به گزارش بازتاب آنلاین، ترمیم و بازسازی استخوان یک فرآیند مادام العمر است. بافت استخوانی قدیمی تخریب شده و با بافت استخوانی جدید جایگزین می شود. فرآیند بازسازی استخوان نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. در صورت بروز اختلال، تراکم استخوان کاهش می یابد و فرد دچار پوکی استخوان می شود.

همشهری در این خبر نوشت: در جوانی سرعت ساخت و بازسازی سلول‌های جدید بیشتر از تجزیه آن‌ها است و در نتیجه تراکم استخوان افزایش می‌یابد، اما با افزایش سن، تخریب سلولی سریع‌تر از بازسازی آن‌ها افزایش می‌یابد تراکم استخوان کاهش می یابد و افراد از پوکی استخوان رنج می برند. به زبان ساده پوکی استخوان به این معناست که به دلیل کاهش تراکم و استحکام استخوان در طول زمان، استخوان های بدن با کوچکترین ضربه یا زمین خوردن شکننده شده و می شکنند.

سوال مهمی که بسیاری از مردم می پرسند این است که آیا پوکی استخوان ژنتیکی است؟ و آیا راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟

توده استخوانی خود را تا 30 سالگی کامل کنید

پوکی استخوان، یکی این مشکل در افراد مسن و زنان یائسه شایع است و افراد جوان را کمتر تحت تاثیر قرار می دهد. مگر اینکه عوامل ژنتیکی باعث بروز آن در جوانی فرد شود.

دکتر علیرضا اصطقامی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و ​​استاد دانشگاه به همشهری آنلاین گفت: بیشتر توده های اسکلتی ژنتیکی است، یعنی افراد توده اسکلتی را از طریق عوامل ژنتیکی به ارث می برند. با این حال، عوامل دیگری نیز در ایجاد پوکی استخوان موثر هستند. ورزش، نوع رژیم غذایی، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین D، برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها بر پوکی استخوان تاثیر می گذارد.

دکتر افشین استوار، رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان انستیتو تحقیقات غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره نقش ژنتیک و وراثت در پوکی استخوان به همشهری توضیح داد: وراثت در این بیماری و در افراد مبتلا به پوکی استخوان بسیار مهم است. این بیماری در سابقه خانوادگی والدین یا بستگان درجه یک آنها نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند و باید سلامت استخوان خود را جدی‌تر بگیرند.

دکتر استوار چگونگی کاهش تراکم استخوان و ایجاد پوکی استخوان را توضیح می دهد: تراکم مواد معدنی استخوان تا حدود 30 سالگی افزایش می یابد. این بدان معنی است که حداکثر توده استخوانی تا حدود 30 سالگی به دست نمی آید. پس از آن، با افزایش سن، توده و تراکم استخوان کاهش می یابد و با هر سال افزایش سن، این توده استخوانی همچنان کاهش می یابد.

آمار چه می گوید؟

جمعیت ایران به سرعت در حال پیر شدن است و با افزایش نسبت افراد بالای 50 سال، تعداد مبتلایان به پوکی استخوان افزایش می یابد. این را محکم می گوید. وی همچنین به آمار پوکی استخوان در ایران اشاره می کند: 42 درصد زنان بالای 60 سال و 37 درصد زنان بالای 50 سال به پوکی استخوان مبتلا هستند. حدود 80 درصد پس از 75 سالگی به این سن می رسند. یعنی از هر 5 زن بالای 70 سال 4 نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند و این یعنی این بیماری در کشور ما شیوع بالایی دارد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران، این بیماری در مردان نیز رخ می دهد و تنها زنان را درگیر نمی کند. این در حالی است که 24 درصد مردان بالای 50 سال در ایران از پوکی استخوان رنج می برند. یعنی از هر چهار مرد بالای 50 سال یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، بیشترین شدت این بیماری عمدتاً بعد از 65 سالگی در زنان و بعد از 75 سالگی در مردان رخ می دهد.

2 تمرین مناسب برای پوکی استخوان

به گفته دکتر پیام وکیلی، جراح ارتوپد و عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان، افراد مبتلا به پوکی استخوان معمولاً مستعد شکستگی های زیادی هستند. اما اگر بیماری او قبل از این شکستگی ها با مراجعه به پزشک و تجویز دارو و تغییر سبک زندگی تشخیص داده شود، پوکی استخوان او را درمان می کند.

وی با بیان اینکه افرادی که زیاد می نشینند و کمتر ورزش می کنند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، ادامه می دهد: شنا و استخر بهترین پیشگیری از این بیماری است و ورزش های دیگر منجر به تخریب غضروف زانو در آرتروز می شود. پوشیدن کفش طبی برای افرادی که زانو درد دارند نیز توصیه می شود. البته توجه داشته باشید که این افراد هرگز نباید کفش های پاشنه بلند بپوشند، زیرا فشار طولانی مدت به مچ پا منجر به آرتروز زانو می شود.

وکیلی همچنین با اشاره به اینکه مسکن ها نمی توانند درد این بیماری را تسکین دهند، می گوید: تسکین دائمی درد تنها با درمان قطعی پوکی استخوان امکان پذیر است. بنابراین در صورت مشاهده علائم پوکی استخوان به خصوص احساس درد عمومی باید سریعا با پزشک مشورت کنید تا این بیماری به طور قطعی درمان شود.

10 راه برای جلوگیری از آن

اگرچه عوامل ژنتیکی نقش قوی و شناخته شده ای در ایجاد پوکی استخوان و سایر بیماری ها دارند، اما متخصصان تاکید می کنند که با یک سبک زندگی سالم می توان تا حد زیادی از این بیماری جلوگیری کرد و یا حداقل بروز آن را به تاخیر انداخت. در زیر 10 راه حل بسیار مهم برای جلوگیری از بروز این بیماری آورده شده است.

مصرف کافی کلسیم: شما باید روزانه بین 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم از منابع غذایی مانند محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر و غیره)، سبزیجات برگ دار و غلات غنی شده مصرف کنید.

مصرف کافی ویتامین D: ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند. منابع غذایی مانند ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی تن)، تخم مرغ و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در این امر نقش دارند. در صورت لزوم از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

انجام تمرینات استرس: کسانی که خیلی کم حرکت می کنند و ورزش کمی انجام می دهند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. البته ورزش‌هایی که از نظر بدنی نیاز دارند در ارتباط با پوکی استخوان مناسب هستند. مانند پیاده روی، دویدن، شنا در استخر و وزنه برداری. این تمرینات باعث تقویت استخوان ها و حفظ تراکم آنها می شود. ورزش های تعادلی مانند یوگا و تای چی نیز مفید هستند زیرا باعث افزایش قدرت و تعادل بدن می شوند و می توانند از افتادن ناگهانی و شکستگی استخوان ها جلوگیری کنند.

کاهش مصرف کافئین: مصرف بیش از حد قهوه و چای می تواند جذب کلسیم را کاهش داده و همانطور که قبلا ذکر شد منجر به کمبود کلسیم شود. یکی یکی از عوامل پوکی استخوان است. بنابراین مصرف نوشیدنی های کافئین دار خود را محدود کنید.

سیگار کشیدن ممنوع: سیگار کشیدن می تواند تراکم استخوان را کاهش دهد و خطر شکستگی را افزایش دهد.

اجتناب از نوشیدن الکل: مصرف زیاد الکل می تواند جذب کلسیم را کاهش داده و استخوان ها را ضعیف کند.

تناسب اندام بمانید: کاهش یا افزایش قابل توجه وزن می تواند تأثیر منفی بر تراکم استخوان داشته باشد. در عین حال، وزن مناسب بدن از فشار اضافی روی استخوان ها جلوگیری می کند.

مصرف پروتئین کافی: مصرف روزانه مقدار کافی پروتئین برای سلامت استخوان ضروری است. سعی کنید از منابع پروتئینی سالم مانند گوشت سفید، ماهی، حبوبات و محصولات لبنی استفاده کنید.

مصرف منیزیم و پتاسیم: این مواد معدنی همچنین به سلامت استخوان ها کمک می کنند. مصرف سبزیجات، میوه ها و آجیل کافی را فراموش نکنید.

از رژیم های کم کالری خودداری کنید: رژیم غذایی کم کالری می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله کاهش تراکم استخوان شود. هر رژیم غذایی باید حاوی مقدار مشخصی پروتئین، چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ریز مغذی ها باشد. قبل از شروع هر رژیمی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

دو سوم مردم از بیماری خود بی اطلاع هستند

دو سوم بیماران مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود بی اطلاع هستند. زیرا آنها هرگز نمی دانستند که برای بررسی سلامت استخوان خود باید به پزشک مراجعه کنند یا آزمایش تراکم استخوان انجام دهند.

اما در چه سنی باید این تست را انجام دهیم؟ دکتر اصطقی، فوق تخصص غدد و متابولیسم توضیح می دهد: برای آقایان بهترین سن برای تست تراکم استخوان معمولا در پایان دهه هفتم زندگی یا شروع دهه هشتم زندگی است، البته به شرطی که بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد. و برای خانم ها بهترین سن در اواسط سال است معمولا در 65 سال و بالاتر. البته با فرض اینکه هیچ بیماری نداشته باشید. در غیر این صورت باید از سنین پایین شروع به انجام این آزمایش کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، بیش از 50 بیماری وجود دارد که می تواند توده اسکلتی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. این افراد باید غربالگری یا آزمایش تراکم استخوان را در سنین پایین و پس از تشخیص پزشکی آغاز کنند.

۲۳۳۲۱۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما