اخبار روز

گفتگوی بایدن و نتانیاهو درباره مذاکرات احتمالی آتش بس و توافق بر سر آزادی زندانیان

مقامات کاخ سفید گفتند، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره تحولات مربوط به آتش‌بس و توافق گروگان‌گیری بین اسرائیل و حماس گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که کامالا هریس معاون رئیس جمهور نیز در این گفتگو حضور داشت.

یک منبع اسرائیلی مطلع از مذاکرات نیز به سی ان ان گفت که این تماس در زمانی انجام شد که به نظر می رسید اسرائیل و حماس به چارچوبی برای توافق نزدیک هستند.

وی افزود: حماس اخیراً به میانجی‌های قطری و مصری در رابطه با این چارچوب پاسخ داده است، اقدامی که مقامات اسرائیلی معتقدند به هر دو طرف اجازه می‌دهد تا گفتگوهای مفصلی برای دستیابی به توافق داشته باشند. با این حال، این توافق هنوز نهایی یا تضمین شده نیست.

CNN پیش از این گزارش داده بود که واشنگتن اخیراً فرمول جدیدی برای حل و فصل اختلافات پیشنهاد کرده است. لحن این پیشنهاد بر دوره مرحله اول این پیشنهاد متمرکز بود که در طی آن انتظار می‌رود اسرائیل و حماس در مذاکرات بیشتر با هدف حرکت به مرحله دوم توافق شرکت کنند.

یک مقام آمریکایی گفت که واکنش حماس سازنده به نظر می رسد. این مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به سی ان ان نیز گفت که نتانیاهو عصر پنجشنبه جلسه کابینه خواهد داشت.

بایدن و نتانیاهو آخرین بار در 6 مه صحبت کردند.

یک منبع آگاه پیش از این به سی ان ان گفت که انتظار می رود در چند هفته آینده بین بایدن و نتانیاهو دیداری در واشنگتن برگزار شود. این منبع گفت که مقامات آمریکایی و اسرائیلی هنوز در حال بررسی جزئیات دیدار بایدن و نتانیاهو هستند که احتمالاً در کاخ سفید برگزار خواهد شد.

این تماس همچنین در حالی مطرح می شود که بایدن پس از عملکرد ضعیف در مناظره با رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، برای بقای سیاسی خود مبارزه می کند. مدیریت بایدن در مناقشه بین اسرائیل و حماس همچنان باعث نگرانی بسیاری از دموکرات ها از جمله دموکرات های جوان شده است.

شبکه خبری آمریکایی سی ان ان روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که انتظار می رود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تا چند هفته دیگر در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند. دی سی را ملاقات کنید

این دیدار زمانی برگزار می شود که نخست وزیر اسرائیل در 24 جولای برای سخنرانی در کنگره به ایالات متحده سفر می کند.

این منبع گفت که مقامات آمریکایی و اسرائیلی هنوز در حال بررسی جزئیات دیدار بایدن و نتانیاهو هستند که احتمالاً در کاخ سفید برگزار خواهد شد.

یکی یک مقام کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت که بایدن دهه‌ها نتانیاهو را می‌شناسد و «احتمالاً زمانی که نخست‌وزیر اسرائیل برای یک هفته در واشنگتن باشد، با او دیدار خواهد کرد». اما در حال حاضر هیچ بیانیه دیگری برای اعلام نداریم.»

نشست این ماه در حالی برگزار می شود که توافق آتش بس و آزادی زندانیان بین اسرائیل و حماس بی نتیجه مانده است و تنش ها بین بایدن و نتانیاهو در ماه های اخیر افزایش یافته است زیرا ایالات متحده به طور فزاینده ای از نحوه جنگ اسرائیل ناراضی شده است.

بایدن و نتانیاهو از 7 اکتبر به طور مرتب با تلفن صحبت کرده اند، آخرین دیدار آنها چند روز پس از حمله گروه های مقاومت فلسطینی به رهبری حماس در تل آویو انجام شد.

پس از گذشت حدود ۹ ماه از حمله بی‌ثمر اسرائیل به نوار غزه، این رژیم بیش از پیش در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود. نخست وزیر اسرائیل تحت فشار شدید داخلی به ویژه از سوی خانواده های اسرای اسرائیلی قرار دارد تا به جای ادامه جنگ، توافقنامه آتش بس با مقاومت فلسطین امضا کند.

در حالی که نتانیاهو و متحدانش خواهان ادامه جنگ هستند، مخالفان آنها بر آتش بس و آزادی زندانیان اصرار دارند و بسیاری از کارشناسان اصرار نتانیاهو بر ادامه جنگ را راهی برای حفظ حیات سیاسی و اجتناب از پیگرد قانونی برای پرونده های فساد می دانند.

دولت دموکراتیک آمریکا اقدامات کابینه نتانیاهو را دلیلی بر گرایش جوانان فلسطینی به مقاومت و در نتیجه تسریع فروپاشی این رژیم می داند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا