اخبار روز

گوترش خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد: به نقطه فروپاشی رسیده‌ایم

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درخواست اتش بس فوری کرد و اعلام کرد که به منشور سازمان ملل به شورای امنیت نامه نوشته است زیرا به نقطه فروپاشی رسیده ایم.

دبیر کل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت افزود: ادامه عملیات نظامی دسترسی افراد نیازمند را به کمک های بشردوستانه محدود می کند. نگرانی‌هایی در مورد فروپاشی کامل سیستم کمک‌های بشردوستانه در غزه وجود دارد که پیامدهای ویرانگری خواهد داشت.

گوترش تصریح کرد: سازمان ملل متعهد به ادامه کمک به ساکنان نوار غزه است. من با استناد به اصل 99 به شورای امنیت نامه نوشتم چون به مرز فروپاشی رسیده ایم. من نگران هستم که عواقب آن چه در غزه رخ داد، پیامدهای ویرانگری برای امنیت کل منطقه داشته باشد.

وی تاکید کرد: محدودیت های اعمال شده از سوی اسرائیل در غزه، تامین نیازهای مردم را برای سازمان های سازمان ملل دشوار می کند. ما انتظار داریم که حوادث غزه منجر به از هم پاشیدن کامل نظم عمومی و افزایش فشار برای مهاجرت دسته جمعی به مصر شود.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: 85 درصد از جمعیت غزه بدون نیازهای اولیه زندگی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. ما پیش از این شاهد گسترش آنچه در غزه رخ داد به کرانه باختری اشغالی، لبنان، سوریه، عراق و یمن بوده ایم.

گوترش گفت: “تهدیدها علیه کارکنان سازمان ملل در غزه بی سابقه است.” 130 کارمند سازمان ملل کشته شدند که بسیاری از آنها همراه با خانواده هایشان بودند. این بزرگترین خسارت در تاریخ سازمان ملل است.

وی ادامه داد: با توجه به بسته بودن گذرگاه مرزی رفح، ادامه بمباران، کمبود سوخت و اختلال در ارتباطات، امدادرسانی دیگر امکان پذیر نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: سازمان ملل به کمک های خود از طریق گذرگاه مرزی رفح ادامه می دهد زیرا دسترسی به مناطق دیگر امکان پذیر نیست و من از شورای امنیت می خواهم که خواستار آتش بس فوری و تسریع در رسیدن کمک های بشردوستانه شود.

همزمان، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که اقدامات گروه حماس توجیهی برای «مجازات دسته جمعی» فلسطینیان توسط رژیم اسرائیل نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد با استناد به ماده 99 منشور سازمان ملل در خصوص میزان تلفات انسانی در غزه نامه ای به رئیس شورای امنیت ارسال کرد. این اولین باری است که گوترش از زمان تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل در سال 2017 چنین کاری انجام می دهد. ماده 99 منشور ملل متحد که تنها 9 بار در تاریخ سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفته است، می گوید: «دبیر کل می تواند هر موضوعی را که به نظر او حفظ صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد به شورای امنیت گزارش کند. “”

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می دهد تا در صورت احساس خطر «امنیت و صلح جهانی» اعضای شورای امنیت را به یک جلسه فوری فراخواند و از آنها بخواهد که فوراً اقدام کنند.

گوترش در آن نامه گفت: “فروپاشی کامل نظم عمومی” در نوار غزه، ارائه کمک های بشردوستانه را حتی در مقیاس محدود “غیر ممکن” می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: وضعیت غزه می تواند صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه جهانی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این نامه اعضای شورای امنیت را به اعمال فشار برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فراخواند و خواستار اعلام آتش بس بشردوستانه شد. گوترش گفت: “هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد.” هیچ کجای غزه امن نیست. جامعه جهانی موظف است از تمام نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: وضعیت غزه بدتر شده و در حال تبدیل شدن به یک فاجعه با عواقب جبران ناپذیر برای فلسطینیان و به طور کلی برای صلح و امنیت منطقه است.

به گزارش ایرنا، گروه های مقاومت فلسطین در 15 اکتبر 2023 عملیات غافلگیرانه ای به نام “طوفان الاقصی” را علیه مواضع رژیم صهیونیستی از غزه (جنوب فلسطین) آغاز کردند که سرانجام پس از 45 روز در 3 دسامبر 1402 به پایان رسید. از مبارزه و جنگیدن در 24 نوامبر 2023، یک آتش بس موقت چهار روزه بین اسرائیل و حماس یا توقف تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل منعقد شد.

پس از پایان آتش بس موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی از توافق میان حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس 48 ساعته خبر داد. حماس همچنین اعلام کرد که با قطر و مصر برای تمدید آتش بس موقت بشردوستانه برای دو روز دیگر بر اساس همان مفاد آتش بس قبلی به توافق رسیده است.

بالاخره صبح جمعه ساعت 10 آذر در 1 دسامبر 2023 آتش بس موقت پایان یافت و رژیم اسرائیل حملات خود را به غزه از سر گرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرانه «طوفان الاقصی»، برای جبران شکست آن و توقف عملیات مقاومت، تمامی گذرگاه های نوار غزه را بسته و این منطقه را بمباران می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا