بعد- ممکن است ویپینگ به عنوان گزینه ایمن تر از سیگار برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند دیده شود، اما یک مورد تکان دهنده از بستری شدن یک نوجوان بریتانیایی در بیمارستان، خطرات آن را برجسته کرده است. Kayla Blythe، یک جوان 17 ساله اهل کامبریا در شمال غربی انگلستان که از سن 15 سالگی از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کرد، پس از کشیدن 4000 سیگار الکترونیکی در هفته (معادل 400 نخ سیگار) به دلیل سقوط ریه به بیمارستان رفت. پنج ساعت و نیم جراحی طول کشید تا بخشی از ریه او برداشته شود. پزشکان دریافتند که یک تاول در سطح اندام آسیب دیده ترکیده و سوراخی در دیواره ریه ایجاد کرده است.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، سیگار الکترونیکی که توسط 4.5 میلیون بریتانیایی استفاده می‌شود، وسیله‌ای الکترونیکی است که مایعات حاوی طعم‌دهنده‌ها، غلیظ‌کننده‌ها و اغلب نیکوتین و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر را گرم می‌کند تا آئروسل تولید کند که سپس آن را استنشاق کنید.

در حال حاضر حدود 15 درصد از جوانان 16 تا 24 ساله در بریتانیا از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند. این رقم در همین محدوده سنی در سال 2021 11.1 درصد بود. در نتیجه مصرف سیگار الکترونیکی در بین نوجوانان و نوجوانان افزایش یافته است. در بریتانیا، سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین را نمی توان به طور قانونی به افراد زیر 18 سال فروخت.

مرکز کنترل بیماری در ایالات متحده توصیه اکیدی را در رابطه با مصرف سیگار صادر کرده است: «اگر در حال حاضر سیگاری نیستید، سیگار را شروع نکنید.» آئروسل موجود در سیگارهای الکترونیکی نیز ممکن است حاوی مواد مضر و بالقوه مضر باشد. این مواد حاوی مواد شیمیایی سرطان زا و ذرات ریز هستند که می توانند با استنشاق به اعماق ریه ها برسند.

مشخص شده است که این مواد خطرات بالقوه ای برای سلامتی دارند که از بوی بد دهان گرفته تا بیماری لثه، مشکلات روده ای، ناباروری و سرطان را شامل می شود.

در زیر به ده مورد از معایب عمده استفاده از سیگار الکترونیکی خواهیم پرداخت:

1- می تواند برای ریه های شما مضر باشد

آئروسل ساطع شده از سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که می تواند برای ریه ها خطرناک باشد. Kayla Blythe یک تاول به نام تاول روی ریه خود ایجاد کرد. بر خلاف تاول روی پاشنه پای شما که معمولاً یک تاول به قطر یک تا دو سانتی متر است، این تاول در ریه پر از هوا است نه مایع، و زمانی که تاول می ترکد، سوراخی در ریه ایجاد می کند و آزاد می شود. . این باعث می شود هوا وارد حفره قفسه سینه شود و ریه ها فرو بریزند. هر چیزی که به آلوئول ها، کیسه های هوایی کوچک در ریه ها آسیب برساند، می تواند باعث ایجاد تاول شود، از جمله سیگار کشیدن و بخار کردن.

استفاده از سیگار الکترونیکی همچنین می تواند منجر به فروپاشی خود به خودی ریه شود که به عنوان پنوموتوراکس یا پنوموتوراکس شناخته می شود. این به معنای وجود هوا در فضای جنب است که از باز شدن کامل ریه جلوگیری می کند.

2- مضرات سیگار الکترونیکی برای قلب

پس از کشیدن سیگار الکترونیکی، نیکوتین موجود در مایع الکترونیکی به سرعت از ریه ها وارد جریان خون شما می شود و باعث ترشح آدرنالین می شود، هورمونی در بدن که نبض، فشار خون و تعداد تنفس شما را افزایش می دهد. یک بخار معمولی 20 میلی گرم در میلی لیتر یک بار مصرف حاوی 40 میلی گرم نیکوتین معادل کشیدن یک یا دو بسته 20 سیگاری است. نیکوتین یک مشکل برای افراد مبتلا به بیماری قلبی است. اگر بیماری قلبی دارید و از جایگزین های نیکوتین مانند سیگار الکترونیکی استفاده می کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد سیگارهای الکترونیکی می توانند ابزار مفیدی برای کمک به ترک سیگار باشند، اما این بدان معنا نیست که مصرف سیگار بدون خطر است. ویپ هرگز نباید توسط افراد غیر سیگاری استفاده شود.

3- تأثیر سیگارهای الکترونیکی بر مغز

به نظر می رسد مغز ما به اثرات مواد شیمیایی سیگار الکترونیکی، به ویژه نیکوتین، بسیار حساس است. نتایج دو مطالعه انجام شده در سال 2020 در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در ایالات متحده نشان داد که استفاده از سیگار الکترونیکی با مه مغزی مرتبط است. نتایج این مطالعه نشان داد که بزرگسالان و نوجوانانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، در مقایسه با همسالان خود که از سیگار الکترونیکی استفاده نمی کنند، در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری مشکل بیشتری دارند. علاوه بر این، نتایج این مطالعه نشان داد که کودکانی که قبل از 14 سالگی شروع به استعمال سیگار کرده بودند، بیشتر از مه مغزی رنج می برند. مه مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که هوشیاری یا هوشیاری فرد کمی کمتر از حد معمول باشد. در این حالت فرد از زمان یا محیط کاملاً آگاه نیست و به چالش توجه می کند.

اما نویسندگان مقاله در رابطه با تحقیق مورد نظر بیان کردند که نتیجه مطالعه آنها تنها وجود رابطه را نشان می دهد، اما علت آن را ثابت نکرده است.

4- مضرات سیگار الکترونیکی برای روده ها

دیواره روده از ورود میکروب های مضر دستگاه گوارش به جریان خون جلوگیری می کند. یک مطالعه در سال 2021 که در مجله Science منتشر شد نشان داد که مواد شیمیایی موجود در مایعات بدون نیکوتین می توانند این سد محافظ را مختل کنند و باعث ایجاد مشکلی به نام سندرم روده نشتی شوند که می تواند مزمن شود. این نوع التهاب می تواند به انواع بیماری ها و شرایط از جمله بیماری التهابی روده، زوال عقل، برخی سرطان ها، تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها)، فیبروز کبدی (ضخیم شدن و زخم شدن بافت کبد)، دیابت و آرتریت کمک کند. این یافته‌ها بر اساس مطالعات آزمایشگاهی سلول‌های روده انسان و موش‌ها با سلول‌هایی بود که سپس در معرض مایع تبخیر شده قرار گرفتند تا مقدار مصرف شده از طریق بخار را تقلید کنند. محققان دریافتند که استفاده از سیگار الکترونیکی با ایجاد التهاب با حمله به پروتئین‌های محافظ محکم که سلول‌های روده را محکم و در جای خود نگه می‌دارند، تأثیر منفی بر روده دارد و در نهایت باعث ایجاد سندرم روده نشتی می‌شود که به اجزای آنها اجازه می‌دهد به راحتی منتقل شوند. گردش خون. در واقع، استفاده از سیگار الکترونیکی چیزی شبیه به نوع شدید سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ایجاد می کند.

5- مضرات سیگار الکترونیکی بر ایمنی بدن

یافته های نگران کننده منتشر شده در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی در سال 2024 نشان داد که استنشاق بخار سیگار الکترونیکی می تواند به نوتروفیل ها آسیب برساند: نوتروفیل های موجود در خون زمانی که باکتری ها یا ویروس ها وارد بدن می شوند. یکی آنها جزو اولین سلول های ایمنی هستند که پاسخ می دهند. این یافته ها مهم هستند زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که آسیب ناشی از سیگار به نوتروفیل ها می تواند منجر به آسیب طولانی مدت ریه شود. محققان دانشگاه بیرمنگام نمونه خون اهداکنندگان سالمی را که هرگز سیگار نکشیده بودند یا بخار نگرفته بودند، گرفتند و سپس نوتروفیل های آنها را در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار دادند.

نوتروفیل ها زنده ماندند اما در جای خود گیر کردند و آنها را قادر به مبارزه موثر با تهدیدات بدن، از جمله باکتری اشریشیا کلی، نکرد. دانشمندان دریافتند که پس از قرار گرفتن کوتاه و سطح پایین در معرض بخار سیگار الکترونیکی، سلول ها زنده ماندند، اما دیگر قادر به حرکت موثر و انجام عملکردهای محافظتی طبیعی خود نیستند. جالب اینجاست که بخار مایعات الکترونیکی که نیکوتین ندارند همان اثرات منفی بخار مایعات الکترونیکی حاوی نیکوتین را دارد.

6- مضرات سیگار الکترونیکی برای دندان و لثه

نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می تواند دندان های شما را لکه دار کند و منجر به بوی بد دهان، بیماری لثه، عقب نشینی لثه ها و حتی سرطان دهان شود. نیکوتین باعث انقباض عروق خونی در دهان می شود و در نتیجه خون اکسیژن دار به لثه کاهش می یابد. با گذشت زمان، این می تواند منجر به تحلیل بافت و در نتیجه از دست دادن دندان شود.

استفاده از خودکار سیگار الکترونیکی ممکن است باعث شود برخی از باکتری ها که باعث بیماری های دهان و دندان می شوند وارد بدن ما شوند. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد ترک سیگار الکترونیکی ممکن است با بهبود سلامت دهان و دندان همراه باشد. دهان به تعادل سالم باکتری نیاز دارد و بخار سیگار الکترونیکی می تواند این تعادل را تغییر دهد.

7- مضرات سیگار الکترونیکی بر باروری در مردان و زنان

نتایج مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه کالج لندن در کنفرانس باروری 2024 انجام شد، نشان داد که استفاده از سیگار الکترونیکی تأثیر منفی بر باروری زنان دارد. تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون 8340 زن نشان داد که آنهایی که سیگار می‌کشیدند یا استعمال می‌کردند سطوح پایین‌تری از هورمون ضد مولر را داشتند. این نشان می دهد که چند تخمک در تخمدان یک زن باقی مانده است. در نتیجه، به زنان توصیه می شود برای جلوگیری از تضعیف شانس باردار شدن، سیگار کشیدن و استعمال دخانیات را ترک کنند. نیکوتین محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد را که عملکرد آن تولید مثل و باروری است، مختل می کند و در نهایت بر هورمون های کنترل کننده دستگاه تناسلی از جمله هورمون محرک فولیکول، هورمون لوتئینیزه کننده و کورتیزول تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، نیکوتین به عنوان یک منقبض کننده عروق قوی شناخته شده است. این بدان معنی است که باعث انقباض عروق خونی می شود و می تواند عملکرد نعوظ را مختل کند و جریان خون به رحم را مختل کند. اگرچه مطالعات انسانی در حال حاضر وجود ندارد، مطالعات حیوانی نشان داده است که رشد جنین تحت تأثیر قرار می گیرد، DNA اسپرم آسیب می بیند و بیضه ها به دلیل مواد شیمیایی طعم دهنده در سیگارهای الکترونیکی آسیب می بینند.

8- مضرات سیگار الکترونیکی برای مثانه

مطالعات نشان داده است که آئروسل های گرم شده حاوی آرسنیک و هزاران ماده شیمیایی از جمله سرب، نیکل، فرمالدئید و بنزن (یک ترکیب سمی موجود در نفت) هستند. حداقل 63 نشانگر زیستی یا سرطان زا در مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی، از جمله موارد مرتبط با سرطان مثانه، شناسایی شده است. در یک مطالعه، تغییرات DNA سرطان‌زا در مثانه و ریه‌ها در موش‌هایی که به مدت سه ماه در معرض آئروسل سیگار الکترونیکی قرار داشتند، مشاهده شد. شواهد نشان می‌دهد که تقریباً 45 درصد از تمام موارد سرطان مثانه با سیگار کشیدن مرتبط است، اما هنوز هیچ مدرک قطعی مبنی بر ارتباط استخاره با سرطان مثانه وجود ندارد. سموم حاصل از دود سیگار و جاهای دیگر به طور موثر از طریق ریه ها جذب شده و در جریان خون تجزیه می شوند، اما اگر توسط سلول ها جذب نشوند در نهایت از طریق کلیه ها از بدن دفع می شوند. ادرار حاوی غلظت بالایی از سموم است و این سموم می توانند برای مدت طولانی، حداکثر تا 6-5 ساعت در مثانه باقی بمانند و پوشش داخلی مثانه را تحریک کنند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به جهش در سلول ها شود که می تواند به سرطان تبدیل شود.

9- مضرات سیگار الکترونیکی برای پوست

سیگار با تعدادی از بیماری های پوستی از جمله آکنه (لکه ها و جوش ها)، روزاسه (برافروختگی و قرمزی روی صورت)، هایپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست در نواحی خاص) و خطوط ریز یا چین و چروک همراه است. نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی علت اصلی نگرانی های مشابه است، اگرچه کمتر در مورد تأثیر مشابه سیگار الکترونیکی شناخته شده است. نیکوتین رگ های خونی را منقبض می کند و جریان خون را به پوست کاهش می دهد. این بدان معناست که اکسیژن کمتری به سلول ها می رسد و مواد مغذی ضروری کاهش می یابد. همه اینها به پیری زودرس کمک می کند.

نیکوتین همچنین تولید کلاژن را کاهش می دهد و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می یابد و چین و چروک های بیشتری ایجاد می شود. برخی از افراد ممکن است به مواد افزودنی موجود در مایع سیگار الکترونیکی حساسیت داشته باشند که ممکن است باعث درماتیت تماسی شود.

10- مضرات سیگار الکترونیکی برای عضلات

اکثر محصولات ویپینگ حاوی نیکوتین هستند که نشان داده شده است که اثرات منفی بر رشد عضلات و عملکرد فیزیکی دارد. نیکوتین با افزایش هورمون میوستاتین مرتبط است که رشد ماهیچه ها را مهار می کند، قدرت عضلانی را کاهش می دهد و از تقویت عضلات جلوگیری می کند. از اوایل دهه 2000، مشخص شده است که سطوح نیکوتین با تأثیر مستقیم بر رشد ماهیچه ها و تشکیل پروتئین، باعث ایجاد التهاب می شود، و این امکان وجود دارد که بخارپز نیز تأثیر مشابهی داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما