اخبار روز سینما

یزید هم غاصب حکومت بود و هم طرفدار فساد.


به گزارش شمانیوز از سراج24; گزیده ای از سخنان حاجی آقا مجتبی تهرانی در مورد غصب حکومت و در عین حال گسترش فساد توسط یزید را می خوانید:

خطبه های امام حسین را ببینید! برای اینکه بفهمیم منظور پیامبر از این که فرمودند: «حق را نمی شود و از باطل نهی نمی شود» چه بوده است، باید از همه سخنان او آگاه بود. پيامبر ما در حالي كه يك بار مسئله حكومت خود را كه فلاني غصب كرده بود مطرح كرد، زماني ديگر وظيفه حاكم را نشانه گرفت و فرمود: مردم را به فساد مي كشد. اینها دو بحث جداگانه است. یکی از بحث ها این است که یزید خلافت را غصب کرد و باید استعفا دهد زیرا لیاقت این پست را نداشت. بحث دوم این است که دولت به وظیفه خود عمل نمی کند و جامعه را بدبخت می کند. حضرت هر دو حالت را ارزیابی کرد. این موضوع برای حضرت علی علیه السلام نیز مطرح شد; با این تفاوت که اگرچه امیرالمومنین علیه السلام با غاصبان خلافت نیز روبرو بود، اما هر چند که حضرت امام حسین (ع) با غاصب خلافت روبرو بودند. مکارار تا آنجا که ممکن بود به آنها نکته را یادآوری می کرد. از نظر اجرا هم راه را هموار می کند.

ادعای دیگری که مطرح شده این است که مسئول مبارزه با فساد در جامعه رئیس جامعه است. فساد به معنایی که گفتم، نبود فداکاری و ایثار است و در نتیجه تنبلی در جامعه پدید می آید. اقدامات عملی افراد مربوط به کسانی است که دارای نوعی اختیارات اجرایی هستند. اگر حاکم جامعه فاسد باشد و به فساد دامن بزند چه فاجعه! داستان یزید چنین بود. لذا امام حسین علیه السلام چاره ای جز قیام نداشت. امام حسین علیه السلام فرمود: اگر کسى مانند یزید در رأس امور باشد، «و السلام علیکم!»; خواندن فاتحه اسلام ضروری است. این به چه معناست؟ پس اگر سر کار باشد به فساد دامن می زند، اگر عمل نکند اسلام از بین می رود.

بحارالانوار، جلد 44، ص 138.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا