دانستنی ها

یک قوطی نوشابه برابر با چند حبه قند است؟

یک متخصص تغذیه گفت: هر قوطی نوشابه معادل 10 حبه قند شیرین کننده دارد، بنابراین مصرف زیاد آن باعث چاقی و اضافه وزن، دیابت، مقاومت به انسولین، پوکی استخوان و افزایش پوکی استخوان و همچنین جذب کالری بالا در بدن می شود. پوسیدگی دندان..

به گزارش ایسنا، لادن خیانی با بیان اینکه گاز موجود در نوشابه ها از جذب کلسیم در بدن جلوگیری می کند و راه را برای پوکی استخوان در افراد هموار می کند، اظهار کرد: وی اظهار داشت: قند موجود در نوشابه ها احتمال بیش فعالی را در کودکان افزایش می دهد در حالی که کودک با سابقه بیش فعالی کمتر روی رفتار و عملکرد خود تمرکز می کند و با این انرژی اضافی کمتر تمرکز می کند. فعالیت او را کنترل می کند. تأثیر مصرف نوشابه حتی در کودکان عادی نیز قابل مشاهده است و با بروز رفتارهای هیجانی، تولید انرژی اضافی پس از مصرف فراهم می شود که کنترل آن را برای کودک دشوار می کند.

وی افزود: امروزه مصرف نوشابه جزء لاینفک وعده های غذایی شده است و این نوشابه هر چه پیامدهایی برای سلامتی کودکان داشته باشد، نوشابه های گازدار صرفاً به دلیل شیرین بودن و گازدار بودن، تأثیر خوشایندی بر روی کودکان می گذارد. بسیاری از آنها در رژیم غذایی خانواده گنجانده شده است.» در واقع، گاهی اوقات نوشابه ها به اشتباه برای درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند اسهال به خصوص در کودکان استفاده می شود.

وی افزود: نوشابه های گازدار محیطی اسیدی با وجود اسید فسفریک و اسید کربنیک فراهم می کند که می تواند هموستاز و تعادل اسید و باز بدن را مختل کند. این به دلیل وجود گاز اسید فسفریک است که برای کربنات کردن نوشیدنی اضافه می شود. املاح فسفات موجود در دستگاه گوارش مانع از جذب کلسیم و مواد مغذی می شود و زمانی که نتوانیم کلسیم کافی دریافت کنیم، بدن مجبور می شود کلسیم را از استخوان ها دریافت کند تا کاهش کلسیم و افزایش کلسیمی که در بدن اتفاق می افتد متعادل شود. فسفر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: حذف کلسیم از استخوان ها باعث کاهش تراکم استخوان می شود که در درازمدت در افرادی که دائما نوشابه های گازدار و حتی نوشابه و دوغ مصرف می کنند باعث پوکی استخوان می شود. با مصرف این نوشیدنی های گازدار و حتی نوشابه، تعادل کلسیم و فسفر را در بدن بر هم می زنیم. عدم تعادل تغذیه ای، کاهش کلسیم و افزایش فسفات در بدن پس از مصرف بیش از حد نوشابه نیز ممکن است بر هورمون پاراتیروئید تأثیر بگذارد و باعث تحلیل استخوان شود.

خاییانی بیان کرد: اسید فسفریک می تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه شود و از این طریق کلسیم بیش از حد بدن از دست می رود. نوشابه هایی که در بین جوانان رایج و محبوب هستند، به ویژه نوشابه های سیاه و نوشابه های انرژی زا، حاوی سطوح بسیار بالایی از کافئین و قند هستند. جذب کافئین و قند به همراه اسید فسفریک باعث اختلال در عملکرد کلیه ها می شود و کلیه ها برای حفظ تعادل بدن با افزایش ادرار کلسیم ترشح می کنند و آب زیادی از بدن دفع می کنند و در نتیجه ، عملکرد کلیه ها مختل می شود. در روزهای گرم تابستان که بدن به آب بیشتری نیاز دارد، نوشیدن نوشابه به عنوان خنک کننده بدن اثر معکوس دارد و باعث کم آبی بدن می شود.

این متخصص تغذیه مرکز بهداشت غرب کرج گفت: زمانی که بدن دچار کم آبی می شود سوخت و ساز بدن نیز کاهش می یابد و به مرور زمان افزایش وزن و چاقی به دنبال دارد. بنابراین این قند به چربی تبدیل شده و در کبد ذخیره می شود و منجر به اضافه وزن و چاقی می شود. از طرفی وقتی آب بدن را از دست می دهیم، تعادل الکترولیت ها نیز از بین می رود، یعنی بدن از حالت طبیعی خود خارج می شود و ضربان قلب به طور فزاینده ای نامنظم و نامنظم می شود. به همین دلیل جدای از چاقی و پوکی استخوان، مصرف روتین و روزانه نوشابه های گازدار باعث افزایش چاقی در ناحیه شکم، افزایش قند و متعاقب آن افزایش مقاومت به انسولین می شود که راه را برای ظهور دیابت در آینده هموار می کند. زندگی

خاییانی ادامه داد: مصرف زیاد شکر و مصرف روزانه نوشابه نیز می تواند منجر به زوال عقل شود. از طرفی مقادیر زیاد اسید فسفریک و اسید کربنیک و قند می تواند به مینای دندان به خصوص در کودکان و نوجوانان آسیب برساند. شکر قرار داده شده روی مینای دندان باعث تکثیر باکتری های مضر در دهان و تسهیل پوسیدگی دندان می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا