سبک زندگی

یک بار برای همیشه؛ کدام ماسک موثرتر است؟

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه مریلند آمریکا از 44 داوطلب مبتلا به کووید-19 خواستند روی دستگاه خاصی به نام بنشینند. ماشین سلامت II نفسی که می تواند تعداد ذرات ویروس را در نفس بازدم اندازه گیری کند.

چهار نوع مختلف ماسک در این روش آزمایش شدند و به شرکت کنندگان گفته شد که هنگام استفاده از ماسک، صدای خود را تغییر دهند. مثلا یکی یکی از آزمایش‌ها خواندن «تولدت مبارک» بود. هر داوطلب یک جلسه تنفس 30 دقیقه ای با ماسک و یک جلسه تنفس 30 دقیقه ای دیگر را بدون ماسک به عنوان نمونه کنترل تکمیل کرد.

از بین چهار نوع ماسک تست شده، ماسک Duckbill N95 بالاترین رتبه را کسب کرد. از انتشار 99 درصد ذرات بزرگ و 98 درصد ذرات کوچک در هوا جلوگیری کرد. به طور کلی، 98٪ از بار ویروسی توسط N95 مسدود شد.

دونالد میلتون، دانشمند بهداشت محیطی و پزشک دانشگاه مریلند می گوید: «تحقیقات نشان می دهد که هر ماسکی بسیار بهتر از بدون ماسک است و N95 به طور قابل توجهی بهتر از سایر گزینه ها است.

یک بار برای همیشه؛ کدام ماسک موثرتر است؟

محققان همچنین یک ماسک پارچه ای (مسدود کننده 87 درصد بار ویروسی)، یک ماسک جراحی (74 درصد) و یک ماسک KN95 (71 درصد) را آزمایش کردند. بدیهی است که استفاده از هر ماسکی بسیار بهتر از عدم استفاده از ماسک است، اما تفاوت های قابل توجهی نیز بین ماسک ها وجود دارد.

ماسک N95 به طور کلی نمره بالایی دریافت می کند. به گفته محققان، قدرت فیلتر موجود در ماسک است مهر موم سفت ایجاد شده در اطراف لبه های پوست و فضای اضافی برای حرکت تنفسی در داخل ماسک نیز به این امر کمک می کند.

منبع: هشدار علمی

۲۲۷۲۲۷

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا