اخبار روز

یک قند طبیعی به پرتو امیدی برای درمان ریزش مو تبدیل می شود

در اخباری که تقریباً نیمی از مردان جهان را خوشحال می کند، دانشمندان کشف کرده اند که قندی که به طور طبیعی در بدن انسان و حیوانات وجود دارد می تواند به عنوان یک درمان موضعی برای طاسی الگوی مردانه استفاده شود. این کشف ممکن است جایگزینی غیرتهاجمی، مقرون به صرفه و ایمن برای درمان ماینوکسیدیل باشد.

به گزارش ایسنا، یک گروه بین المللی از دانشمندان دانشگاه شفیلد و دانشگاه پاکستان دریافتند که ترکیب آلی دی اکسی دی ریبوز (2dDR) می تواند رشد موهای جدید را تحریک کند.

پس از هشت سال تحقیق در مورد اینکه چگونه این قند بدون اکسیژن می‌تواند به بهبود زخم کمک کند، زمانی که محققان مشاهده کردند که موها در اطراف نواحی زخم‌دار در مقایسه با نواحی درمان‌نشده سریع‌تر رشد می‌کنند، به این کشف بزرگ رسید. آنها معتقد بودند که این درمان تاثیر مستقیمی بر روی فولیکول های موی بیمار دارد.

به گزارش نیواطلس، شیلا مک نیل، استاد دانشگاه شفیلد، می گوید: طاسی با الگوی مردانه یک بیماری شایع است که مردان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، اما در حال حاضر تنها دو داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو وجود دارد که می تواند آن را درمان کند.

تحقیقات ما نشان می دهد که پاسخ به درمان ریزش مو ممکن است به سادگی استفاده از قند دئوکسی ریبوز طبیعی برای افزایش خون رسانی به فولیکول های مو و در نتیجه تحریک رشد مو باشد.

محققان برای آزمایش نظریه خود، ریزش موی ناشی از تستوسترون را در موش ها بازسازی کردند تا الگوی ریزش موی مردانه را در انسان تقلید کنند. سپس موش ها به چند گروه تقسیم شدند. یک گروه کنترل منفی با هیدروتستوسترون (DHT)، یک گروه کنترل مثبت تحت درمان با ماینوکسیدیل، یک گروه تحت درمان با دی اکسی- قرار گرفتند.دیریبوز و یک گروه درمانی دیگر شامل 2-دئوکسی- ریبوز و ماینوکسیدیل تشکیل شد.

ماینوکسیدیل که به صورت تجاری در دسترس است، یکی این یکی از تنها دو داروی مورد تایید FDA است که در حال حاضر در بازار موجود است و دارای عوارض جانبی مانند حساسیت به نور و ناراحتی پوست سر است. این دارو ریزش مو را درمان نمی‌کند، در افراد زیر 40 سال مؤثرتر است و افرادی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند نباید مصرف شود.

در این مطالعه، موش ها روزانه به مدت 20 روز درمان مربوطه را دریافت کردند. سپس برش های پوستی برای اندازه گیری طول مو، قطر، تراکم و عرض فولیکول، آناژن مو (رشد) و تلوژن (باقیمانده)، پوشش ملانین و عروق خونی بررسی شد.

در طی 21 روز، موش‌هایی که تحت درمان با 2-دئوکسی-دیریبوز مبتنی بر آلژینات سدیم رهش پایدار قرار گرفتند، رشد موی مشابهی با گروه ماینوکسیدیل نشان دادند.

با این حال، این دارو باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی و افزایش طول و تراکم فولیکول‌های مو شد که دوباره مشابه درمان ماینوکسیدیل بود. Do-Deoxy GeldiRibose بر پایه آلژینات سدیم باعث افزایش میزان مو در فاز آناژن یا رشد می شود که برای حفظ تراکم مو بسیار مهم است.

به طور کلی، این درمان 80-90٪ به اندازه ماینوکسیدیل مؤثر بود، و هیچ سود قابل توجهی در ترکیب این دو دارو نسبت به ماینوکسیدیل به تنهایی وجود نداشت، که نشان می دهد ترکیب قند دارای پتانسیل زیادی به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه و ایمن برای ماینوکسیدیل است. گزینه ها در حال حاضر در دسترس هستند.

محمد یار، دانشیار دانشگاه پاکستان می‌گوید: «این قند دئوکسی‌ریبوز ارزان و پایدار است و ما نشان داده‌ایم که می‌توان آن را از طریق انواع ژل‌ها یا پانسمان‌ها تحویل داد. این یک گزینه جذاب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان ریزش مو در مردان است.

دانشمندان بر این باورند که این ترکیب قندی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) را تنظیم می‌کند که رشد موهای جدید را تحریک می‌کند و آنها نمی‌دانند چرا باید علیرغم اثرات احتمالی آن بر ریزش مو ناشی از شیمی‌درمانی، به الگوهای ریزش مو محدود شود.

اگرچه این یافته‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند، اما امیدی را برای درمان ریزش مو و تمرکز بر استفاده از ترکیبات طبیعی، مانند ترکیبات موجود در دارچین، برای توسعه درمان‌های موضعی جدید و مؤثری که میلیون‌ها نفر از آن‌ها سودمند هستند، ارائه می‌کند. مفید در هر نقطه از جهان

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا