ترمیم و بازسازی استخوان یک فرآیند مادام العمر است. در این فرآیند بافت استخوانی قدیمی تخریب شده و با بافت استخوانی جدید جایگزین می شود. فرآیند بازسازی استخوان نقش مهمی در سلامت استخوان دارد و در صورت وجود اختلال در این امر، تراکم استخوان کاهش می یابد و فرد دچار پوکی استخوان می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، در جوانی سرعت ساخت و بازسازی سلول های جدید بیشتر از تجزیه آنهاست و در نتیجه تراکم استخوان افزایش می یابد. اما با افزایش سن، سرعت تخریب سلولی سریعتر از سرعت تجدید می شود و در نتیجه تراکم استخوان کاهش می یابد و فرد دچار پوکی استخوان می شود. پوکی استخوان در ساده ترین عبارت به این معنی است که استخوان های بدن به مرور زمان به دلیل کاهش تراکم و استحکام استخوان شکننده می شوند و با کوچکترین ضربه یا افتادن ساده می توانند بشکنند.

سوال مهمی که بسیاری از مردم می پرسند این است که آیا پوکی استخوان ژنتیکی است؟ پس آیا راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟

تا 30 سالگی توده استخوانی خود را دوباره پر کنید

پوکی استخوان، یکی این یک مشکل شایع در سالمندان و زنان یائسه است و افراد جوان تر را کمتر مبتلا می کند. مگر اینکه عوامل ژنتیکی باعث بروز آن در جوانی فرد شود.

کارشناس غدد درون ریز و متابولیسم و ​​استاد دانشگاه دکتر. علیرضا استقامی به همشهری آنلاین گفت: بیشتر توده های اسکلتی ژنتیکی هستند. یعنی افراد توده اسکلتی را از طریق عوامل ژنتیکی به ارث می برند. با این حال، عوامل دیگری نیز در ایجاد پوکی استخوان موثر هستند. ورزش، رژیم غذایی، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین D، برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها بر پوکی استخوان تأثیر می گذارد.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران افشین استوار درباره نقش ژنتیک و وراثت در ابتلا به پوکی استخوان نیز به همشهری گفت: وراثت در این بیماری بسیار حائز اهمیت است و مبتلایان به این بیماری در خانواده والدین یا بستگان درجه یک خود، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند پوکی استخوان بیش از دیگران است و باید سلامت استخوان خود را جدی تر بگیرند.

دکتر استوار چگونگی کاهش تراکم استخوان و بروز پوکی استخوان را توضیح می دهد: تراکم مواد معدنی استخوان تا حدود 30 سالگی افزایش می یابد. بنابراین حداکثر توده استخوانی تا حدود 30 سالگی رخ می دهد. سپس با افزایش سن، توده و تراکم استخوان کاهش می یابد و با افزایش سن، این توده استخوانی بیشتر کاهش می یابد.

آمار چه می گوید؟

جمعیت ایران به سرعت در حال پیر شدن است و با افزایش نسبت جمعیت بالای 50 سال، تعداد بیماران پوکی استخوان نیز افزایش می یابد. این را بی چون و چرا می گوید. همچنین به آمار پوکی استخوان در ایران اشاره می کند: 42 درصد زنان بالای 60 سال و 37 درصد زنان بالای 50 سال به پوکی استخوان مبتلا هستند. این سن پس از 75 سالگی تقریباً به 80 درصد می رسد. یعنی از هر 5 زن بالای 70 سال 4 نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند و این یعنی میزان ابتلا به این بیماری در کشور ما زیاد است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، این بیماری در مردان نیز وجود دارد و تنها زنان را مبتلا نمی کند. اکنون 24 درصد مردان بالای 50 سال در ایران پوکی استخوان دارند. یعنی از هر چهار مرد بالای 50 سال یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، حداکثر شدت این بیماری در زنان پس از 65 سالگی و در مردان پس از 75 سالگی رخ می دهد.

2 تمرین مناسب برای پوکی استخوان

همچنین دکتر متخصص ارتوپدی و مدرس دانشگاه علوم کردستان. به گزارش پیام وکیلی، عموماً افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند مستعد شکستگی های زیادی هستند، اما اگر بیماری آنها قبل از وقوع این شکستگی ها تشخیص داده شود، با مراجعه به موقع به پزشک و تجویز دارو تشخیص داده می شود. و تغییر سبک زندگی پوکی استخوان را بهبود می بخشد.

وی با بیان اینکه افراد کم تحرک و کسانی که کمتر ورزش می کنند زودتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند، ادامه می دهد: شنا و استخر بهترین راه پیشگیری از این بیماری است و ورزش های دیگر در هنگام بروز آرتروز باعث تخریب غضروف زانو می شود. پوشیدن کفش طبی به افرادی که از زانو درد رنج می برند نیز توصیه می شود اما به یاد داشته باشید که این افراد هرگز کفش های پاشنه بلند نپوشند زیرا فشار طولانی مدت به مچ پا باعث آرتروز زانو می شود.

وکیلی با اشاره به اینکه مسکن در تسکین درد این بیماری موثر نیست، می گوید: تسکین دائمی درد تنها با درمان قطعی پوکی استخوان امکان پذیر است. بنابراین با ظاهر شدن علائم پوکی استخوان به خصوص احساس درد عمومی سریعا به پزشک مراجعه کنید تا این بیماری به طور قطعی درمان شود.

10 راه برای پیشگیری

اگرچه عوامل ژنتیکی نقش قوی و شناخته شده ای در پیدایش پوکی استخوان و سایر بیماری ها دارند، اما کارشناسان تاکید می کنند در صورت داشتن سبک زندگی سالم می توانیم تا حد زیادی از این بیماری پیشگیری کنیم یا حداقل بروز آن را به تاخیر بیندازیم. در زیر 10 راهکار بسیار مهم برای جلوگیری از بروز این بیماری آورده شده است.

مصرف کافی کلسیم: شما باید روزانه بین 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم را از طریق منابع غذایی مانند محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر و غیره)، سبزیجات برگ دار و غلات غنی شده مصرف کنید.

مصرف کافی ویتامین D: ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند. منابع غذایی مانند ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی تن)، تخم مرغ و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به رفع این نیاز کمک می کنند. در صورت لزوم از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

انجام ورزش های تحمل وزن: پوکی استخوان در افرادی که بسیار کم تحرک هستند و ورزش کمی انجام می دهند سریعتر ایجاد می شود. البته ورزش هایی که وزن بدن را تحمل می کنند برای پوکی استخوان مناسب هستند. مانند راه رفتن، دویدن، شنا در استخر و وزنه زدن. این تمرینات باعث تقویت استخوان ها و حفظ تراکم آنها می شود. تمرینات تعادلی مانند یوگا و تای چی نیز مفید هستند زیرا باعث افزایش قدرت بدنی و حفظ تعادل می شوند و از سقوط ناگهانی و شکستگی استخوان جلوگیری می کنند.

کاهش مصرف کافئین: همانطور که گفته شد مصرف بیش از حد قهوه و چای می تواند جذب کلسیم و کمبود کلسیم را کاهش دهد. یکی یکی از عوامل پوکی استخوان است. بنابراین مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید.

عدم استعمال دخانیات: سیگار کشیدن می تواند تراکم استخوان را کاهش دهد و خطر شکستگی را افزایش دهد.

پرهیز از مصرف الکل: مصرف زیاد الکل می تواند جذب کلسیم را کاهش داده و استخوان ها را ضعیف کند.

تناسب اندام را حفظ کنید: کاهش یا افزایش شدید وزن می تواند بر تراکم استخوان تأثیر منفی بگذارد. حفظ وزن مناسب از فشار اضافی روی استخوان ها جلوگیری می کند.

مصرف پروتئین کافی: مصرف پروتئین کافی در روز برای سلامت استخوان بسیار مهم است. سعی کنید از منابع پروتئینی سالم مانند گوشت سفید، ماهی، حبوبات و لبنیات استفاده کنید.

مصرف منیزیم و پتاسیم: این مواد معدنی به سلامت استخوان ها نیز کمک می کنند. مصرف سبزیجات، میوه ها و آجیل کافی را فراموش نکنید.

اجتناب از رژیم های کم کالری: رژیم های کم کالری می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله تراکم استخوان پایین شود. هر رژیم غذایی باید حاوی مقدار مشخصی پروتئین، چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ریز مغذی ها باشد. قبل از شروع هر رژیمی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

دو سوم مردم از بیماری خود بی اطلاع هستند

دو سوم بیماران مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود بی اطلاع هستند. زیرا آنها هرگز نمی دانستند که آیا باید برای بررسی سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند یا آزمایش تراکم استخوان انجام دهند.

پس از چه سنی باید این آزمایش را انجام دهیم؟ دکتر فوق تخصص غدد و متابولیسم اصطقاتی این موضوع را اینگونه توضیح می دهد: اگر مردان بیماری زمینه ای نداشته باشند، مناسب ترین سن برای غربالگری تراکم استخوان عموما اواخر دهه ۷۰ یا اوایل دهه ۸۰ است. بهترین سن برای زنان به طور کلی سن 65 سال و بالاتر است. البته به شرطی که بیماری نداشته باشند. در غیر این صورت باید این آزمایش را از سنین پایین تر شروع کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، بیش از 50 بیماری وجود دارد که می تواند توده اسکلتی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. این افراد باید غربالگری یا آزمایش تراکم استخوان را در سنین پایین با تشخیص پزشک شروع کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما