اخبار روز سینما

گلایه حامد عنگا از مدیریت تلویزیون نسبت به برندها و رقابت با پلتفرم های آنگا: رقابت تلویزیونی با شبکه خانگی یک بازی مبتذل است که باید تمام شود.

حامد عنقا از رویکرد مدیران تلویزیون نسبت به برندهای مهم و کارگردانان مطرحی چون سیروس مقدم، حسن فتحی، حسین لطیفی و … گلایه کرده است. وی تاکید کرد که برخی از پارامترها باعث شده است که فعلا ترجیح دهد در شبکه سرگرمی خانگی کار کند.

به گزارش بازتاب آنلاین، حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده سریال های تلویزیونی و شبکه داخلی در برنامه جام جم شبکه یک مقابل مهدی نقویان مدیر سیمافیلم نشست و از برخی سیاست های مدیران این دوره و دوره های قبل گلایه کرد.

عنقا در مورد اینکه چرا مدتی است با پلتفرم ها کار می کند و سریال های تلویزیونی نمی کند، گفت: واقعیت این است که برای ساخت سریال هایی مانند پدر، تنهایی لیلا و… در تلویزیون چند پارامتر تعیین کننده وجود دارد، موارد زیادی دخیل است. برخی از آنها را به خاطر ندارم. اینطور نیست که من به عنوان کارگردان کنار گذاشته شده باشم. در حال حاضر شرایط برای تولید در جای دیگری فراهم است و در حال ساخت سریال هستیم. این کار را در تلویزیون انجام دهید.”

وی رقابت تلویزیون و شبکه تلویزیونی داخلی را مبتذل توصیف کرد و توضیح داد: این بازی بیرون و داخل تلویزیون کمی مبتذل است. اگر من یک برنامه خانگی در شبکه اجرا می کنم، برای همان مخاطبانی انجام می دهم که چند سال پیش سریال من را از تلویزیون تماشا می کردند. همه اینها در سبد فرهنگی مردم است، نباید به این بازی بیفتیم.

حامد عنقا در برنامه جام جم تاکید کرد که سریال آقازاده به هیچ وجه برای تلویزیون ساخته نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا «آقازاده» را برای تلویزیون نساخته اید، گفت: هر چیزی برای رسانه خودش ساخته می شود، هر کجای دنیا تهیه کننده ای که برای صدا و سیما برنامه می سازد اگر قرار باشد برود. برای ساختن همین برنامه برای یک استریمر ماهیت برنامه شما فرق می کند، مثلاً «پدر» در شبکه خانگی امکان ساخت وجود نداشت، همانطور که ساخت «قلب یخی» در تلویزیون امکان پذیر نبود. نوع کار باید باشد به عنوان یک فرد تولید کننده، بسته به فضایی که در مقابل شما قرار دارد، آن را به گونه ای متفاوت انجام می دهید، این تشبیه ذاتاً ناقص است.

این تهیه کننده در پاسخ به صحبت های مدیرعامل مرکز سیمافیلم مبنی بر اینکه به زودی ساختار سریال سازی در تلویزیون فعال می شود و مردم باید صبور باشند، گفت: چرا مردم باید صبور باشند، به مخاطب می گویید دو نفره چیزی نبینید سال ها تا تغییر کند؟از مردم چه انتظاری دارید؟هر دو پلتفرم ها را به عنوان رقیب می بینند، می خواهند مردم تلویزیون ببینند و به آنها می گویند دو سال صبر کنید تا من این کار را انجام دهم، آیا ممکن است؟ حالا سوال از مردم است. “چرا باید منتظر تغییر سیستم سیمافیلم باشم؟ آیا مردم با تهیه کننده توافق کرده اند که تحمل کنند؟

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تلویزیون با رقیب تلقی کردن پلتفرم ها جایگاه خود را تضعیف می کند، ادامه داد: به نظر من تریبون ها فقط رقیب نیستند، اما اگر فردی در تلویزیون سکوها را رقیب بداند واقعا نمی داند کجا نشسته است؟ پلتفرم ها قطعا جدی هستند، اما رقیب تلویزیونی نیستند. مثل این است که روزنامه صبح را رقیب صبح تلویزیون بدانیم.

آنگا همچنین با گلایه از عملکرد کارگردانان در خصوص ساخت فصل جدید «پایتخت» گفت: رئیس صدا و سیما در حاشیه گفت وگو از ساخت فصل هفتم این سریال یاد می کند، سیمافیلم بلافاصله توضیح می دهد. و فردای آن روز توضیح دیگری داده می شود.چرا؟با کی صحبت می کنیم؟ما در مورد پایتخت صحبت می کنیم که سریال بسیار موفقی بود.خیلی ها هم فصل اول و دوم را نقد کردند و این کاملا طبیعی است. اینطوری نبودی؟

وی با بیان اینکه تلویزیون رفتار خوبی با سیروس مقدم کارگردان موفق این رسانه نداشت، گفت: صحبت از کارگردان بسیار موفقی به نام سیروس مقدم است، چرا مقدم در این دو سال سریال تلویزیونی نساخته است؟ وقتی می گوییم سیروس مقدم آیا به این نتیجه می رسیم که بازیگر پایتخت بعد از فصل ششم چیزی گفته است؟ آیا موضوع پایتخت تابو شده است؟ طبیعی است که یک بخش رسانه ای با یک چیز همسو باشد و بخش دیگری مراقب باشد.»

گلایه حامد عنگا از مدیریت تلویزیون نسبت به برندها و رقابت با پلتفرم های آنگا: رقابت تلویزیونی با شبکه خانگی یک بازی مبتذل است که باید تمام شود.
حامد عنقا از سیاست یک جانبه متولیان تلویزیون در قبال سریال پایتخت انتقاد کرد.

وی در بخشی از صحبت های خود از جایگاه پایین مدیران تلویزیون در مقابل انتقادها صحبت کرد و مدیریت عبدالعلی علی عسگری، مدیر سابق صداوسیما را مثال زد: یادم نمی آید که قبل از علی عسگری، رئیس یک سازمان به خاطر یک موضوع رسانه ای علناً تیم برنامه سازی خود را توبیخ کرد، یک بار زمان اختتامیه جشنواره فجر بود که حاتمی کیا در آن برنامه هفت سوال درباره اجرای رضا رشیدپور داشت که علی عسگری موضع عجیبی گرفت. یکی در مورد پایتخت که علی عسگری بعد از شنیدن اعتراضات گفت برو تحقیق کن شاید بحث نفوذ است.

آنگا در ادامه گفت: آیا سیروس مقدم یک شبه به دنیا می آید؟ حسن فتحی یا حسین لطیفی سی سال سابقه کار دارند. میلیاردها دلار برای نشان دادن آنها هزینه شده است. آیا می توانید مقدم، تبریزی، حسن فتحی و لطیفی را کنار بگذارید؟ آیا این مزرعه خوشه‌ای است که گویی بذر کاشته شده است محصول می‌دهد؟ اولین چیزی که علی عسگری در پرونده پایتخت زیر سوال برد ساختار مدیریتی خودش بود. او معاون وقت سیمایی، مدیر شبکه آن زمان و همه سلسله مراتبی که این سریال را تولید کرده بودند را زیر سوال برد.

در بخشی از این گفت و گو به اجرای ریحانه پارسا پرداخته شد و آنگا توضیح داد: زمانی که در حال تولید نمایش هستم، تا زمانی که پخش آن نمایش تمام می شود، بازیگری با من قرارداد دارد، تهیه کننده ای با احتیاط می آید و تقویمی را تنظیم می کند. تعهدات حدودا شش ماه بعد از پروژه تا نرفتن به اکران فیلم نامربوط.این اتفاقات دو سال و نیم یا سه سال بعد برای این بازیگر افتاد.چیکار باید میکرد.کسی که به برنامه زنده میاد و میره دنبال شب از خودش داستان می گوید، آیا کسی مسئول است؟الان نیمی از بازیگران سابق شما از همین مشکل رنج می برند.

حامد عنقا این روزها سریال «گناه فرشته» را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی می کند. وی علاوه بر کارگردانی، کارگردانی و تهیه کنندگی این سریال را نیز بر عهده دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا