دانستنی ها

۸ غذای حساسیت زا را بشناسید

هر ساله میلیون ها نفر در سراسر جهان از واکنش های آلرژیک به غذاها رنج می برند. اگرچه اکثر آلرژی های غذایی علائم نسبتاً خفیفی دارند، برخی از آلرژی های غذایی می توانند واکنش های بسیار جدی ایجاد کنند و حتی می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس گروه شیمی بالینی “Metropolis Health Care” در بمبئی (بمبئی)، دکتر. آلپ کریستی قدرت و خطرات آلرژی غذایی و اهمیت آگاهی از این وضعیت را توضیح می دهد. آلرژی های غذایی این پتانسیل را دارد که زندگی افراد بی شماری را تغییر دهد.

آلرژی های غذایی را دست کم نگیرید غذاهای آلرژی زا

آلرژی های غذایی را هرگز نباید ساده گرفت. آنها می توانند از ناراحتی خفیف تا واکنش های جدی و تهدید کننده زندگی متغیر باشند. بیشتر مردم نگران لذت کاوش آزادانه غذاها و مواد تشکیل دهنده آنها نیستند و از آسیب احتمالی نمی ترسند. البته، آزادی امتحان کردن غذاهای مختلف و متنوع خوب است، به شرطی که از آنچه در بشقابمان است آگاه باشیم.

در حالی که بیش از 160 نوع غذا می تواند باعث واکنش های آلرژیک در افراد مبتلا به آلرژی غذایی شود، 8 نوع غذا به عنوان غذای “حساسیت زا” تعیین شد. 90 درصد از واکنش های آلرژی غذایی مربوط به این مواد مغذی است که در اکثر غذاهای مصرفی یافت می شود. این 8 غذا عبارتند از: شیر، تخم مرغ، ماهی، غذاهای دریایی مانند خرچنگ، صدف، میگو، آجیل (مانند بادام و گردو)، بادام زمینی، گندم و سویا.

آلرژی غذایی چگونه ایجاد می شود؟

به عبارت ساده، بدن ما تمایلات ژنتیکی خاصی برای واکنش به غذاهای خاص دارد. به این واکنش ها «واکنش های آلرژیک» می گویند. اکثر آلرژی های غذایی از دوران کودکی ایجاد می شود، اما کمتر در بزرگسالان آلرژی غذایی در افراد ایجاد می شود.

علل آلرژی بزرگسالان ساختار مشترک آلرژن ها هستند (آلرژن نوعی آنتی ژن است که باعث واکنش غیر طبیعی و شدید سیستم ایمنی بدن می شود). مثلا. فردی که هرگز صدف نخورده ممکن است نسبت به برخی از غذاهای تهیه شده در کارخانه محصولات مرتبط با صدف، واکنش آلرژیک داشته باشد. همین فرد ممکن است به گرد و غبار نیز حساسیت داشته باشد. این به دلیل ترکیبات آلرژی زا رایج در فراساختار گرد و غبار و موجودات آبزی است.

شدیدترین آلرژی غذایی

اگر دفعه اول برای خوردن غذا مشکل کمی داشتید، به این معنی نیست که دفعه بعد هم همینطور خواهد بود. غذایی که زمانی باعث علائم خفیف آلرژی شده بود ممکن است دفعه بعد علائم شدیدی ایجاد کند. شدیدترین نوع واکنش آلرژیک “آنافیلاکسی” نام دارد.

آنافیلاکسی یک واکنش شدید کل بدن به یک آلرژن است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. مشکل شدید تنفس، افت فشار خون و تغییر ضربان قلب از مهم ترین علائم این واکنش خطرناک آلرژیک است. آنافیلاکسی معمولاً تنها چند دقیقه پس از خوردن غذای حساسیت زا شروع می شود. این واکنش آلرژیک شدید باید به سرعت با تزریق آدرنالین (اپی نفرین) درمان شود وگرنه می تواند کشنده باشد.

بهترین راه برای تشخیص آلرژی غذایی

با پیشرفت های علمی، آزمایش های مولکولی برای آزمایش آلرژی اکنون امکان پذیر است. تستی به نام “تشخیص اجزای تجزیه شده” بسیار محبوب شده است. این آزمایش 296 ترکیب آلرژی زا عجیب و غریب موجود در غذاها، مواد فرار، حشرات و تماس های مختلف را آزمایش می کند. اگر فردی به برخی ذرات گرد و غبار حساسیت داشته باشد، این آزمایش همچنین نشان می دهد که آیا به مواد مربوطه حساسیت دارد یا خیر.

همچنین تست های مختلفی برای تشخیص آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی وجود دارد. ما باید درک کنیم که حساسیت های غذایی همیشه فورا رخ می دهد و می تواند خطر واکنش های جدی را به همراه داشته باشد، در حالی که عدم تحمل غذایی معمولاً با تأخیر همراه است و علائم کمتر جدی، از بثورات پوستی گرفته تا سردرد، ایجاد می کند.

یک پیشنهاد برای آشپزها

با شیوع فزاینده آلرژی های غذایی، برای آشپزهای خانگی و سرآشپزهای رستوران ها بسیار مهم است که از نگرانی های مرتبط با آلرژن آگاه باشند. هدف از این کار محدود کردن خلاقیت آشپزی نیست، بلکه گسترش آن است. با در نظر گرفتن چالش مقابله با آلرژی های غذایی، سرآشپزها می توانند غذاهای خلاقانه ای ایجاد کنند که برای مخاطبان وسیع تری جذاب باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا