اخبار روز سینما جهان

۱۰ فیلم جنگی برتر و دیدنی سینمای اروپا؛ از Ivan’s Childhood تا Come and See

اروپا مانند هر قاره دیگری با جنگ بیگانه نیست. درگیری های متعددی در داخل و اطراف این قاره برای هزاران سال رخ داده است، از جمله بسیاری از مهم ترین درگیری ها در تاریخ جهان.

به گزارش عصر ایران، با این همه داستان برای گفتن، قرار نیست همه آن ها روایت سینمایی داشته باشند و دوستداران فیلم های جنگی بتوانند آن ها را روی پرده سینما ببینند. خوشبختانه بسیاری از فیلمسازان اروپایی وارد عمل شده اند و تصمیم گرفته اند با فیلم های جنگی خود داستان های بسیار قدرتمندی را روایت کنند.

در حالی که بیشتر آنها در طول دو جنگ جهانی اتفاق می‌افتند، بسیاری از این فیلم‌های جنگی اروپایی برای هر سینمادوستی ضروری است، و برخی از آنها در فهرست بهترین فیلم‌های جنگی تمام دوران دیده می‌شوند.

تا زمانی که طرفداران از خواندن زیرنویس ها بدشان نمی آید (اگر زبان اصلی فیلم زبان مادری آنها نباشد)، این فیلم های جنگی اروپایی مطمئناً هر عاشق فیلمی را راضی خواهند کرد.

این فیلم ها پرتنش، افشاگر، هیجان انگیز و در نهایت مهم هستند. به همین بهانه در ادامه این مطلب شما را با 10 فیلم برتر جنگی ساخته شده توسط سینمای اروپا آشنا می کنیم.

۱۰- نبرد فراموش شده (۲۰۲۱)

فیلم جنگ نبرد فراموش شده، نبرد شلدت در هلند را به تصویر می کشد، لحظه ای مهم در جنگ جهانی دوم. همانطور که از عنوان فیلم پیداست، این نبرد چندان مورد بحث قرار نگرفته است و خود فیلم تا حد زیادی از رادار علاقه مندان به جنگ دور مانده است.

اگرچه این فیلم به شدت دست کم گرفته شده است، اما نبرد فراموش شده تقریباً از هر نظر استادانه است و نه تنها سربازان متفقین، بلکه نیروهای محور و حتی غیرنظامیان را در داستان خود گنجانده است و نبرد را از تمام دیدگاه های آنها روایت می کند. یک تصویر می کشد.

این داستان ها به شیوه های منحصر به فردی تلاقی می کنند و فیلم را از ابتدا تا انتها جذاب می کنند. این فیلم لحظه مهمی از جنگ جهانی دوم را به تصویر می کشد که در دوران مدرن نادیده گرفته می شود و امتیاز 100% را در Rotten Tomatoes کسب کرده است.

شاید این فیلم کاملاً شایسته این امتیاز نباشد، مخصوصاً با توجه به اینکه فقط بر اساس 9 نقد نمره عالی دریافت کرده است، اما The Forgotten Battle همچنان یک فیلم عالی و مهم است. فداکاری هایی که در این نبرد کمتر شناخته شده انجام شد بسیار زیاد بود و چیزی نیست که فراموش شود.

9- حرامزاده های بی آبرو (1978)

عنوان Dishonored Bastards باید برای طرفداران کوئنتین تارانتینو آشنا به نظر برسد. فیلم جنگی تحسین‌شده تارانتینو با موضوع تاریخ به شدت از فیلم اصلی ایتالیایی الهام گرفته شده است، اگرچه این دو تفاوت‌های آشکاری در داستان و شخصیت‌ها دارند.

این فیلم ایتالیایی قطعا بیشتر یک فیلم اکشن است و گروهی از سربازان ناهماهنگ را در حال فرار از واحدهای مربوطه خود نشان می دهد.

حرامزاده های Dishonored علیرغم تولید در ایتالیا توسط فیلمسازان ایتالیایی، به زبان انگلیسی است و بازیگرانی انگلیسی زبان در آن حضور دارند، اما این چیزی از جذابیت و منحصر به فرد بودن این فیلم جنگی اروپایی کم نمی کند.

اکشن فوق‌العاده است و حس خوشایندی را نسبت به زمان خود دارد، فیلمی که مناظر خیره‌کننده را با شیرین کاری‌های باورنکردنی در خدمت روایتی غیرمنتظره ترکیب می‌کند. این فیلم نه تنها یک انتخاب عالی برای طرفداران فیلم های جنگی یا تارانتینو است، بلکه برای دوستداران فیلم های اکشن نیز قطعا از سکانس های انفجاری و جلوه های ویژه خیره کننده آن قدردانی خواهید کرد.

۸- قایق (۱۹۸۱)

Das Boot فیلمی آلمانی است که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد. این فیلم زندگی خدمه یک U-boat آلمانی را دنبال می کند، یک زیردریایی مرگبار که برای غرق کردن کشتی های متفقین و مخفی ماندن در اعماق آب طراحی شده است.

قایق فیلمی برای افراد ضعیف نیست، زیرا داستان آن به دور از داستان قهرمانانه یا الهام بخش است. در عوض، این فیلم جنگی آلمانی وحشت‌های واقعی جنگ را نشان می‌دهد، زیرا قهرمان‌ها به آرامی متوجه می‌شوند که قرار است شکست بخورند.

فیلم جنگی Das Boot یک قطعه منحصر به فرد از سینمای جنگ است که ترسناک و اغلب چالش برانگیز است. مورخان و منتقدان با روایت فیلم موافق بودند، در حالی که اولی آن را فیلمی بسیار دقیق از زندگی در یک U-boat می دانست.

این فیلم همچنین با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد و راجر ایبرت، منتقد مشهور، نقدی درخشان به آن ارائه کرد. Das Boot اکنون به دلیل رویکرد دقیق و وحشیانه اما واقع بینانه به جنگ دریایی دوران جنگ جهانی دوم شناخته شده است. یکی این فیلم را یکی از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما می دانند.

۷- سقوط (۲۰۰۴)

Fallout 2005 یک درام جنگ جهانی دوم است که به جزئیات وقایع منجر به شکست آلمان در دست متفقین، همراه با آخرین روزهای زندگی آدولف هیتلر می پردازد. در این فیلم جنگی آلمانی برونو گانز بازیگر مشهور و فقید سوئیسی نقش هیتلر را ایفا می کند. یکی این یکی از بهترین و ترسناک ترین نقش های تاریخ سینمای جنگ است که در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفت.

این فیلم اما برای هیتلر همدردی ایجاد نمی کند. برعکس، دیدن پایان رایش سوم نیز بسیار رضایت بخش است، زیرا آلمان به آرامی آخرین سرزمین های خود را به متفقین از دست می دهد.

هیتلر بیشتر و بیشتر مستأصل می شود و به این درک ویرانگر می رسد که دیدگاه ارتجاعی او برای آلمان در شرف فروپاشی است. بسیاری از مورخان بازی گانز و فیلم سقوط را به طور کلی تایید کرده‌اند و بیان می‌کنند که این بازیگر به طور موثری پارانویا و انکار واقعیت را در آخرین لحظات زندگی هیتلر به تصویر می‌کشد، ویژگی‌هایی که هیتلر اغلب با آن شناخته می‌شد.

با این حال، منتقدان دیگر معتقدند که این فیلم به طور موثر شرارت هایی را که هیتلر مرتکب شده به تصویر نمی کشد، در حالی که اذعان دارند که احتمالاً نمایش آن در فیلم با چنین ساختاری غیرممکن بوده است، زیرا اساساً این فیلم روی چیز دیگری تمرکز دارد. صرف نظر از این، Downfall برای هر عاشق فیلم یا بازیگری ضروری است.

۶- کودکی ایوان (۱۹۶۲)

کودکی ایوان که در برخی کشورها با نام من ایوان نیز شناخته می شود، اولین فیلم بلند سینمایی آندری تارکوفسکی، فیلمساز مشهور شوروی-روسی بود. در این فیلم، یک پسر نوجوان شوروی به نام ایوان (نیکلای بورلیایف) در اثر عملیات بارباروسا، حمله آلمان به اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم، یتیم می شود.

این مرگبارترین عملیات نظامی در تاریخ بشر بود که ده ها میلیون نفر را از هر دو طرف کشت. ایوان در حین سرگردانی در منطقه ویران شده اطراف خانه خود با تعدادی سرباز شوروی روبرو می شود. ایوان که می خواهد به نبرد به عنوان راهی برای انتقام مرگ والدینش کمک کند، پیشنهاد می کند از آلمان ها برای نیروهای خودی جاسوسی کند.

شاید فیلم همیشه پر از سکانس های اکشن نباشد، اما پویایی جالبی را در شخصیت ایوان به تصویر می کشد. جنگ این پسر جوان را مجبور می کند تا در پاسخ به ضرورت زنده ماندن، زودتر از موعد بزرگ شود، اما تکه هایی از دوران کودکی او ناامیدانه تلاش می کند تا از وحشت جنگ بگذرد و به او فرصتی برای کودکی بدهد.

این نبرد بین کودکی و تروما چیزی است که کودکی ایوان را به یک فیلم عالی تبدیل می کند، فیلمی که نشان می دهد جنگ به هیچ کس رحم نمی کند، حتی به کودکان بی گناه.

۵- پیانیست (۲۰۰۲)

فیلم جنگی تحسین شده The Pianist به کارگردانی رومن پولانسکی کارگردان تحسین شده لهستانی است که به خاطر کارگردانی فیلم کلاسیک ترسناک Rosemary’s Baby و بسیاری پروژه های جاه طلبانه و نمادین دیگر شناخته شده است.

لهستان یکی این کشور یکی از کشورهایی بود که در طول هولوکاست و جنگ جهانی دوم بیشترین ضربه را دید. در واقع تهاجم آلمان به این کشور اغلب آغاز جنگ جهانی دوم تلقی می شود. با در نظر گرفتن این حقایق دلخراش، واضح است که پیانیست قرار نیست یک فیلم خوش شانس با پایان خوش باشد.

آدرین برودی در نقش ولادیسلاو اسپیلمن، یک پیانیست یهودی واقعی که تحت شکنجه و مشقت وصف ناپذیری از سوی نازی ها قرار می گیرد، بازی می کند. بسیاری از منتقدان از این فیلم افسرده به دلیل تصاویر خشن و خام، بازی های دیدنی، لحن کنایه آمیز و در عین حال تراژیک و زیبایی تکان دهنده آن انتقاد کرده اند. یکی آنها بهترین فیلم های پولانسکی را می شناسند.

«پیانیست» غنی و تکان دهنده، فیلمی احساسی و جذاب است، اما به طور غیرقابل انکاری ویرانگر و از نظر احساسی خسته کننده است. با این حال، این فیلم یک شاهکار قدرتمند و روشنگر است که ارزش دیدن را دارد، البته نه برای افراد ضعیف.

4- نارویک (2022)

نارویک فیلمی است که در سال های اخیر اکران شده و حمله آلمان ها به شهر نارویک در نروژ را به تصویر می کشد. با حمله نیروهای آلمانی، مدافعان نروژی برای دفاع از شهر بندری و خانواده های آن وارد عمل می شوند، اگرچه دفاع محکوم به شکست است.

نارویک با نمایش اکشن های بی عیب و نقص و شکاف بین خانواده ها، به عنوان یک پیروزی مدرن از ژانر فیلم جنگی ظاهر می شود و اهمیت سرنگونی متجاوز و مبارزه با ظلم را در برابر همه شانس ها و زمانی که احتمالات علیه شماست، نشان می دهد، حتی اگر نتیجه تاریک به نظر برسد. .

این فیلم همچنین کشوری را به تصویر می کشد که اغلب در بحث جنگ جهانی دوم نادیده گرفته می شود. نروژ به اندازه بسیاری از کشورهای اروپایی زیر سایه رایش سوم رنج کشید و دیدن این رنج در یک فیلم جنگی عالی بسیار جذاب است.

این فیلم در سایت Rotten Tomatoes امتیاز 100% دریافت کرده است که نشان از کیفیت آن دارد. هیچ طرفدار فیلم جنگی نباید این فیلم جنگی نروژی را از دست بدهد.

۳- نبرد الجزیره (۱۹۶۶)

نبرد الجزایر یک پروژه مشترک ایتالیایی و الجزایری است که بر نبرد معروف استقلال الجزایر که از سال 1956 تا 1957 به عنوان بخشی از جنگ الجزایر رخ داد، تمرکز دارد، فیلمی که خود بر اساس رمان سوغاتی های نبرد الجزایر نوشته سعدی یاسف ساخته شده است.

این فیلم اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و در آنجا جایزه شیر طلایی را دریافت کرد. از آنجا، این فیلم به بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافت، جایی که نقدهای تقریباً کاملی از منتقدان و تماشاگران دریافت کرد.

همچنین از آنجایی که در آن زمان جنگ الجزایر موضوع مهمی در فرانسه بود، این فیلم بسیار جنجالی شد و برای مدت طولانی توقیف شد. نبرد الجزیره یکی این یکی از اولین فیلم هایی بود که مستقیماً تصویری انتقادی از امپریالیسم ارائه کرد، رویکردی که در آن زمان بسیار جسورانه بود.

به همین دلیل این فیلم در آمریکا عملکرد خوبی داشت، در شرایطی که بسیاری از آمریکایی ها مخالف دخالت کشورشان در جنگ ویتنام بودند. نبرد الجزیره همچنین بر چندین جنبش سیاسی واقعی تأثیر گذاشت و اهمیت آن را در صفحه نقره ای و خارج از آن نشان داد.

بدبینی و خشونت فیلم بی بدیل بود و آن را بسیار جلوتر از زمان خود و یک شاهکار واقعی کرد که اکنون پس از گذشت سال ها هنوز هم مرتبط و قابل درک است.

۲- بیا و ببین (۱۹۸۵)

بیا و ببین، او بسیار جلوتر از زمان خود بود یکی این فیلم به عنوان یکی از ترسناک ترین و تکان دهنده ترین فیلم های ضد جنگ تاریخ سینما شناخته می شود. این فیلم محصول سینمای بلاروس که قبلا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده است، زندگی یک مبارز جوان در نیروهای مقاومت بلاروس به نام فلورا (الکسی کراوچنکو) را در طول جنگ جهانی دوم به تصویر می کشد.

بسیاری از مفاهیم تاریک در بیا و ببین، سوررئالیسم را بررسی می‌کنند و در عین حال ابررئالیسم را نیز اجمالی می‌کنند. در واقع، فیلم آنقدر تاریک بود که الم کلیموف، کارگردان، مجبور شد نزدیک به یک دهه قبل از دریافت مجوز برای تولید فیلم، با قوانین سانسور اتحاد جماهیر شوروی مبارزه کند.

با وجود تصاویر تکان دهنده منتشر شده در این فیلم، چندین رسانه سرگرمی مانند Timeout، Empire و Vulture آن را در بین 100 فیلم برتر تمام دوران قرار داده اند. در واقع، این فیلم آنقدر دلخراش بود که به گفته کلیموف، آمبولانس هایی به سالن های سینما در اتحاد جماهیر شوروی و سایر کشورها برای افرادی که پس از تماشای فیلم از نظر عاطفی بسیار مضطرب بودند فراخوانده شدند.

زوج یکی کهنه سربازان آلمانی شرکت کننده در عملیات بارباروسا شهادت دادند که تصاویر ارائه شده در این فیلم با واقعیت مطابقت دارد. کسانی که به دنبال یک فیلم ضد جنگ هستند، فیلمی که تصویری واقعی و بی رحمانه از ماهیت واقعی جنگ ترسیم می کند، باید این فیلم را ببینند. اما برای کسانی که به دنبال فیلمی هستند که از نظر احساسی تکان دهنده یا عمیقاً ویرانگر باشد، بیا و ببین نیز انتخاب خوبی است.

۱- همه آرام در جبهه غربی (۲۰۲۲)

اریش ماریا رمارک در سال 1929 بر اساس تجربیات خود در طول جنگ جهانی اول رمان خبری در جبهه غرب نیست. این کتاب چندین بار برای فیلم اقتباس شده است: یک بار توسط هالیوود در دهه 1930، دوباره به عنوان یک فیلم بریتانیایی مستقیم به خانه در دهه 1970، و اخیراً به عنوان یک فیلم جنگی آلمانی برای نتفلیکس در سال 2022. اقتباس 2022 از نظر بصری دیدنی ترین، جذاب ترین و تکان دهنده ترین اقتباس سینمایی از رمان رمارک است.

فیلم جنگ جهانی اول را همانقدر تلخ و تکان دهنده و البته ویرانگر به تصویر می کشد: کشتاری بی معنی که در آن افراد زیادی بدون دلیل و دلیل خاصی جان خود را از دست دادند. نه فداکاری قهرمانانه، نه جنگ مقدس، فقط مرگ و ویرانی.

داستان این فیلم درباره پل بامر (فلیکس کامرر) 17 ساله است که در نتیجه استفاده گسترده از تبلیغات فریب خورده و به جنگ ملحق می شود. فیلم All Quiet on the Western Front از جزئیات پنهان برای انتقال پیام ضد جنگ خود استفاده می کند، فیلمی با موسیقی متن غیر معمول اما بسیار استادانه.

این فیلم برنده چندین جایزه اسکار از جمله یکی برای موسیقی و سه جایزه دیگر برای بهترین فیلم بلند بین المللی، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی تولید شد. در جبهه غرب به راحتی خبری نیست یکی این یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تا کنون ساخته شده است و بهترین فیلم جنگی اروپایی در سال‌های اخیر، شاید حتی در تمام دوران‌هاست.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا