اخبار روز سینما

گزارشی از مینی سریال هادی حجازی فر که بالاخره طلسم پخش خود را شکست روز جمعه سریال «عاشورا» با رمز مقام مهدی منتشر می شود.

طلسم پخش مینی سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی فر سرانجام شکسته شد و به گفته معاون سیما قرار است از جمعه 27 آغاز شود. مرداد آخر هفته ها از شبکه یک پخش می شود. مینی سریالی که نسخه سینمایی آن «وضعیت مهدی» نام داشت در جشنواره چهارم مورد تحسین تماشاگران، منتقدان و هیئت داوران قرار گرفت و با فروش بیش از 14 میلیارد تومان به جایگاه خوبی در اکران دست یافت. به همین بهانه نقاط قوت «مقام مهدی» را به عنوان بخشی از این پروژه بزرگ مرور می کنیم.

به گزارش پی ام آپ، چند سال پیش تلویزیون ساخت مینی سریال «عاشورا» با موضوع زندگی و عملیات شهید مهدی باکری به کارگردانی هادی حجازی فر را آغاز کرد و نتیجه آنقدر رضایت بخش بود که صاحبان سریال تصمیم گرفتند سریالی را ارائه کنند. نسخه فیلم همان به جشنواره. فیلم «وضعیت مهدی» به عنوان اولین اثر هادی حجازی فر در مقام کارگردان مورد قضاوت قرار گرفت و مورد تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

ساختار جدید | مهم ترین در این سریال نگاه جدیدی است که حجازی فر در خلق آثار مربوط به سرداران شهید داشته است. هادی حجازی فر که پیش از این تجربه جدیدی در فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان داشت، حالا با ابداع و روایتی متفاوت و خلاقانه زندگی شهید مهدی باکری را روایت کرده است.

اسکریپت | هادی حجازی فر در گفت وگویی اعلام کرد در سریال «عاشورا» تمرکز فیلمنامه عمدتاً روی پیچ عاشورایی است. البته هنوز مشخص نیست که دپارتمان های مختلف تا چه حد در سریال حضور دارند. در «موقعیت مهدی» با یک اثر زندگی مواجه بودیم. همان طور که باکری را به عنوان فردی قوی و استوار در میدان جنگ شناختیم، با تنهایی و گاه ناامیدی همسرش نیز آشنا شدیم و از سوی دیگر از جزئیات زندگی برادرش نیز مطلع شدیم. اینها باعث شد «مقام مهدی» چیزی فراتر از یک قطعه دفاع مقدس به نظر برسد و احساسات مخاطبانش را درگیر کند. به احتمال زیاد در مینی سریال «عاشورا» به دلیل گستردگی و تمرکز بیشتر بر عاشورا، شاهد موقعیت های جذاب تری از زندگی این شهید باشیم.

در نسخه سینمایی سریال عاشورا شاهد بازی های بسیار خوبی بودیم، روح الله کمانی یکی از بازیگرانی است که در این پروژه ایفای نقش می کند.

بازی ها | یکی از دلایل موفقیت «موقعیت مهدی» و همچنین مینی سریال «عاشورا» به ایفای نقش هادی حجازی فر در نقش شهید مهدی باکری اختصاص دارد. طبیعتا هیچکس جز خود هادی حجازی فر نمی توانست از عهده نقش شهید مهدی باکری برآید. او به زبان آذری تسلط زیادی دارد و با گریم بر چهره توانسته تا حدودی چهره آن شهید را بازنمایی کند. او بسیار زیرکانه از برادرش وحید حجازی فر برای ایفای نقش برادر شهید باکری دعوت کرد. شباهت چهره این دو نفر به اعتبار اثر کمک زیادی کرده است. یکی از مهم ترین شخصیت های فیلم که از طریق آن اطلاعات زیادی از شهید باکری به دست می آوریم، همسر شهید است. ژیلا شاهی که اخیرا با بازی مژگان در سریال پوست شیر ​​توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، در این اثر توانسته است احساسات همسر یک فرمانده و تنهایی و دغدغه های او را به تصویر بکشد. روح الله وقتی پیش از این در فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی بازی او را دیدیم، این بار بازی چشمگیر دیگری از خود به نمایش گذاشت. ژیلا شاهی و روح الله هر دو برای این فیلم نامزد دریافت سیمرغ چهلمین جشنواره سال شدند.

جاذبه های بصری | «عاشورا» پروژه بزرگتر و قدرتمندتر از «موقعیت مهدی» است و قطعا فضای جذاب تری دارد و به گفته کارگردان، قسمت های مربوط به عملیات برجسته تر است. و همچنین صحنه های میدان جنگ، در جایگاه مهدی. حجازی فر در سکانس های داخلی به سادگی و صمیمیت زندگی خانوادگی دوران جنگ پرداخت و از نمادهای نوستالژیک برای افزودن به جذابیت استفاده کرد. از طرفی سعی کرده بود از پتانسیل های موجود در لوکیشن روایت فیلم به درستی استفاده کند. تصویر بسیار زیبایی از نی را نگاه می کردیم که حجازی فر برای صحنه پایانی فیلمش از این نی ها استفاده کرد و لحن شاعرانه ای به آن بخشید. حالا وقت آن است که ببینیم برنامه این کارگردان در سریال چیست.

نسخه سینمایی این مینی سریال با عنوان «وضعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده پنج سیمرغ بهترین فیلم، اول بلند، موسیقی متن، جلوه های ویژه میدانی و صدابرداری شد. مینی سریال هفت قسمتی «عاشورا» به گفته محسن برمهانی معاون سیما از جمعه هفدهم آغاز می شود. مرداد این ماه به صورت هفتگی در آخر هفته ها پخش می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا