اخبار روز

یبوست را بلافاصله با این غذاها درمان کنید

به گزارش بازتاب آنلاین، حتما بارها شنیده اید که کلید مصرف منظم مواد غذایی، مصرف فیبر و هیدراته نگه داشتن بدن است که البته درست است.

همشهری در پیامی نوشت: اما غذاهایی هم وجود دارد که افزودن آنها به رژیم غذایی می تواند به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک کند. در اینجا شش ماده غذایی وجود دارد که به درمان یبوست کمک می کند:

پوست کیوی

پوست کیوی نه تنها خوراکی است، بلکه منبع طبیعی فیبر است. اگر از قبل در غذایتان کیوی دارید، پوست آن را اضافه کنید تا طراوت بیشتری به بدنتان بدهد.

کیوی مدت زمان لازم برای حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را کوتاه می کند.

به گفته سارا انزلوار، متخصص تغذیه، «جذب سریع غذا در روده ها احتمالاً به دلیل محتوای فیبر است، اما گمانه زنی هایی نیز وجود دارد که آنتی اکسیدان های موجود در کیوی در آن نقش دارند».

ترکیب آنتی اکسیدان های طبیعی کیوی با فیبر اضافی موجود در پوست، حمل و نقل مواد را آسان تر می کند. هنگام تهیه اسموتی یک کیوی شسته کامل را در مخلوط کن بریزید یا آن را مانند سیب (با پوست آن) بخورید.

لوبیا منبع عالی فیبر و منیزیم است، دو ماده مغذی که به دفع کمک می کنند. حبوبات دارای فیبر محلول و نامحلول هستند. فیبر محلول هضم را کند می کند و باعث جذب بهتر مواد مغذی می شود، در حالی که فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش می دهد و در نتیجه از یبوست جلوگیری می کند.

حبوبات همچنین منبع نشاسته مقاوم هستند که در روده کوچک هضم نمی شود. هنگامی که نشاسته مقاوم به روده بزرگ می رسد، باکتری های روده آن را تخمیر می کنند و به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می کنند که اثرات مثبتی بر سلامت دیواره روده دارد و سلامت کلی گوارش را بهبود می بخشد.

انزلوار می گوید: لوبیا مورد علاقه خود را انتخاب کنید و به سالاد، کاسه غلات، تاکو و انواع پاستا اضافه کنید.

دانههای چیا

الیزابت شاو، متخصص تغذیه می گوید: دانه های چیا بیش از 10 درصد از فیبر روزانه مورد نیاز بدن را تامین می کنند. فیبر در هضم غذا نقش دارد و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. فیبر همچنین سیستم گوارش را در حرکت نگه می دارد.

دانه های چیا پس از مصرف، یک ماده ژلاتین مانند تشکیل می دهند که مدفوع نرم تر و حرکات منظم روده را افزایش می دهد.

دانه چیا به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده می شود. می توانید به راحتی آنها را روی صبحانه، سالاد و اسموتی بپاشید. با کمی خلاقیت بیشتر می توانید از آن برای پخت کلوچه، نان و پنکیک نیز استفاده کنید.

از دانه های چیا می توان برای غلیظ کردن سس ها نیز استفاده کرد. کافی است یک قاشق غذاخوری دانه چیا را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا به قوام ژل مانند برسد.

آلو خشک

آلو خشک یکی یک غذای مهم برای تسهیل دفع است. آلو حاوی سوربیتول است و این ترکیب حرکات روده را تحریک می کند.

تحقیقات نشان داد: «وقتی افراد سالمی که اجابت مزاج منظم نداشتند و مصرف فیبر کمی داشتند، آلو مصرف کردند، حجم و دفعات اجابت مزاج را افزایش دادند.»

آلو را به تنهایی یا همراه با میان وعده بخورید. همچنین می توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید تا فیبر و طعم شیرین طبیعی را تقویت کنید. آلو در اسموتی ها، سالادها و غذاهای پخته شده عالی است.

بذر کتان

بذر کتان محتوای فیبر قابل توجهی دارد. آنها دارای مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول هستند. از آنجایی که آنها سرشار از فیبر هستند، حتما آب کافی بنوشید تا از سوء هاضمه ناشی از افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود جلوگیری کنید.

برای راحتی، می توانید دانه های کتان را آسیاب کرده و به غلات، ماست یا اسموتی اضافه کنید.

سیب

سیب سرشار از فیبر به خصوص پکتین است. این فیبر محلول حجم مدفوع را افزایش می دهد و عبور صاف از سیستم گوارش را تضمین می کند.

پکتین همچنین در تماس با آب یک ماده ژل مانند ایجاد می کند که مدفوع را نرم می کند و از یبوست جلوگیری می کند.

خوردن سیب با پوست یک راه عالی برای افزایش مصرف فیبر است. سیب همچنین حاوی مقدار زیادی آب است که به مرطوب شدن و نرم نگه داشتن مدفوع کمک می کند.

علاوه بر خوردن سیب به تنهایی، می توانید از آن در وعده های غذایی نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید برای صبحانه سیب های خرد شده را با پوست به بلغور جو دوسر، ماست یا اسموتی اضافه کنید.

سیب نیز طراوت خاصی به سالاد می دهد. کافی است آن را با سبزیجات مختلف و سس سرکه سیب، لیمو و روغن زیتون ترکیب کنید تا یک سالاد خوشمزه و سالم به دست آورید.

برش های سیب روی سیخ های گوشت و مرغ طعم متضاد و شیرینی به غذای خوش طعم می بخشد.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا