اخبار روز سینما جهان

۱۰ فیلم برتر ۱۰ سال اخیر با موضوع «آخرالزمان زامبی»

از فیلم های ترسناک صامت دهه 1930 تا فیلم کلاسیک شب مردگان زنده ساخته جورج ای رومرو در سال 1968 و همچنین موج اخیر فیلم های زامبی، این موجودات مرده مدت هاست که مخاطبان را مجذوب خود کرده اند.

به گزارش فرادید، از سال 2015 فیلم های جالبی درباره زامبی ها در سراسر جهان ساخته شده است، به عنوان مثال، فیلم موزیکال بریتانیایی «آنا و آخرالزمان» ترکیبی از کمدی موزیکال کریسمس با آخرالزمان زامبی است یا فیلم استرالیایی «محموله» ساخته شده است. بر روی نوعی رئالیسم که تجربه درونی و فردی را در طول یک آخرالزمان زامبی به شیوه ای عمیق و در عین حال سرگرم کننده بررسی می کند. نشان می دهد.

در اینجا لیستی از ده فیلم زامبی در 10 سال گذشته آورده شده است.

1. مردگان نمی میرند

این فیلم با بازی بیل موری، آدام درایور، سلنا گومز، تیلدا سوینتون و آستین باتلر، از زمان اکران خود در سال 2019 موفق بوده است، اما همچنان یکی این یکی از فیلم های کمتر دیده شده در کارنامه کارگردانی جیم جارموش است. این فیلم با ترکیب ژانرهای زامبی ها، بیگانگان فضایی و طنز خاص جارموش، به دلیل تفاوت های فراوانی که با دیگر فیلم های زامبی دارد، ممکن است مخاطب خاصی را به خود جذب کند.

داستان فیلم از این قرار است که در شهر کوچک سنترویل، یک رویداد کیهانی اسرارآمیز باعث می‌شود مرده‌ها از قبر خود بلند شوند. رویکرد طنز جارموش در این فیلم با قراردادهای ژانر و انتظارات مخاطب بازی می کند و فیلمی کاملا غیرقابل پیش بینی خلق می کند. دیالوگ ها عمدا خشک و اغلب پوچ هستند تا فضای سورئال و دنیای منحصر به فرد این فیلم را تقویت کنند. فیلم علاوه بر این ویژگی های عجیب، نقدهای اجتماعی جالبی نیز درباره مصرف گرایی و تخریب محیط زیست دارد.

2. شب دنیا را می خورد

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

این یک فیلم ترسناک فرانسوی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی دومینیک روچر و بر اساس رمانی از پیت آگارمن است. فیلم نگاهی درونگرا به ژانر زامبی دارد و به انزوای دیوانه کننده در چنین رویدادی می پردازد. شخصیت سام (با بازی آندرس دانیلسن) نوازنده ای است که پس از یک مهمانی در آپارتمانی در پاریس از خواب بیدار می شود و متوجه می شود که به جز او همه به زامبی تبدیل شده اند. در حالی که در تنهایی و انزوا گیر کرده است، سعی می کند بهترین تجربه ممکن را از انزوای خود به دست آورد.

از ساختن آلات موسیقی از اشیاء در آپارتمان گرفته تا ریسک کردن برای برقراری ارتباط با گربه. این فیلم به بررسی راه های مختلفی می پردازد که سم با انزوا سازگار می شود. این تمرکز بر جنبه های روزمره زندگی در دنیای پسا آخرالزمانی، برداشت تازه ای از این ژانر ارائه می دهد. این فیلم با پیچش داستانی قوی در پایان، حس وحشتناکی را در بیننده ایجاد می کند. این فیلم تقریباً هیچ یک از هیجان‌های سنتی فیلم‌های زامبی را ندارد و بیشتر به یک درام تاریک و غم انگیز تبدیل شده است.

3. خانواده عجیب خانواده عجیب و غریب: زامبی در فروش

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

این یک فیلم کمدی کره ای محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی لی مین جائه است. این فیلم درباره خانواده پارک است که پمپ بنزینی را در دهکده ای دورافتاده اداره می کنند. زندگی آنها زیر و رو می شود وقتی مردی عجیب و غریب را پیدا می کنند که معلوم می شود یک زامبی است که از طریق آزمایش های دارویی غیرقانونی توسط یک شرکت داروسازی به این حالت تبدیل شده است. این زامبی که “جونگبی” نام دارد بی ضرر و حتی دوست داشتنی است و خانواده پارک تصمیم می گیرند او را به عنوان حیوان خانگی پذیرفته و از شرایط خاص او به نفع خود استفاده کنند.

هنگامی که پدر خانواده گاز گرفته می شود و جوان می شود، خانواده پارک شروع به فروش “گاز زامبی” به عنوان یک درمان جوان سازی به سالمندان روستا می کنند. هر یک از اعضای خانواده به طور متفاوتی نسبت به موقعیت واکنش نشان می دهند که خود باعث ایجاد تنش کمیک می شود. این فیلم با وجود لحن کمدی اش، ایده های جدی مانند خانواده و جامعه را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

4. ارباب

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

اگر آزمایش‌های انسانی انجام‌شده توسط نازی‌ها باعث شیوع زامبی‌ها شود، چه؟ پاسخ این سوال عجیب را فیلم علمی تخیلی و ترسناک «استاد» (2018) می دهد. این فیلم درباره گروهی از سربازان آمریکایی است که شب قبل از حمله نهایی به آلمان، پشت خطوط دشمن در فرانسه اشغالی فرود می آیند. ماموریت آن‌ها برای نابود کردن مقر فرماندهی آلمان زمانی که متوجه می‌شوند که نازی‌ها در حال تولید نوعی سرباز فوق‌العاده هستند، چرخشی وحشتناک به خود می‌گیرد.

وحشیگری جنگ و پیش‌فرض هرج‌ومرج محبوس شدن با زامبی‌های نازی با هم ترکیب می‌شوند تا فضای تنش دائمی را ایجاد کنند. حضور زامبی ها، فیلم «استاد» را که در ابتدا شبیه یک فیلم جنگی به نظر می رسد، تبدیل به یک فیلم علمی تخیلی وحشتناک و پر از خون می کند. این فیلم صحنه های اکشن هیجان انگیزی در سراسر فیلم دارد و مرز بین ژانر پسا آخرالزمانی و فیلم جنگی را محو می کند.

5. آنا و آخرالزمان

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

اگرچه ممکن است «آنا و آخرالزمان» بیشتر مخاطبان کمدی های موزیکال باشد تا طرفداران فیلم های زامبی، یکی این یکی از خلاقانه ترین برداشت ها در ژانر زامبی از سال 2015 است. این فیلم در شهر کوچک اسکاتلند لیتل هاون در طول کریسمس روایت می شود. زمانی که آنا و دوستانش ناگهان خود را در حال مبارزه برای بقا می بینند. آنا (با بازی الا هانت) نوجوانی است که از زادگاهش خسته شده و قصد دارد یک سال قبل از ورود به دانشگاه مرخصی بگیرد. اما حمله زامبی ها همه چیز را تغییر می دهد.

آخرالزمان زامبی ها در این فیلم به عنوان پس زمینه ای برای توسعه شخصیت استفاده می شود. اگرچه این فیلم یک کمدی است، اما جنبه دراماتیک آخرالزمان را نیز به تصویر می کشد و آنا متوجه می شود که زندگی قدیمی خود را از دست خواهد داد و در این راه رشد عاطفی سختی را تجربه می کند. این فیلم بین ژانرهای زامبی، موزیکال، کمدی، ترسناک و درام تعادل برقرار می کند و آن را به اثری چند لایه تبدیل می کند که هم سرگرم کننده و هم تکان دهنده است.

6. بار

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

در حالی که بیشتر فیلم‌های زامبی قهرمانانی را نشان می‌دهند که در حال تلاش برای زنده ماندن در آخرالزمان هستند، «محموله» درام بقا را برعکس می‌کند و می‌پرسد برای کسی که قبلاً گاز گرفته شده و می‌خواهد از شخص دیگری محافظت کند چه می‌شود؟ مارتین فریمن نقش اندی را در این درام استرالیایی پسا آخرالزمانی به کارگردانی بن هاولینگ و یولاندا رامکه در سال 2017 بازی می کند. تنها 48 ساعت قبل از تسلیم شدن او به عفونت زامبی، یک پدر باید مکانی امن برای دختر کوچکش، رزی پیدا کند.

7. هیولاهای کوچک

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

«هیولاهای کوچک» یک فیلم کمدی ترسناک محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی آب فورسایت است. لوپیتا نیونگو در این فیلم نقش خانم کارولین را بازی می کند. معلم مهدکودکی جذاب و خوش بین که بچه های کلاسش را در بدترین روز ممکن به سفر می برد. الکساندر انگلستان نقش دیو را بازی می کند. یک نوازنده شکست خورده که داوطلبانه خواهرزاده اش را در این سفر همراهی می کند. این سفر زمانی به یک ماجراجویی ترسناک تبدیل می شود که ناگهان در یک مرکز نظامی در کنار یک باغ وحش شیوع زامبی اتفاق می افتد و دو بزرگسال باید از کودکان محافظت کنند. این فیلم هوشمندانه معصومیت و شوخ طبعی کودکان را با واقعیت تلخ یک آخرالزمان زامبی ترکیب می کند.

8. #زنده

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

این فیلم ترسناک کره ای (2020) به بررسی انزوا و بقا در دنیای دیجیتال می پردازد. داستان حول محور جون وو می‌چرخد که خود را تنها و در آپارتمانش محبوس می‌بیند در حالی که یک آخرالزمان زامبی ناگهان سئول را به وحشت انداخته است. با منابع محدود و عدم تماس با افراد دیگر برای مدت طولانی، تجربه قهرمان داستان از حبس و ناامیدی به طرز قابل توجهی قابل درک است.

علاوه بر این، تکامل ناگهانی جون وو از یک جوان غیرمسئول به یک بازمانده مصمم و مسئول بخش مهمی از داستان است. هنگامی که او در مقابل یک بازمانده دیگر قرار می گیرد، تعامل آنها لحظاتی از امید و ارتباط انسانی را در میان هرج و مرج به ارمغان می آورد و همکاری آنها قدرت همبستگی را نشان می دهد. فیلم تعادلی بین صحنه‌های اکشن شدید و لحظات درون‌نگر برقرار می‌کند.

9. قطار به بوسان

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

اکشن اکشن کره ای قطار بوسان (2016) به دلایل خوبی به یک پدیده جهانی تبدیل شد. این فیلم به کارگردانی یون سانگ هو، عمدتاً در قطاری با سرعت بالا که از سئول به بوسان در حال حرکت است و سوک وو و دختر جوانش سوآن را دنبال می کند، اتفاق می افتد. با وجود استفاده از کلیشه‌های ژانر، چیزی که این فیلم را از فیلم‌های کلاسیک اکشن زامبی متمایز می‌کند، تمرکز شدید آن بر رشد شخصیت و تفسیر اجتماعی درباره خودخواهی است.

شخصیت ها متنوع و خوب نوشته شده اند، از تاجر خودخواه و ثروتمند گرفته تا زن باردار و همسر محافظش یا گروهی از بازیکنان بیسبال دبیرستانی و غیره. هیچ چیز در این فیلم یکنواخت نیست. روابط بین این شخصیت ها در قطار به داستان عمق می بخشد و همچنین راه های خلاقانه زیادی را برای ساخت صحنه های اکشن باز می کند. قهرمان این فیلم در ابتدا یک مدیر سرمایه گذاری خودمحور است که کم کم به قهرمانی دلسوز و شجاع تبدیل می شود.

10. One Cut of the Dead

10 فیلم برتر 10 سال اخیر با موضوع

این فیلم یک کمدی ترسناک ژاپنی (2017) است که یکی این فیلم یکی از خلاقانه ترین و سرگرم کننده ترین فیلم های ده سال اخیر به حساب می آید. این فیلم به طرز استادانه ای از مضمون «فیلم در فیلم» استفاده می کند. داستان فیلم در مورد ساخت یک فیلم زامبی کم هزینه است که قرار است تنها در یک برداشت فیلمبرداری شود. اما ناگهان مرز بین واقعیت و تخیل شروع به محو شدن می کند.

ساختار منحصر به فرد این فیلم یکی یکی از جذاب ترین جنبه های آن است. سکانس آغازین و تک پلان آن بلافاصله توجه مخاطب را به خود جلب می کند و در ابتدای فیلم یک چرخش اصلی رخ می دهد. داستان گویی چندلایه و مبتکرانه این فیلم علاوه بر ایجاد حس لذت و شگفتی در مخاطب، شوخی های آن را عمیق تر و تامل برانگیزتر می کند. فیلم پر از ترفندهای سینمایی است، با شخصیت ها و درگیری هایی که در طول فیلم دائما عمیق تر و جذاب تر می شوند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا