اخبار روز

یک غذای بدبو اما فوق العاده مفید

الهه جعفرزاده: پیاز منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است یکی یکی از مفیدترین غذاها محسوب می شود.

خواص سلامت پیاز به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن است. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب سلولی در بدن، مبارزه با التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. برخی از مهمترین خواص این غذا عبارتند از:

1) کاهش خطر ابتلا به سرطان

طبیعت پیاز حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که می تواند با سرطان مبارزه کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که پیاز بیشتری مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ، گلو و تخمدان هستند. علاوه بر این، مردانی که از پیاز در رژیم غذایی خود استفاده می کنند کمترین خطر ابتلا به سرطان پروستات را دارند. در واقع، کورستین و سایر آنتی اکسیدان های موجود در پیاز مسئول خواص مبارزه با سرطان آن ها هستند. رژیم غذایی سرشار از کورستین نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط است.

2) سلامت دستگاه گوارش

پیاز حاوی فروکتو-الیگوساکارید است، ترکیبی که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و می تواند فرآیند گوارش را تسهیل کند. پری بیوتیک ها از روده کوچک عبور می کنند و باکتری های مفید روده بزرگ را تغذیه می کنند. بیماری های مختلف، از دیابت گرفته تا سرطان روده بزرگ و افسردگی، به دلیل کمبود باکتری های مفید در روده ایجاد می شوند.

3) سلامت استخوان ها

پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد. یک مطالعه بر روی گروهی از زنان یائسه نشان داد که آنهایی که روزانه پیاز می‌خوردند، تراکم استخوان بالاتر و استخوان‌های قوی‌تری داشتند.

4) کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی

پیاز حاوی ترکیباتی است که به کاهش سطح کلسترول در بدن و حتی کاهش لخته شدن خون کمک می کند و ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. برای بهره مندی از این مزیت، بهتر است پیاز را به صورت خام مصرف کنید تا بیشترین ترکیبات گوگردی را از آن دریافت کنید.

یک غذای بدبو اما فوق العاده مفید

5) کنترل دیابت

کوئرستین و ترکیبات آلی گوگرد موجود در پیاز برای افزایش تولید انسولین مفید هستند و ممکن است تا حدی به کنترل دیابت کمک کنند.

6) پیشگیری از بیماری آلزایمر

یک مطالعه نشان داد که مصرف طولانی مدت پیاز در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

7) بهبود سلامت مو

برخی از افراد از آب پیاز به عنوان یک درمان خانگی برای ریزش مو، شوره سر، خارش پوست سر و سایر مشکلات مو استفاده می کنند. یک مطالعه کوچک در این زمینه نشان داد افرادی که موهای خود را با آب پیاز می شستند رشد موی بیشتری داشتند.

یک غذای بدبو اما فوق العاده مفید

معایب احتمالی

مصرف پیاز، به ویژه پیاز خام، ممکن است عوارض جانبی محدودی داشته باشد از جمله:

نفخ شکم: تحقیقات نشان می دهد که پیاز جزو دسته غذاهای نفخ آور است. زیرا حاوی فیبری به نام فروکتان است که اغلب باعث نفخ می شود. به خصوص برای افرادی که عملکرد گوارشی حساسی دارند. مصرف زیاد پیاز خام نیز برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مشکل ساز است.

تغییر در بوی بدن: همانطور که بدن ترکیبات گوگرد موجود در پیاز را تجزیه می کند، این ترکیبات می توانند به عرق روی پوست واکنش نشان دهند و بوی نامطبوعی ایجاد کنند. آنها همچنین در ایجاد بوی بد دهان نقش دارند.

آلرژی: اگرچه پیاز نادر است، اما پیاز می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. علائم این واکنش ها می تواند از خفیف، مانند خارش یا بثورات، تا شدید، مانند مشکل در تنفس یا آنافیلاکسی متغیر باشد.

ادامه مطلب:

9 ماده غذایی مفید برای سلامت روده را معرفی می کنیم

این 6 ماده غذایی آلرژی زا هستند

قند پنهان را در رژیم غذایی خود پیدا کنید و آن را حذف کنید

کدام عوامل تعادل هورمونی را بر هم می زند؟/ 5 ادویه مفید برای تنظیم هورمون

منبع: webmd

47232

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا