اخبار روز

گیاهان می توانند منبع بعدی انرژی تجدیدپذیر باشند

کارشناسان دریافته‌اند که ریتم الکتریکی گیاهان می‌تواند منبع خوبی برای انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

به گزارش ایسنا، طبق یک مطالعه جدید، سنبل های آبی و بامبوهای خوش شانس، ریتم الکتریکی تولید می کنند که می تواند به عنوان یک منبع انرژی دوستدار محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته IA، به نظر می رسد گیاهان قدرت انتشار یک پتانسیل الکتریکی را دارند زیرا آنها آب را از ریشه خود جذب می کنند تا ساقه ها و برگ های خود را تغذیه کنند. دانشمندان در حال بررسی توانایی این اضافه بار الکتریکی برای مهار یک منبع انرژی تجدید پذیر بالقوه بوده اند. حرکت یون ها و آب از طریق ساختار گیاه راه را برای استفاده از آنها برای ایجاد منبع جدید انرژی هموار کرد.

این فرآیند ریتم شبانه روزی را مشخص می کند که به گیاهان اجازه می دهد تا با شرایط متغیر محیطی سازگار شوند و با آن کنار بیایند، و همچنین توانایی آنها برای هماهنگی با تغییرات قابل پیش بینی، مانند تغییر از روز به شب را فراهم می کند. محققان سنبل آبی و بامبو خوش شانس را تجزیه و تحلیل کردند که ریتم های الکتریکی تولید می کنند که می تواند به عنوان یک منبع انرژی دوستدار محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

ریتم های شبانه روزی بر خروجی الکتریکی تأثیر می گذارد

دانشمندان کشف کردند که گیاهان، مانند همه موجودات زنده، از یک ریتم شبانه روزی پیروی می کنند. در گیاهان، این چرخه روزانه شامل جذب نور برای فتوسنتز و جذب آب و مواد مغذی در طول روز است، در حالی که رشد در شب کند می شود.

محققان موسسه فناوری هند (IIT) این مطالعه را انجام دادند که پتانسیل بیولوژیکی گیاهان را برای ایجاد تنش نشان داد. سومان چاکرابورتی، نویسنده مقاله، می‌گوید: این پتانسیل شار منبعی از انرژی تجدیدپذیر است که پیوسته است و می‌تواند در دوره‌های زمانی طولانی پایدار بماند.

سوالی که می خواستیم به آن پاسخ دهیم این بود که گیاهان بالقوه چقدر می توانند تولید کنند و پتانسیل الکتریکی چگونه تحت تاثیر ساعت بیولوژیکی گیاه قرار می گیرد. دانشمندان در حین مطالعه پتانسیل انرژی، الکترودهایی را در ساقه سنبل‌های آبی وارد کردند و مخازنی را با الکترود به بامبو Shans متصل کردند.

گیاهان برق را در یک ریتم چرخه ای تولید می کنند

آزمایش‌ها نشان داد که پتانسیل الکتریکی در گیاهان در یک ریتم چرخه‌ای که با فرآیندهای بیولوژیکی روزانه آنها مطابقت دارد، در نوسان است. این پتانسیل با کاهش غلظت یون یا افزایش pH در مایع افزایش می یابد و آن را به مکانیسم های تعرق آب و انتقال یون گیاهان مرتبط می کند.

چاکرابورتی افزود: لحظه خاص برای ما زمانی بود که اولین آزمایش‌های ما نشان داد که می‌توان برق را در یک ریتم چرخه‌ای تولید کرد و ارتباط دقیقی بین این و ریتم شبانه‌روزی ذاتی گیاه وجود دارد مربوط به تعرق آب و یون هایی است که گیاه از طریق صعود شیره منتقل می کند.

چاکرابورتی همچنین خاطرنشان کرد که محققان نه تنها ریتم الکتریکی گیاه را دوباره کشف کردند و آن را به صورت ولتاژ و جریان بیان کردند، بلکه نشان دادند که تولید برق پایدار بوده و هیچ تاثیری بر محیط زیست و اختلالی در اکوسیستم نداشته است.

این یافته ها می تواند به توسعه سیستم های بیومیمتیک و الهام گرفته از طبیعت کمک کند که می تواند بحران انرژی جهانی را با راه حلی سازگار با محیط زیست و پایدار حل کند. روشی که در آن کاشت درخت نه تنها بحران های تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست را کاهش می دهد، بلکه راهی برای تولید برق از آنها فراهم می کند.

کارشناسان معتقدند که پتانسیل الکتریکی طبیعی می تواند به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد و راه حلی پایدار برای بحران انرژی جهانی بدون آسیب رساندن به محیط زیست ارائه دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا