اخبار روز

یک اطلس پیری جدید ایجاد شده است

محققان آمریکایی با مطالعه و آزمایش کرم های لوله ای توانستند اطلس جدیدی در مورد پیری سلول ها و بافت ها ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، اطلس جدید پیری به دانشمندان نگاهی دقیق به چگونگی پیری سلول ها و بافت های بدن کرم می دهد و نشان می دهد که چگونه استراتژی های مختلف افزایش طول عمر می تواند به توقف پیری کمک کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، پیری بر هر بافت بدن ما، از ماهیچه ها گرفته تا پوست، تأثیر می گذارد. کشف چگونگی پیری بافت ها و سلول ها می تواند به دانشمندان کمک کند تا روند پیری را بهتر درک کنند و درمان های ضد پیری را توسعه دهند.

به دلیل طول عمر کوتاه کرم‌های لوله‌ای، طرح ساده و شباهت ژنتیکی آن‌ها به انسان، دانشمندان زیادی در حال بررسی روند پیری این موجودات هستند. گروهی از محققان مؤسسه پزشکی هوارد هیوز (HHMI)، کالج پزشکی بیلور (BCM) و دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون (دانشگاه کریتون) بیان ژن را در سلول‌های بدنی کرم‌های لوله‌ای بالغ بررسی کردند تا روند پیری را بررسی کنند. سطوح بافت‌ها و سلول ها در زمان های مختلف در طول فرآیند پیری مورد بررسی قرار گرفتند. آنها همچنین توانستند گونه هایی از کرم های لوله ای با عمر طولانی را شناسایی کنند.

این گروه تحقیقاتی نتایج کار خود را در یک اطلس سلولی کامل گردآوری کرده است. این اطلس دسترسی باز به دانشمندان اجازه می دهد تا ببینند کدام ژن در همه سلول های کرم به طور همزمان بیان می شود و چگونه بیان ژن در طول زمان در کرم های نوع وحشی و با عمر طولانی تغییر می کند.

محققان با استفاده از اطلس، ساعت‌های پیری مخصوص بافت را توسعه دادند. ساعت‌های پیری مدل‌های پیش‌بینی‌کننده‌ای هستند که محققان برای کشف ویژگی‌های منحصربه‌فرد پیری در بافت‌های مختلف استفاده می‌کنند. آنها از این ساعت ها برای درک بهتر مکانیسم های ضد پیری کرم های با عمر طولانی استفاده کردند.

محققان همچنین اولین نقشه مسیر سرنوشت سلول‌های زاینده را ایجاد کرده‌اند که رشد سلول‌های تولیدمثلی را در طول زمان ردیابی کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تغییرات مرتبط با سن در ساختار سلولی و بیان ژن را در مراحل مختلف فعالیت سلول‌های تولید مثلی تشخیص دهند.

این اطلس به محققان این امکان را می‌دهد تا در مورد مکانیسم کلیدی به نام «پلی‌آدنیلاسیون» برای تنظیم ژن و تنوع پروتئین با افزایش سن کرم‌ها بینش کسب کنند. آنها تعدادی از تغییرات مرتبط با سن را در انواع مختلف سلول ها کشف کردند که نشان دهنده ارتباط ناشناخته قبلی بین این مکانیسم و ​​پیری است.

اطلس جدید نه تنها اطلاعاتی در مورد پیری در سطح مولکولی ارائه می دهد، بلکه به دیگر محققان امکان دسترسی آزاد به داده ها را نیز می دهد.

این تحقیق در مجله Nature Aging منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا