اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

۱۴ خواص برگ گیلاس و موارد استفاده آن که نمی‌دانید

شاید تا به حال چیزی در مورد خواص برگ گیلاس نشنیده باشید یا با خودتان فکر کنید که برگ درخت گیلاس چه شکلی است و چطور مصرف می‌شود. برگ گیلاس رنگی سبز و فرمی نسبتا کشیده دارد و در طب سنتی از آن برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در ادامه این بخش به برخی از مهم‌ترین خواص برگ گیلاس اشاره شده است.

۱- بهبود گرفتگی صدا

به گزارش اکالا، اولین و مهم‌ترین کاربرد برگ گیلاس در طب سنتی، رفع گرفتگی صدا است. برای درمان برونشیت گرم، عفونت حلق و همچنین باز کردن صدا می‌توانید از دمنوش برگ گیلاس استفاده کنید.

۲- جلوگیری از لخته شدن خون

در برگ گیلاس ماده‌ای به نام کومارین وجود دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. این ماده یک رقیق کننده طبیعی خون است که به کاهش انعقاد خون کمک می‌کند.

۳- جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف

در برگ گیلاس ماده‌ای به نام تانن وجود دارد که خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد و مصرف آن به پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. این ماده خاصیت ضد سرطانی دارد و برای جلوگیری از التهاب در بدن نیز مفید است.

۴- کاهش درد مفاصل

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای گیلاس موجب کاهش درد مفاصل می‌شود و برای جلوگیری از دردهای عضلانی نیز مفید است. در برگ گیلاس ماده‌ای به نام آنتوسیانین وجود دارد که برای کاهش التهاب مفاصل مفید است و از همین رو درد مفاصل را کاهش می‌دهد.

۵- سم زدایی بدن

یکی از مهم‌ترین خواص برگ گیلاس سم زدایی بدن است. مصرف دمنوش برگ گیلاس به دفع سموم مختلف از بدن کمک می‌کند و از همین رو در پیشگیری از بیماری‌های مختلف نیز موثر است. مواد طبیعی و آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ گیلاس موجب سم زدایی بدن می‌شوند و برای سلامت بدن مفید هستند.

۶- تسکین درد

برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف دمنوش برگ گیلاس می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی کمک کند. جالب است بدانید که بسیاری از دردهای مربوط به استخوان و مفاصل نیز کمک می‌کند. در واقع اکثر این دردها در اثر به هم ریختن تعادل اسید اوریک در بدن ایجاد می‌شود و با مصرف دمنوش برگ گیلاس برطرف خواهد شد.

۷- بهبود کیفیت خواب

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید و به دنبال یک راهکار طبیعی برای بهبود کیفیت خواب هستید، بهتر است دمنوش برگ گیلاس را امتحان کنید. این دمنوش سرشار از ملاتونین است و از همین رو به تحریک مغز و تجربه یک خواب راحت و آرامش بخش کمک می‌کند.

۸- سلامت پوست

برگ گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو مصرف دمنوش برگ گیلاس می‌تواند به جوانسازی پوست، جلوگیری از چین و چروک‌های پوستی کمک کند. مصرف این دمنوش مانع پیر شدن سلول‌های بدن می‌شود و برای جلوگیری از خشکی پوست و رفع خارش نیز موثر است.

۹- کاهش دردهای عضلانی بعد از ورزش

برای جلوگیری از درد عضلات و ماهیچه‌ها بعد از ورزش، می‌توانید از دمنوش برگ گیلاس استفاده کنید. در این دمنوش ترکیباتی وجود دارد که موجب کاهش درد عضلات می‌شود و برای بهبود درد پس از ورزش مفید است.

۱۰- کاهش فشار خون

اگر فشار خون بالایی دارید، می‌توانید برای تنظیم فشار خون روزانه از دمنوش برگ گیلاس استفاده کنید. برای اثربخشی بیشتر بهتر است روزی ۲ فنجان از چای برگ گیلاس میل کنید. به خاطر داشته باشید افرادی که فشار خون پایینی دارند، نباید از این دمنوش استفاده کنند.

۱۱- جلوگیری و درمان دیابت

مصرف برگ گیلاس به تنظیم قند خون و جلوگیری از بروز دیابت کمک می‌کند. برای جلوگیری و درمان دیابت می‌توانید مقداری برگ گیلاس را با آب بجوشانید و بعد صاف کنید و روزانه ۲ بار از این دمنوش استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دمنوش برگ گیلاس می‌تواند به افزایش ترشح انسولین در بدن کمک کند و قند خون را کاهش دهد.

۱۲- کاهش کلسترول

مصرف دمنوش برگ گیلاس به کاهش کلسترول کمک می‌کند. برای درمان کلسترول بالا می‌توانید ۱ تا ۲ عدد برگ تازه گیلاس را همراه با ۳ فنجان آب بجوشانید و سپس این ترکیب را صاف کرده و روزانه ۲ تا ۳ بار بنوشید.

۱۳- درمان یبوست

برای رفع یبوست می‌توانید از دمنوش برگ گیلاس استفاده کنید. برای این کار باید حدود ۳۰ گرم برگ گیلاس را در یک لیتر آب بجوشانید و بعد از ۱۰ دقیقه این چای را صاف و همراه با کمی عسل میل کنید.

۱۴- سلامت قلب

یکی دیگر از خواص برگ گیلاس برای بدن، سلامت قلب است. برای بهبود عملکرد عضلات قلب و جلوگیری از مشکلات قلبی، می‌توانید از دم کرده برگ‌های گیلاس استفاده کنید.

طریقه مصرف برگ گیلاس

برای استفاده از برگ گیلاس می‌توانید برگ‌های تازه یا خشک شده آن را بجوشانید و سپس دمنوش برگ گیلاس را مصرف کنید. در این روش می‌توانید ۲۵۰ میلی لیتر آب را بجوشانید و بعد ۱ قاشق چای‌خوری برگ خشک شده گیلاس را به آن اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید و بعد این دمنوش را از صافی رد کنید و با مقداری عسل ترکیب کرده و بنوشید. بهتر است این دمنوش را یک بار در روز میل کنید.

یکی دیگر از روش‌های مصرف برگ گیلاس درست کردن دلمه برگ گیلاس است. در این روش باید مثل دلمه برگ مو برگ‌ها را بشویید و بعد برای چند دقیقه در آب بجوشانید. سپس مقداری مایه گوشتی آماده کنید و داخل برگ‌ها قرار دهید و سپس دلمه‌ها را در قابلمه بچینید و همراه با سس بپزید.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا