گیاهان دارویی که برای درمان گرمازدگی معجزه می‌کنند

در حالی که بسیاری از مردم مشتاقانه منتظر فرا رسیدن فصل گرم تابستان هستند، گرمای شدید تابستان چیزی نیست که همه دوست داشته باشند. در واقع با افزایش دما و رطوبت، علائم گرمازدگی در افراد افزایش می یابد. در این حالت افراد با علائمی مانند تب مرموز، حالت تهوع، اسهال، تعریق، سرگیجه و سردرد مواجه می شوند.

به گزارش ایسنا، برخی افراد نیز علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را در مجاری تنفسی تجربه می کنند. اگرچه علائم گرمازدگی در هر فردی ممکن است رخ دهد، اما در کودکان و افراد مسن شایع تر است. فردی که دچار سکته شدید آفتاب می شود ممکن است علائمی مانند تیره شدن رنگ ادرار، افزایش ضربان قلب، گیجی، سردرد شدید، قرمزی و خشکی پوست و غش را تجربه کند تا جایی که ممکن است. ممکن است. اما در موارد خفیف گرمازدگی می توان از درمان های سنتی یا گیاهان دارویی برای کنترل آن استفاده کرد.

درمان گرمازدگی در طب سنتی

تابستان در طب سنتی چینی به عنوان عنصر آتشی که در طبیعت و بدن انسان ظاهر می شود یا به عبارتی عنصر آتش غالب در تابستان شناخته می شود. علائم عنصر آتش که در تابستان در بدن مشاهده می شود عبارتند از گرمای شدید، تعریق زیاد، خشکی دهان و گلو، یبوست و تپش قلب. در حالی که در طب سنتی چین، علائم ذکر شده در تابستان ناشی از یک عامل خارجی، گرمازدگی یا گرمای تابستان است، در طب مدرن، این علائم را می توان به یک عامل ویروسی یا باکتریایی داخلی نسبت داد.

اگر علائم خفیف آفتاب‌زدگی را تجربه می‌کنید، می‌توانید از برخی از درمان‌ها یا درمان‌های سنتی زیر استفاده کنید:

هندوانه: مصرف هندوانه می تواند به جبران آب از دست رفته کمک کند، همچنین ادرار آور است، به خصوص قسمت های سفید هندوانه نزدیک به پوست ادرار را افزایش می دهد و به دفع مواد زائد و گرما از بدن کمک می کند.

مصرف ماش: در طب سنتی به عنوان ادرارآور ملایم شناخته شده است. در طب سنتی برای این منظور دانه های خشک ماش را در آب جوش خیسانده و سپس آب آن را مصرف می کنند.

نوشیدنی های حاوی الکترولیت: در تابستان تعریق زیاد همراه با گرمای هوا باعث از دست رفتن آب و املاح در بدن می شود. علاوه بر مصرف هندوانه ذکر شده در بالا، نوشیدن مقدار زیادی آب یا آب میوه‌ها مانند آب نارگیل یا آب حاوی نمک (مانند نمک‌های پتاسیم، سدیم، کلر) می‌تواند به تعادل بدن کمک کند. می توانید مقدار کمی سرکه سیب را در آب بریزید و بنوشید تا الکترولیت ها تامین شود.

استفاده از روغن های گیاهی: در صورت آفتاب سوختگی می توانید از ترکیب روغن چای، روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید. این روغن ها درد را تسکین می دهند، از ایجاد تاول جلوگیری می کنند و حتی به لایه برداری پوست کمک می کنند.

در طب سنتی ایران یکی یکی از شش اصل اساسی حفظ سلامت و تندرستی توجه به تغییرات آب و هوا و فصول یا احتیاطات فصول، تدابیر مربوط به فصول گرم سال به ویژه تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی است. ، باید پیگیری شود. برخی از توصیه های رایج در طب سنتی ایران برای پیشگیری از گرمازدگی عبارتند از:

از آنجایی که افراد با مزاج گرم و خشک بیشتر در معرض گرمازدگی هستند، این افراد باید از مصرف تمام غذاها و نوشیدنی هایی که دمای بدن را افزایش داده و باعث خشکی می شوند پرهیز کنند و در صورت امکان از غذاهای آب پز ساده و بدون ادویه استفاده کنند.

غذاهایی که در وسط روز مصرف می شوند نباید سنگین باشند، غذاها باید به طور کلی سبک و آسان هضم باشند، سوپ آلو، سوپ جو، سوپ گور و دوغ خیار گزینه های مناسبی هستند.

افراد مستعد گرمازدگی برای خنک شدن روحیه خود به استراحت کافی و ضروری نیاز دارند و اگر استراحت کافی نداشته باشند بدن گرمتر و خشکتر شده و رطوبت بدن کاهش می یابد.

استحمام، شنا، پوشیدن لباس های پارچه ای نازک و گشاد، انجام ورزش های سبک، دوری از نور مستقیم خورشید، مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد و مرطوب (برای افراد تب دار) از دیگر عوامل پیشگیری از گرمازدگی است.

داغ با شربت تخم مرغ، ترش، شربت نعناع، ​​هندوانه، شربت خیار یا گشنیز، شربت آبلیمو، گیلاس، گلاب، لیمو، دانه خیار (خیار، کدو تنبل، خربزه، هندوانه)، عناب و زرشک، شکر و کره ترش درمان سکته مغزی مناسب است. توصیه می شود افراد از مصرف بیش از حد آجیل و دانه ها خودداری کنند زیرا باعث افزایش دمای بدن می شوند. در مسافرت خوردن عصاره میوه و جو و بوییدن گل رز که آرام بخش است و از تنش های عصبی ناشی از گرما جلوگیری می کند مفید است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما