در قالب طرح خاورمیانه بزرگ است.

6. روند صلح خاورمیانه با میانجیگری آمریکا محور مغالطه ای است که قطعا شکست خواهد خورد و مناقشه فلسطین و اسرائیل را حل نخواهد کرد. به گفته وی، راه حل منطقی برگزاری همه پرسی در میان مردم فلسطین از جمله همه آوارگان فلسطین است.

7. آمریکا با ملت ایران با زبان خشونت و تهدید و تحقیر صحبت می کند و ملت ایران تسلیم خشونت نمی شود.

8. آمریکا با حقوق بشر و دموکراسی با معیارهای دوگانه برخورد می کند و اساساً از این کلمات به عنوان ابزاری برای تأمین منافع ملی و اهداف سیاسی خود استفاده می کند.

9. آمريكا تنها بر اساس دستور كار تعيين شده خود مذاكره مي كند و از مذاكرات به عنوان ابزاري براي افزايش فشار و دشمني استفاده مي كند و از طريق مذاكرات به دنبال نتيجه يك طرفه و تحميلي است. از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «مذاکره یک فرآیند دو طرفه است و دیکته‌های یک‌جانبه راه‌حلی به همراه نخواهد داشت».

10. ایالات متحده به دنبال دامن زدن به ناآرامی های مدنی، ایجاد اختلاف و درگیری بین مردم و مقامات دولتی و ایجاد تفرقه در داخل کشور بر اساس دلایل قومی، مذهبی، سیاسی و حزبی است.

سه دلیل آیت الله خامنه ای برای ظهور اسلام که ایران پیشتاز آن است.

1. توسعه ایران:
جمهوری اسلامی در تمامی ابعاد توسعه در عرصه های علمی، فنی و سیاسی و با افزایش کارآمدی در مدیریت، گام های اساسی برداشته و به ملت خود قدرت بیشتری بخشیده است. از منظر جهان.»
در اسلام، همه می توانند ببینند که احساس هویت مشترک در بین مسلمانان هر روز قوی تر می شود.

2. نفوذ اسلام:
• «با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و جهان، بیداری اسلامی دوباره قوت گرفت. امروز نظام سرمایه داری به بن بست کامل رسیده است. جهان در نقطه ای تاریخی قرار دارد که ملت ایران و ملت های مسلمان می توانند نقش حیاتی در پیشرفت ارز ایفا کنند، زیرا شاهان اسلامی در سراسر جهان وجود دارند.

2. هویت اسلامی:
ظهور هویت اسلامی قویتر از هر زمان دیگری است و نفوذ آمریکا و اسرائیل را در منطقه تضعیف کرده است.

چهار ستون مهم و عامل کلیدی از منظر رهبری برای بهبود روابط ایران و آمریکا.

علیرغم این همه بدبینی، آیت الله خامنه ای همواره دریچه ای برای عادی سازی روابط با آمریکا بر اساس چهار معیار زیر گذاشته است:

1- پایان مخاصمات.
قضاوت متعارف غرب که بر اساس آن مخالفت آیت الله خامنه ای با عادی سازی روابط است.
این یک ایدئولوژی انعطاف ناپذیر، بی اساس است و باید به عنوان مقدمه ای برای نزدیک شدن به ایران کنار گذاشته شود.
اظهارات او:
تا زمانی که آمریکا به خصومت 30 ساله خود با ایران ادامه دهد، موضع ما ثابت خواهد ماند. با این حال، اگر شما سیاست ها و رفتار خود را تغییر دهید، ما نیز سیاست های خود را تغییر خواهیم داد.»
• «اگر سعی کنید همان اهداف را دنبال کنید و فقط برنامه ها را تغییر دهید، این به معنای توطئه است، نه تغییر. اگر قصد واقعی برای تغییر رفتار خود دارید، باید آن را عملی کنید.»

2- پذیرش حقوق، منافع و جایگاه ایران در نظام نوین جهانی.

3- تهدید، قلدری، ارعاب و تحقیر را متوقف کنید.
تحقیرهایی مانند برچسب زدن مکرر آمریکا به ایران با عناوین «دولت حامی تروریسم»، «دولت مردود»، «محور شرارت» یا «دولت سرکش». تهدیدهایی مانند استفاده از عبارت “همه گزینه ها روی میز هستند”.
اظهارات او:
• «وقتی می گویید می خواهید با ایران مذاکره کنید و در عین حال فشار بیاورید و تهدید کنید، ملت ما منزجر می شود. این راهی برای صحبت با ملت ما نیست.»

چهارم، روابط سالم.
رهبر ایران مخالف ایجاد روابط سالم بین ایران و آمریکا نیست.

اظهارات او:
• «ما هرگز نگفتیم که برای همیشه روابط را قطع می کنیم. ما فقط رابطه ای می خواهیم که مضر نباشد.»

دیپلم:
در این کتاب به این نتیجه رسیدم که رهبری عالی و مردم ایران هیچ دشمنی ذاتی با سایر جوامع، ملت‌ها یا گروه‌های مذهبی از جمله مردم آمریکا ندارند. برای رهبر ایران، شش عنصر زیر برای بهبود روابط ایران و آمریکا کلیدی است:
1- به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی، هویت اسلامی و ملی آن.
2- پذیرش حقوق، منافع و موقعیت مشروع، طبیعی و قانونی ایران در منطقه.
3- احترام به ملت ایران و میراث آن در قالب اصل «احترام متقابل».
4- عدم مداخله در امور داخلی ایران بر اساس اصل «عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر».
5- از خشونت، تهدید و تحقیر استفاده نکنید.
6- عدم استعمار و سلطه.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا