اخبار خودرو

یک امضا تا اصلاحات خودرویی

یک امضا تا اصلاحات خودرویی

هر چند در هیئت دولت سیزدهم مصوباتی مانند خودروهای فرسوده در کنار شمارش معکوس پایان این دولت تصویب شد، اما سیاست گذار خودرو علیرغم استخراج قیمت های جدید از سوی سازمان حمایتی، بار اصلاح قیمت ها را به دوش نکشید . حالا خودروسازان با معاون اول رئیس جمهور تماس گرفته اند.

اطلاع رسانی کند آخرین ماشین به گزارش دنیای اقتصاد، خودروسازان اصلی کشور پس از عدم کسب مجوز از دولت سیزدهم برای بررسی قیمت محصولات خود، اکنون در انتظار آغاز به کار دولت جدید و در انتظار امضای معاون اول رئیس جمهور هستند. برای اعمال قیمت های جدید لیست قیمت جدید خودروهای داخلی از دیرباز و بر اساس صورت های مالی خودروسازان (منتهی به پایان) اسفند 1402) توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شد، اما به دلیل عدم تایید وزارت حریم خصوصی، ابلاغ و اجرا نشد.

پس از شورای رقابت در دی ماه گذشته، مرجع قیمت گذاری خودرو (به دستور این شورا) را به وزارت حراست واگذار کرد و این وزارتخانه عملاً مسئول تعیین قیمت خودروهای داخلی شد. تصور می شد پس از بر عهده گرفتن این مسئولیت و با توجه به وضعیت مالی خودروسازان و چالش کمبود نقدینگی در مواجهه با رشد تولید، وزارت دفاع اقدام به اصلاح قیمت کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

با توجه به اینکه محمد مخبر معاون اول دولت قبل، فروردین سال گذشته طبق محاسبات اولیه اجازه افزایش قیمت خودروهای داخلی (تا 80 درصد افزایش قیمت) را نداد و آن را به طور میانگین 49 درصد تعدیل کرد.

ظاهرا خودروسازان نیز با همین تصور منتظر بوده اند تا معاون اول دولت جدید مشخص شود و با وی برای تعدیل قیمت ها اقدام کنند. از این رو پس از انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت جدید، خودروسازان در نامه ای از وی خواستار تعدیل قیمت خودروها برای اخذ مجوز لازم شدند. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: خودروسازان برای اصلاح قیمت محصولات خود با معاون اول رئیس جمهور مکاتبه کردند و درخواست مجوز لازم برای افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خود کردند.

وی افزود: در این مکاتبه خودروسازان از عارف خواستند تا به دولت اجازه دهد قیمت های استخراج شده توسط سازمان حمایت را برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعمال کند.

به گفته این منبع آگاه، قیمت های مورد نظر بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده ارائه شده توسط خودروسازان به بورس توسط سازمان حمایت استخراج شده است. وی همچنین گفت: خودروسازان به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده اند که قیمت را تغییر نمی دهند (از پایان فروردین در سال جاری تاکنون) برخلاف دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر اصلاح قیمت خودرو بر اساس صورت های مالی است.

این منبع آگاه تاکید می کند: معاون اول رئیس جمهور موضوع مطرح شده از سوی خودروسازان را برای بررسی و اعلام نتیجه به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده است. وی گفت: کمیسیون اقتصادی متوجه شد که قیمت های استخراج شده توسط سازمان حمایت مسیر قانونی را طی کرده و بر اساس صورت های مالی در انتها بوده است. اسفند 1402 تصویب و به معاون اول رئیس جمهور گزارش شد.

بنابراین اکنون سرنوشت قیمت جدید خودروهای داخلی به نوعی در دست معاون اول رئیس جمهور است و اگر عارف روی صورتجلسه کمیسیون اقتصادی دولت امضا کند، آیا خودروسازان می توانند قیمت های جدید را اعمال کنند؟

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان مدتی پیش اعلام کرد که سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده مدت هاست که قیمت جدید خودروهای داخلی را تعیین می کند، اما مجوز اعمال آن از سوی مراجع دولتی صادر نمی شود (سیزدهم) دولت).

فعالان خودرویی می‌گویند طبق دستور شورای رقابت، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی براساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه‌شده به بورس باید بازنگری شود و وزارت امنیت (یا شورای رقابت) نیز اعلام کند. قیمت های جدید

قیمت کارخانه ای خودرو در سال گذشته و فینال زمانی که قیمت ها در اختیار شورای رقابت بود فروردین اصلاح شد و قرار بود هر سه تا شش ماه یکبار بر اساس صورت های مالی تغییر کند. اما با توجه به شعار سال دولت (کنترل تورم) در سال گذشته پس از اصلاحات انجام شده در پایان فروردین، دیگر به قیمتی دست نیافت (البته خودروسازان در مهرماه توانستند به نوعی اصلاح قیمت نسبی با استفاده از تاکتیک ارائه محصولات مجهز به استانداردها و تجهیزات جدید.

امسال اگرچه تصور می شد با توجه به نداشتن بهانه شعار سال، دولت به خودروسازان اجازه تعدیل قیمت بدهد، اما باز هم این اتفاق نیفتاد و تعدیل قیمت به گردن خودروسازان افتاد. دولت جدید

حالا این دولت چهاردهم است که باید برای اصلاح قیمت داخلی خودرو تصمیم گیری کند و فعلا کار به معاون اول رئیس جمهور گره خورده است. دولت چهاردهم علاوه بر موضوع «اصلاح قیمت» باید در مورد لیست قیمت دیگری نیز تصمیم گیری کند که مربوط به خودروهای مجهز به استانداردهای جدید است. چندی پیش بود که ایران خودرو به بورس اعلام کرد که وزارت حراست مجوز اعمال قیمت خودروهای مجهز فاز دوم استاندارد 85 را صادر کرده است. اما وزارت حراست اعلام کرد که این قیمت ها باید توسط شورای رقابت اعلام شود. با توجه به اینکه شورای رقابت تعیین قیمت خودرو را به وزارت حریم خصوصی واگذار کرده است، اعلام قیمت را در حیطه اختیارات این وزارتخانه می داند. اما این لیست قیمت در حال حاضر بین وزارت حراست و شورای رقابت در حال مبادله است و همانطور که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده، قابل اجرا نیست.

بنابراین دولت چهاردهم در بحث قیمت خودرو با دو چالش مواجه است. یکی لیست قیمت اصلاح شده خودروها را امضا می کند و دیگری قیمت خودروهای مجهز به استاندارد 85 را اعلام می کند.

چه اتفاقی برای قیمت خواهد افتاد؟
چند سناریو برای سرنوشت قیمت خودرو در آغاز به کار دولت چهاردهم وجود دارد. در مورد بازنگری قیمت خودرو، یک سناریو این است که معاون اول رئیس جمهور مسئولیت شخصی را برعهده بگیرد و با تایید سازمان حمایتی و کمیسیون اقتصادی دولت، لیست قیمت جدید را امضا کند. در این صورت خودروسازان می توانند قیمت هایی را که سازمان حمایتی بر اساس صورت های مالی تا پایان انجام می دهد پرداخت کنند اسفند شما آن را سال گذشته آماده کردید، آن را اعمال کنید. در این شرایط در صورت تایید لیست خودروهای مجهز به استانداردهای 85 گانه (که بعید نیست) خودروسازان موفقیت زیادی در قیمت گذاری محصولات خود خواهند داشت چرا که اکثر محصولات آنها با قیمت های به روز عرضه می شوند.

حتی اگر بازنگری قیمت تایید و ابلاغ شود و لیست قیمت محصولات جدید بایگانی شود، خودروسازان برنده شده اند، زیرا بخش قابل توجهی از محصولات آنها با قیمت های جدید و به روز (طبق صورت های مالی پایان اسفند 1402) فروخته می شود. این موضوع (اعلام و اجرای بازنگری قیمت ها) به معنای کاهش یا حتی توقف ضرر خودروسازان در تولید محصولات مورد نظر (حداقل برای مدتی) است.

اما احتمال دیگر این است که معاون اول رئیس جمهور به دلیل حساسیت های اجتماعی زیاد پیرامون موضوع خودرو، از همان ابتدای کار دولت دست به قیمت خودرو نزند و حداقل منتظر رای اعتماد شورای اسلامی باشد. موضوع وزیر در این صورت اعلام و اجرای قیمت جدید خودروهای داخلی بر عهده وزارت صمت خواهد بود و باید منتظر ماند و دید مهمان بعدی ساختمان معروف خیابان سمیه چه ارتباطی با قیمت دارد. از ماشین ها

در این شرایط احتمال موکول شدن اعلام قیمت خودروهای مجهز به استانداردهای جدید به آینده (زمان روی کار آمدن وزیر صمت دولت جدید) کم نیست.

به هر حال اگر وزیر در قبال قیمت خودرو سکوت کند باید هدف از دو لیست قیمت را مشخص کند و در این زمینه چند احتمال وجود دارد. اطلاع رسانی مشترک یا بایگانی هر دو لیست و اطلاع رسانی و حتی تایید جداگانه آنها یکی و رد دیگری از جمله احتمالاتی است که پیش می آید.

فروش؛ منتظر قیمت
اما بلاتکلیفی در مورد قیمت کارخانه ای خودروها همچنان ادامه دارد زیرا به نظر می رسد خودروسازان دولت را برای تایید و اعلام قیمت های جدید تحت فشار قرار داده اند.

یکی یکی از اهرم های فشار آن دور جدید فروش گسترده است که پس از ماه ها انجماد باید اجرایی شود. برخی معتقدند خودروسازان تمایل دارند اجرای این طرح ها را به زمان اعلام قیمت های جدید موکول کنند.

اما فعلا خبری از اعلام قیمت های جدید نیست و باید دید آیا خودروسازان در این شرایط نامشخص اقدام به فروش جدیدی خواهند کرد یا دیر و پس از تعیین تکلیف آن را اجرایی خواهند کرد. امر؟

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا