اخبار روز

یکسان سازی حقوق بازنشستگان در انتظار این اطلاعیه است


به گزارش مانیبان، اظهارات نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال یکی این موضوع از سوی نمایندگان فراکسیون کارگری در مورد یکسان سازی حقوق بازنشستگان، شبهه هایی را در بین بازنشستگان کشوری و برخی دیگر از نهادها نسبت به اجرای برنامه هفتم توسعه امسال ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا حاجی بابایی (نماینده مردم همدان و نایب رئیس مجلس دوازدهم) در اظهارنظری با اشاره به تاخیر در اجرای قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان، با اشاره به پس از تصویب وی از منابع موجود در بودجه برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: در بودجه پیش بینی می شود مبلغ 50 میلیارد تومان برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان استفاده شود.

این تبصره در حالی است که بر اساس قانون بودجه 1403 منابع لازم برای یکسان سازی حقوق مستمری بگیران در مرحله اول باید از طریق افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تامین شود و با توجه به اینکه بودجه سال گذشته برای این امر تدوین شده است. اجرای آن از ابتدای سال جاری آغاز خواهد شد. قرار بود شروع شود اما به دلایل مختلف اجرای آن با گذشت سه ماه از سال به تعویق افتاده است.

دولت موظف به اجرای همسان سازی است.

در همین راستا ولی اسماعیلی (از طراحان طرح همسان سازی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم) به تشریح دلایل تاخیر در یکسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخت و اظهار داشت: همسان سازی قانونی است که منابع آن در نظر گرفته شده است. بودجه امسال و باید اجرا شود. در برنامه هفتم توسعه، مراحل سه ساله همسان سازی 90 درصد حقوق کارکنان به سه قسمت، 40 درصد در سال اول و دو افزایش 30 درصدی در دو سال بعد تقسیم شده است. بنابراین بر اساس برنامه هفتم توسعه باید 40 درصد آن از ابتدای امسال اجرایی شود.

وی در خصوص تعلل دولت در اجرای این 40 درصد فاز اول گفت: بر اساس طرح منابع، اجرای طرح همسان سازی معادل یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. پیگیری هایی که تاکنون از حضور ما در مجلس یازدهم صورت گرفته نشان می دهد هنوز منابع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مشخص نشده است. با این حال به نظر می رسد از ابتدای ماه آینده جبران خسارت همراه با پرداخت معوقات این چند ماه (از ماه آینده) اجرایی شود. فروردین تا خرداد) باید شروع شود.

اسماعیلی افزود: پرداخت افزایش همسان سازی برای سال جاری گروه به گروه و سامانه به سامانه انجام نمی شود و تمامی مستمری بگیران صندوق کشوری باید همزمان مشمول افزایش باشند. سازمان تامین اجتماعی نیز باید طبق همین قانون فعالیت کند اما بودجه آن جدا از صندوق ملی و صندوق نیروهای مسلح است.

عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: برنامه یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری آیین نامه ای دارد که باید تدوین شود و به نظر می رسد از قبل باید تدوین شود. ما معتقد بودیم که در این دولت سیزدهم و از ابتدای سال، در مرحله اول همسان سازی اجرا می شود.

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه همه کاندیداها با سلیقه های مختلف متفق القول هستند که برنامه های دولت قبل باید تا پایان دوره اجرای برنامه هفتم توسعه اجرایی شود و به همین دلیل نگران اجرای همسان سازی نیستیم. در دولت های بعدی

در اینجا این سوال مطرح می شود که کدام نهاد در تدوین آیین نامه اجرایی یکسان سازی حقوق بازنشستگان تاخیر داشته است؟ البته پاسخ به این سوال را باید از صندوق بازنشستگی کشوری شروع کرد.

یک منبع آگاه از گروه راهبری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی و اداری ملزم به تهیه آیین نامه اجرایی جبران خسارت هستند، گفت: آقای فیضی نژاد فنی و بیمه کشوری صندوق بازنشستگی که در روزهای اخیر مورد تاکید قرار گرفت، شیوه نامه و سازوکار اجرایی (هماهنگی) را توسط سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تدوین و ابلاغ کرده بود. ضمناً در صورت نیاز به دریافت اطلاعات کارکنان از دستگاه ها، سازمان اداری و کارگری به این امر رسیدگی می کند.

این منبع با اشاره به اینکه پس از تدوین و ابلاغ ضوابط و مقررات اجرایی جبران خسارت، صندوق بازنشستگی کشوری می تواند در مدت زمان کوتاهی نسبت به اجرای جبران خسارت اقدام کند، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری از نظر فنی می تواند انجام شود. موضوع همسان سازی حقوق بلافاصله ظرف 48 ساعت پس از ابلاغ». اجرای مستمری بگیران کشور

با این حال، به نظر می رسد، همانطور که از منابع دولتی مشهود است، طبق معمول، تدوین قوانین اجرای همسان سازی (که طولی نمی کشد) عمدتاً به دلیل ملاحظات مالی دولت به تأخیر افتاده است. این در حالی است که منابع اجرای این طرح قبلاً در بودجه لحاظ شده است و دولت موظف است این طرح را از محل بانکی و سایر منابع موجود در خزانه خود اجرا کند و بازنشستگان را به درآمد ناشی از افزایش ارزش معطل نکند. مالیات اضافه شده به طور کامل انجام می شود.

بازنشستگانی که شغل دوم دارند.

در گذشته، بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری حتی در مؤسساتی غیر از آموزش و پرورش، بعید بود که به شغل دوم برای کسب درآمد نیاز داشته باشند.

در این خصوص محمد فردی (بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی استان گیلان) درباره وضعیت خود می گوید: عدم اجرای طرح همسان سازی دستمزدها و تاخیر مستمری بگیران آمریکایی از محل صندوق ملی در اجرای آن، معیشتی را با مشکل جدی مواجه کرده است. از ما، بازنشستگان به گونه ای که من با مدرک فوق لیسانس به عنوان تکنسین وزارت کشاورزی به عنوان یک راننده تاکسی اینترنتی نیز امرار معاش می کنم تا دخل و خرج مرا بخواند. قاعدتاً بازنشستگان و نیروهای رده پایین بدتر هستند و اگر همسان سازی صورت نگیرد اوضاع بدتر می شود.

وی با اشاره به اینکه «حقوق بازنشستگان جهاد کشاورزی گاهی در سطح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به حدود 15 میلیون تومان می رسد»، گفت: باید توجه داشت که هزینه زندگی سالمندان و خانواده افراد در دوران بازنشستگی افزایش می یابد و هزینه های درمانی نیز گاهی افزایش می یابد. افزایش دادن.” به صورت رایگان از جیب خودمان پرداخت می شود. در این شرایط که فرزندان کوچک زیادی داریم، با هزینه های گزاف زندگی، بدون شغل اول و دوم نمی توانیم امرار معاش کنیم و این در حالی است که بازنشستگان برخی از نهادهای عالی دولتی بدون اجرای همسان سازی، دست به کار می شوند. درآمد کافی دارند تا بتوانند بخشی از هزینه های فرزندان خود را نیز تامین کنند.

این مستمری بگیر پایین کشور تصریح کرد: انتظار بازنشستگان در همه دستگاه ها به ویژه وزارتخانه هایی مانند جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و سایر نهادهای هم سطح اجرای همسان سازی حقوق ها برای کاهش فشار مالی بر بازنشستگان است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا