اخبار روز

نگاهی به تاریخچه جواهرات به ایران! / برگزاری موزه گوهر و آرایه‌های تاریخی در میرداماد!

آثار بر جای مانده از گذشته بررسی تاریخچه و آثار باستانی به جا مانده نشان از تاریخچه و تمدن هر سرزمینی دارد. با آثار به جای مانده از گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که تاریخچه حواهرات به 5 هزار سال پیش می رسد.

یافته های باستان شناسان نشان می دهد که زنان ایرانی از حدود پنج هزار سال و شاید بیشتر از جواهرات استفاده می کنند. در مقاطعی از تاریخ ایران، مردان بلندپایه به مصرف کنندگان جواهرات پیوستند، از گردنبند و دستبند طلا گرفته تا عصا و شمشیرهای جواهر.

به گزارش پی ام آپ؛ موزه گوهرها و آرایه‌های تاریخی مجموعه دفینه در بلوار میرداماد تهران، مکانی است که می‌توانید گنجینه‌ای بی‌نظیر و مجلل از جواهرات و زیورآلات تاریخی ایران را ببینید. با وجود تعطیلی خزانه داری ملی جواهرات (بانک مرکزی)، این موزه در حال حاضر تنها مکانی است که بخشی از جواهرات سلطنتی و باستانی ایران را در معرض دید عموم قرار می دهد.

در حال حاضر 900 شیء جمع آوری شده از خزانه چندین موزه متعلق به موزه‌های بنیاد مستضعفان در این موزه به نمایش گذاشته شده است که شامل جواهرات و آرایه ها، مجسمه، تاریخ، عاج و سلاح های جنگی می شود.

«آرایه‌ها و تزیینات ایران باستان» اولین بخش این موزه است. ویترینی که زیورآلات زنان باستانی ایران را به نمایش می گذارد. گردنبندهایی که حدود پنج هزار سال قدمت دارند و از صدف، صدف یا سنگ ساخته شده اند. برای بسیاری از بازدیدکنندگان، دیدن این همه ظرافت در دکوراسیون هزاران ساله قابل توجه است.

تکنیک ساخت جواهرات ایرانی نیز در طول تاریخ تکامل یافته است و از برنز، شیشه، خشت پخته شده با نقش و رنگ، طلا و سنگ های قیمتی ساخته می شود. در ویترین های اشکانی، ساسانی و هخامنشی پیشرفت در فن جواهرسازی ملموس تر می شود. در ایران باستان استفاده از زیورآلات نشان دهنده موقعیت، طبقه اجتماعی و ثروت مردم بود.

برخی از اشیاء به نمایش گذاشته شده در این موزه منحصر به فرد هستند. قطعه ای از عصای دربار هخامنشی ساخته شده از طلا که از جمله با سنگ لاجورد تزیین شده است و همچنین جام، دستبند و گردنبند طلای هخامنشی گواه ظرافت هنری این دوره تاریخی است.

در موزه با سلاح های جواهرسازان شاهان صفوی و قاجار ادامه می دهیم. بی نظیرترین شیء این بخش، شمشیر طلایی فتحعلی شاه قاجار است. دسته شمشیر از استخوان ساخته شده است که با غلاف مخملی بنفش تزئین شده و با الماس، زمرد و یاقوت تزئین شده است. همچنین شمشیر الماس محمدشاه قاجار و شمشیر طلایی شاه عباس صفوی به نمایش گذاشته شده است. شاهان قاجار اغلب از این شمشیرها در مراسم و مناسک استفاده می کردند.

در موزه گوهرها و آرایه‌های تاریخی آثار مهم دیگری مانند آلات نظافت ناصرالدین شاه قاجار، فندک‌های طلای کارتیه و ابزار تنباکوی خاندان پهلوی و خاندان‌های اصیل، جواهرات سفارشی از چشم ببر، الماس، مروارید وجود دارد. معروف ترین برندها، نخل طلا، روسری های الماس قاجار، مدال های طلا، لوح فیروزه ای که به مناسبت 2500 سالگرد اهدا شد، و مجسمه طاووس نقره ای و فیروزه ای که تنها سه تن از آن ساخته شده بود، یکی برای آیزنهاور، رئیس جمهور آمریکا و نمونه دیگر برای محمدرضا پهلوی به نمایش گذاشته شده در این موزه اهدا شده و سومین نمونه متعلق به جواهر مظفریان است.

بخش جواهرات، ساعت‌ها، مرواریدها و الماس‌ها نیز چشم‌نواز واقعی است، به‌خصوص که این موزه نمونه‌هایی از معروف‌ترین برندهای جواهرات جهان، نمونه‌هایی از بزرگترین الماس‌ها و مرواریدها را به نمایش می‌گذارد.

راهنمای موزه بیان می‌کند که تمامی آثار قبل از نمایشگاه تایید شده و تاریخ‌گذاری شده‌اند. بهتر است با راهنمای موزه از موزه و مجموعه های جواهر بازدید کنید، زیرا تاریخچه و معنای جواهرات و زیور آلات نمایش داده شده را بهتر بیان می کند.

موزه سنگ‌های قیمتی و آرایه‌های تاریخی نه تنها پیشرفت صنعت جواهرسازی را در جهان و ایران نشان می‌دهد، بلکه اطلاعات ارزشمندی از تاریخچه جواهرات و آرایه‌ها از ایران باستان تا عصر حاضر را به نمایش می‌گذارد.

این موزه در ساختمان دفینه نبش خیابان دفینه در بلوار میرداماد تهران واقع شده است. هزینه ورودی این موزه 42000 تومان است. این موزه برای افراد دارای معلولیت جسمی قابل دسترسی است و دارای آسانسور است. برخلاف موزه جواهرات ملی بانک مرکزی، هیچ محدودیتی برای عکاسی با موبایل وجود ندارد.

موزه جواهرات و آرایه های تاریخی شنبه ها تعطیل و در سایر روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 17:30 باز است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا