به گزارش بازتاب آنلاین، پروفسور داریوش فرهود گفت: قانون باید از افشای نتایج غربالگری به مادران جلوگیری کند تا مادران به دنبال سقط ناقص نباشند.

اعتماد در خبرنامه نوشت: بخش های مهم این گفتگو را در زیر می خوانید:

  • گروه های پرخطر، از جمله زوج هایی که در خانواده ازدواج کرده اند یا فرزندی با ناهنجاری های ژنتیکی و کروموزومی در خانواده به دنیا آورده اند، باید قبل از بارداری تحت مشاوره یا غربالگری بارداری قرار گیرند.
  • این تصور غلط در ذهن مردم ایجاد شده است که همه مادران باردار باید غربالگری بارداری انجام دهند در حالی که ما غربالگری بارداری را در اولویت قرار می دهیم. اولین گروهی که غربالگری بارداری برای آنها ضروری و اجباری است، مادرانی هستند که ازدواج فامیلی دارند. در شهر تهران حدود 20 درصد است اما در برخی از شهرهای جنوب و جنوب شرق ایران بیش از 50 درصد ازدواج ها خانوادگی و خویشاوندی است، اما در استان های شمالی ازدواج های فامیلی چندان رایج نیست. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان ازدواج‌های خانوادگی در میان اقوام و قبایل و همچنین در میان طبقات فاقد موقعیت اجتماعی بالا نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر است. بنابراین قبل از بارداری زوجین نسبی و خویشاوند باید تحت مشاوره ژنتیک قرار گیرند و غربالگری بارداری در دوران بارداری مادر انجام شود.
  • اگر تعداد بیماران قلبی، سرطانی و یا حتی قربانیان خودکشی در میان اقوام دور و نزدیک یک زوج زیاد باشد، بروز این بیماری ها عامل خطر و هشدار دهنده ای است و باید مادر در دوران بارداری از نظر جنین معاینه شود.
  • افزایش سن ازدواج یکی دیگر از عواملی است که غربالگری در دوران بارداری را ضروری می کند، زیرا اعتقاد بر این است که با افزایش سن مادر، خطر ابتلای جنین به بیماری های ژنتیکی افزایش می یابد و شیب این خطر افزایش می یابد، در صورتی که بارداری با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. مادر 34 ساله است زیرا با بالا رفتن سن مادر بارداری در واقع خطرناک تر می شود. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته انجام آمنیوسنتز برای تمام مادران باردار بالای 35 سال الزامی است.
  • همزمان با تدوین قانون جوانان در مجلس یازدهم، چند تن از نمایندگان به سراغ من آمدند و نظر من را در مورد این قانون جویا شدند. هدف از این قانون جلوگیری از افشای نتایج غربالگری برای مادران بود تا مادران دنبال سقط جنین ناقص نباشند. این نکته را به این نمایندگان ابلاغ کردم و یادآور شدم که مادران باردار حق دارند نتیجه غربالگری جنین خود را بدانند و اگر جنین دارای نقص ژنتیکی باشد، این مادران باید به جای تاپ زدن در داخل، حق سقط جنین را داشته باشند. تاریکی و از خود در برابر خواسته های درونی دفاع کنید. فرزندی ناتوان به دنیا بیاور و تا آخر عمر در عذاب بمان.

233217

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما