پژمان بختیاری نیا با اشاره به 15 تیرماه روز جهانی بیماری های منتقله از حیوان به انسان یا بیماری زئونوز گفت: امسال شعار «یک سلامت در کنترل بیماری های منتقله از حیوان به انسان» برای این روز تعیین شد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان افزود: تب مالت، هاری، سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سارس، طاعون، آنفولانزای پرندگان و …. اینها بیماری هایی هستند که به طور طبیعی بین حیوانات و انسان ها منتقل می شوند. .

معادل 49 درصد عوامل بیماری زا از حیوان به انسان منتقل می شود

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، 832 عامل از یک هزار و 709 عامل بیماری زا معادل 49 درصد عوامل از دام به انسان منتقل می شود. عوامل ایجاد کننده این بیماری ها بسیار متنوع است و شامل باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها و پریون ها می شود.

بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام محل تماس وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و سایر سازمان های ذیربط بوده و برای حفظ سلامت جوامع انسانی و دامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بختیاری نیا گفت: نام این دسته از بیماری ها بیانگر مسئولیت مشترک و خطیر ادارات و سازمان های مختلف در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری ها است.

گروهی از این بیماری ها مانند سیاه زخم و تب دره ریفت به دلیل تلف شدن حیوانات خسارات اقتصادی جدی به بار می آورند. برخی از بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان نیز به دلیل خطر سرایت به سایر کشورها بر تجارت بین المللی تأثیر منفی می گذارد.

شیوع بیماری های جدید “زئونوز” در 30 سال گذشته

جندی شاپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیماری های مشترک بین انسان و دام هم از بعد اقتصادی و هم از نظر بهداشت عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از بیماری‌های عفونی جدید در 30 سال گذشته شیوع پیدا کرده‌اند و بیشتر آنها «زوونوز» هستند.

وی ادامه داد: برخی از این بیماری ها برای اولین بار ظاهر شدند و برخی پس از دوره های خاموش دوباره ظهور کردند. برخی از این بیماری ها مانند هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و طاعون به دلیل بروز بیماری های همه گیر و احتمال مرگ باعث ترس و وحشت در افراد می شود.

برای پیشگیری از بیماری های شایع چه باید کرد؟

بختیاری نیا گفت: موثرترین اقدام در پیشگیری از بیماری های شایع اجرای طرح های مدون برای مقابله با این گروه از بیماری ها توسط واحدها و سازمان های ذیربط است و این طرح ها و برنامه ها باید بدون وقفه ادامه یابد.

وی بیان کرد: با این حال آگاهی عمومی از خطرات این عفونت ها و بیماری ها، توجه جدی تولیدکنندگان مواد غذایی به قوانین و مقررات دامپزشکی برای تولید محصولات غذایی سالم و سالم و افزایش آگاهی مصرف کنندگان و افراد در تماس با دام است. و فرآورده های دامی و نحوه ارتباط با آنها نیز در دامپروری بسیار ضروری است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما