تاریخ با ما صحبت می کند، فیلم ها، کتاب ها، موزه ها، اسناد و هر کشفی برای ما روایت های شگفت انگیزی از اعماق تاریخ و زیست فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردمان باستانی تمدن های گذشته دارند. دیوار نوشته‌ها، نقاشی‌ها، معماری‌های قدیمی، هر آنچه میراث فرهنگی یک کشور است، چه لو رفته باشد و چه تازه کشف شده، برای ما داستان و داستان و پیام دارد. پلاک های تاریخی و گلزارها هم از این قبیل است.

به گزارش ایرنا، در میان آثار بازگردانده شده از کشورهای خارجی به ایران، کتیبه ها (الواح) مربوط به دوره هخامنشی، یکی یکی از محبوب ترین و جذاب ترین محموله های استرداد است که تاکنون در قالب 6 محموله از ایران بازگردانده شده است. ششمین محموله شامل 1100 قطعه لوح تاریخی به زبان و خط ایلامی است که پنجمین محموله است. مهر 1403 همزمان با بازگشت مسعود پزشکیان رئیس جمهور از سازمان ملل به کشور بازگردانده شد.

بازگرداندن این اشیاء تاریخی حاصل رایزنی های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون حقوقی رئیس جمهور با موسسه شرق شناسی شیکاگو است که پیش از این 5768 قطعه از این آثار تاریخی را بازگردانده است. تبلت به کشور در 5 مرحله. بوده است

تاکنون 6 هزار و 868 قطعه از این پلاک ها در سال های 1327، 1330، 1384، 1398، 1402 و 1403 به کشور بازگشته است و بقیه پلاک ها که شامل 8 هزار و 100 قطعه است نیز قرار است بازگردانده شوند. به کشور در 5 سال آینده .

گلچه ها کجا و چه زمانی کشف شدند؟

در فاصله سالهای 1311 تا 1314، الواح گلی در یک مکان در مجموعه تخت جمشید کشف شد، اما به دلیل عدم آگاهی از خواندن آنها در کشور، طی توافقنامه ای به مؤسسه شرق شناسی آمریکا فرستاده شد تا قرائت شود. اطلاعات ارزشمند استخراج شد

در سال 1311 در حین ریل گذاری برای کاوش ایوان شمالی تخت جمشید، در گوشه شمال شرقی اتاق تخت، کاشفان با آرشیو هخامنشیان مواجه شدند، 30000 لوح گلی در آنجا کشف شد. تبدیل شد.

گلنبشت هخامنشیان به ما چه می گویند؟////

گل ها به ما چه می گویند؟

این تابلوها حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره نظم، ساختار و وظایف دولت، خدمات اجتماعی مانند بیمه و خدمات ارائه شده به اقشار مختلف اجتماعی اعم از زنان باردار و معلولان، سایر اطلاعات زیست اجتماعی، عمومی و خصوصی و اطلاعات عمومی کشور است.

البته دانش و فن حسابرسی مالی، نظام مالیاتی و آمار، علاوه بر دوره هخامنشی، در دوره آشوری و بابلی نیز در منطقه بین النهرین وجود داشته است. این نوع گل نویسی ها نیز وجود دارد، اما در دوره هخامنشی تعداد زیادی از آن ها در بایگانی های مختلف هخامنشی کشف شده است.

گلنبشت هخامنشیان به ما چه می گویند؟////

چرا گل ها از کشور رفتند؟

در زمان کشف الواح، ما متخصصی برای خواندن گل نوشته های هخامنشی نداشتیم و این گل نوشته ها به آمریکا منتقل شد. قرار بود سالانه 300 لوح خوانده شود و به ایران بازگردانده شود، تا سال 1321 حدود 5 هزار لوح خوانده و بیش از 3 هزار لوح به ایران بازگردانده شود، اما پس از آن این الواح گلی به ایران بازنگشت.

با تصویب دولت وقت ایران، این الواح در 50 جعبه چوبی حاوی حدود 2000 جعبه مقوایی و چند بشکه نفت که در پارافین ذوب شده تخت جمشید آغشته شده بودند، قرار گرفتند.

در همان زمان قرارداد و قراردادی منعقد شد که در آن قید شده بود «ایران الواح گلی را برای خواندن و رمزگشایی به دانشگاه شیکاگو که به اکتشاف تخت جمشید (پارسه، تخت جمشید) می پردازد، امانت خواهد داد».

حدود 600 شعر توسط پروفسور عبدالمجید ارفعی (عیلامی شناس)، حدود 2500 لوح نیز توسط ریچارد تریدول هالک (عیلام شناس و آشوری) و برخی توسط جورج گلن کامرون (متخصص زبان شرقی در دانشگاه شیکاگو) و نتایج منتشر شده است. است

البته همه نسخه های خطی هخامنشی سالم نیستند، برخی شکسته اند، برخی تکه تکه و ناقص هستند، دکتر ارفع به عنوان تنها متخصص و استاد زبان ایلامی به خواندن آنها ادامه داد، این روند در مؤسسه مطالعات شیکاگو ادامه یافت و نتایج به طور منظم منتشر شد این خواندن ادامه دارد.

بیشتر گلچین‌های هخامنشی اسناد حسابرسی، حسابداری و مالیاتی و دستمزد کارگران آن زمان است که از دوره هخامنشی به جای مانده است، بیشتر به خط ایلامی و میخی و برخی نیز به زبان آرانی و پارسی باستان است.

گلنبشت هخامنشیان به ما چه می گویند؟////

چگونه صفحات سفالی به کشور بازگردانده شد؟

بیش از 86 سال از حذف کتیبه های گلی که فقط برای مطالعه در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بود می گذرد و اکنون پس از ده ها سال رایزنی با وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی، به خانه اصلی خود باز می گردند. الواح هخامنشی که در تخت جمشید پیدا شد و برای معاینه و دوره تحصیلی سه ساله به امانت به آمریکا فرستاده شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دولت آمریکا مانع بازگشت آنها شد.

سال گذشته در دولت سیزدهم 3506 تبلت در مرحله پنجم بازگشت به میهن بازگردانده شد. لوح هایی با محتوای مدیریت منابع راه، روابط اجتماعی، مایحتاج اولیه زندگی، دستمزد، اقتصاد جامعه هخامنشی به زبان های میخی و ایلامی و آرامی که در 9 جعبه به وزن هر کدام 75 کیلوگرم از طریق هواپیمای حامل وارد کشور می شود. هیئت ایرانی

این لوح ها به طور گسترده و فشرده توسط وزارت امور خارجه، مرکز امور حقوق بین الملل ریاست جمهوری و وزارت میراث فرهنگی با هماهنگی موسسه شرق شناسی شیکاگو مورد مشورت قرار گرفته است که قول انتقال آنها به ایران در سال 2018 را داده است. روند صدور مجوز از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به بهانه کرونا به تعویق افتاد، آنها در حال بازگشت به کشور هستند.

پس از تایید خزانه داری آمریکا مقرر شد محموله تهیه شده در کشور ثالث به نماینده کشورمان تحویل داده شود، اما به دلیل تحریم ها با اختلال در وزارت خارجه فرانسه و آلمان مواجه شد. عدم همکاری شرکت های هواپیمایی و بیمه و در نهایت مقرر شد محموله توسط موسسه شرق شناسی به نماینده کشورمان تحویل داده شود. در نیویورک تحویل شود تا در جریان مجمع سالانه سازمان ملل از طریق هواپیمای حامل هیئت ایرانی به کشور بازگردانده شود.

گلنبشت هخامنشیان به ما چه می گویند؟////

چند دسته گل برگردانده شد؟

پس از مطالعه و انتشار نتایج مطالعات این الواح در قالب چند کتاب، بازگشت آنها آغاز شد. تاکنون تعدادی از الواح در چهار مرحله 1327 (179 قطعه)، 1329 (37 هزار قطعه)، 1383 (300 قطعه) و 1398 (1783 قطعه) به ایران بازگردانده شده است. سال 1402 (3506 قطعه) و مهر سال 1403 (1100 قطعه) نیز بازگردانده شد، اگرچه قسمت اول و دوم قطعات برگشتی عموماً شکسته و ناخواسته بود.

در این بین، بازگشت قسمت چهارم الواح به کشور شرایط پیچیده تری داشت و اسرائیل قصد داشت به عنوان غرامت حمله انتحاری مبارزان فلسطینی، الواح هخامنشی را مصادره کند و به همین دلیل پرونده معروف «جنی روبین» را سازماندهی کرد. علیه ایران و لابی صهیونیستی وی در این زمینه کاملا مصمم بود که تبلت های ایرانی را به نفع خانواده های قربانیان آن حادثه مصادره کند اما در نهایت تعقیب و گریز ایران مانع از این کار شد. تیر رژیم صهیونیستی به دلیل غارت الواح هخامنشیان سنگسار شد.

بی شک استرداد اشیاء تاریخی یک دستاورد فرهنگی ارزشمند در چارچوب دیپلماسی فرهنگی و حقوقی، دستاوردی برای احقاق حقوق ملت ایران و ثمره ماندگار تلاش کارشناسان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. میراث، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در عرصه دیپلماسی با ثبات و ایستادگی.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما