دانستنی ها

یک نوشیدنی عالی برای رفع یبوست

دانه چیا سرشار از فیبر است که می تواند به بهبود دفعات مدفوع و قوام کمک کند. کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از تشدید یبوست، منتظر بمانید تا دانه های چیا در آب خیس بخورند و به قوام ژل برسند.

با توجه به کالج آمریکایی گوارش، یبوست یک شکایت شایع گوارشی است که هر ساله منجر به تعداد زیادی از بستری شدن در بیمارستان می شود. فیبر (موسیلاژ) موجود در چیا وقتی با آب مخلوط می‌شود متورم می‌شود و یک اثر ملین منحصر به فرد ایجاد می‌کند. فیبر به حفظ آب در مدفوع کمک می کند و مدفوع را حجیم می کند که باعث تحریک و تسهیل حرکت روده می شود.

دریافت آب و فیبر کافی در رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از اجابت مزاج سخت، نادر یا دردناک کمک کند. فقط دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی 10 گرم فیبر است. مقدار توصیه شده روزانه فیبر برای زنان 25 گرم و برای مردان 38 گرم است.

چرا باید دانه چیا را با آب مخلوط کنید؟

برخی ویدئوها نشان می‌دهند که مردم دانه‌های چیا را بلافاصله پس از مخلوط کردن با آب می‌نوشند، در حالی که برخی دیگر توصیه می‌کنند حداقل 30 تا 60 دقیقه قبل از نوشیدن صبر کنند. خیساندن دانه های چیا در آب یک مرحله مهم است. دانه ها با خیساندن در آب غلیظ شده و ژل مانند می شوند، اما اگر زمان کافی برای انبساط نداشته باشند، می توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

به گفته کلی جانسون آربور، سم شناس پزشکی و مدیر اجرایی مرکز ملی سم سرمایه در واشنگتن. دی الف. بدون آب، دانه های چیا زمانی که با مایعات موجود در دهان و روده شما تماس پیدا می کنند متورم می شوند. هنگامی که این دانه های چیا رشد می کنند، می توانند باعث انسداد مری یا روده شما شوند که برای برخی افراد می تواند واقعا خطرناک باشد.

اما به طور کلی، دانه های چیا تا زمانی که در آب خیسانده شده و ژل مانند شوند، بی خطر هستند. اگر اجازه دهید دانه‌های چیا بیشتر خیس بخورد، نوشیدنی می‌تواند بافتی شبیه پودینگ چیا داشته باشد و همان فواید فیبر را به شما بدهد.

نکته مهم در مصرف این نوشیدنی

اگر در ابتدا فیبر زیادی ندارید یا تنوع کافی در رژیم غذایی خود ندارید، مصرف این مقدار فیبر به یکباره می تواند باعث نفخ و گاز معده شود. و اگر به طور کلی آب کافی نمی نوشید، نوشیدن این نوشیدنی می تواند یبوست را بدتر کند. شما می توانید با اضافه کردن چند لیوان آب به برنامه روزانه خود یا افزودن مقادیر کمتر چیا به چیزهایی مانند اسموتی، ماست یا بلغور جو دوسر در طول روز با یبوست شدید مبارزه کنید.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا