اخبار روز

یک مکمل غذایی که از چاقی کودکان جلوگیری می کند

به گزارش هلث، تنها رژیم غذایی مادر نیست که بر سلامت آینده کودک تأثیر می گذارد، بلکه رژیم غذایی پدر نیز می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت کودکان داشته باشد.

طبق یک مطالعه جدید، تغییرات ساده رژیم غذایی توسط پدرانی که مکمل های روغن ماهی مصرف می کنند ممکن است به کاهش خطر چاقی در فرزندانشان کمک کند.

به گزارش ایسنا، چاقی به یک موضوع فوری بهداشت جهانی تبدیل شده است و تا سال 2022 بیش از 390 میلیون کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شیوع چاقی کودکان به طور قابل توجهی افزایش یافته است، از 8 درصد در سال 1990 به 20 درصد در سال 2022. چاقی خطر ابتلا به اختلالات متابولیک مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می دهد.

آخرین تحقیقات ارائه شده در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا در شیکاگو، ایالات متحده، نشان می دهد که استفاده پدران از مکمل های روغن ماهی یک “سلاح مخفی” برای مبارزه با چاقی کودکان است.

اگرچه تحقیقات قبلی نشان داده است که مکمل‌های روغن ماهی مادر خطر چاقی را در کودکان کاهش می‌دهد، محققان می‌گویند این اولین مطالعه‌ای است که الگوهای وراثتی منحصراً پدری را بررسی می‌کند.

گروه تحقیقاتی یک مطالعه حیوانی را با 150 موش نر که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می کردند، انجام دادند، که به برخی از آنها قبل از جفت گیری با موش های ماده که از رژیم غذایی کم چرب تغذیه شده بودند، روغن ماهی اضافی داده شد.

فرزندان موش‌های نر که روغن ماهی دریافت کرده‌اند در سن هفت و ۲۱ روزگی وزن کمتری نسبت به موش‌هایی داشتند که پدرانشان روغن ماهی دریافت نکرده‌اند. کودکان دختر از گروه روغن ماهی نیز سلامت متابولیک بهتری را با بهبود کلیرانس گلوکز و حساسیت به انسولین نشان دادند.

Latha Ramalingam، محقق ارشد این مطالعه گفت: این مفهوم پتانسیل قابل توجهی برای تغییر شکل روش مبارزه با چاقی کودکان ارائه می دهد. آینده ای را تصور کنید که در آن توصیه های تغذیه ای قبل از بارداری نه تنها برای مادران بلکه برای پدران نیز اعمال می شود و آنها را قادر می سازد تا نقش فعال تری در حمایت از سلامت فرزندان خود داشته باشند.

اکنون محققان در حال مطالعه چگونگی تاثیر تغییرات رژیم غذایی بر اسپرم و چگونگی تاثیر این انتقال اطلاعات بر نسل های آینده هستند.

در حالی که تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است، این کشف مرزهای جدیدی را در درک ما از چگونگی تأثیر والدین بر سلامت فرزندانشان فراتر از ژنتیک باز می کند. روغن ماهی به عنوان یک مکمل غذایی بی‌خطر و در دسترس، می‌تواند به سلاحی قدرتمند در مبارزه با چاقی برای نسل بعدی سالم‌تر تبدیل شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا