دانستنی ها

یک نکته ضروری برای جلوگیری از چاقی

تحقیقات نشان می دهد که هر چه دیرتر غذا بخورید، احتمال افزایش وزن بیشتر می شود. محققان دانشکده پزشکی هاروارد در حین بررسی رابطه بین زمان غذا خوردن و افزایش وزن دریافتند که دیر غذا خوردن باعث اثرات منفی فیزیولوژیکی می شود و خطر چاقی را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش هاروارد، این مطالعه 16 فرد دارای اضافه وزن (11 مرد و 5 زن) را مورد ارزیابی قرار داد. این افراد به دو دسته تقسیم شدند. یکی یک وعده غذایی برنامه ریزی شده و در زمان معین، و دیگری با یک وعده غذایی حدوداً چهار ساعت پس از وعده اول. در طول این مطالعه، محققان گرسنگی و اشتهای شرکت‌کنندگان را ثبت کردند، نمونه‌های خون زیادی گرفتند و میزان مصرف انرژی افراد را اندازه‌گیری کردند. علاوه بر این، آنها از بافت چربی شرکت کنندگان برای مقایسه الگوهای ژنی آنها نمونه برداری کردند.

نتایج نشان داد که خوردن یک وعده غذایی چهار ساعت بعد (در مقایسه با زمان برنامه ریزی شده) میزان کالری سوزانده شده و چربی ذخیره شده در بدن پس از غذا را در سطح ناشتا کاهش می دهد.

بر اساس نتایج این مطالعه، دیر غذا خوردن بر سطح گرلین و لپتین، دو هورمون تنظیم کننده گرسنگی در بدن نیز تأثیر می گذارد. گرلین که در معده تولید می شود، به مغز سیگنال می دهد که گرسنه هستید، در حالی که لپتین (هورمونی که در سلول های چربی تولید می شود) به مغز سیگنال می دهد که سیر هستید. محققان دریافتند که دیر غذا خوردن باعث کاهش 16 درصدی هورمون لپتین و افزایش 34 درصدی در هورمون گرلین می شود.

نمونه گیری بیش از حد در طول تحقیق نیز دلیلی داشت. زیرا نشان داده شده است که دیر غذا خوردن باعث کاهش چندین ژن مسئول تجزیه لیپیدها (ترکیباتی مانند اسیدهای چرب) می شود.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا