اخبار روز سینما

گزارشی از حضور ایرانیان در آکادمی اسکار به بهانه عضویت در اسکار بهرام بیضایی افتخار حضور استاد

چندی پیش خبری مبنی بر بیماری «بهرام بیضایی» منتشر شد. اتفاقی که باعث نگرانی بسیاری از علاقه مندان بزرگ سینمای ایران شد؛ حالا خبر از دعوت این سینماگر برجسته برای عضویت در آکادمی اسکار در دو بخش کارگردانی و فیلمنامه رسیده است. او یکی او یکی از هشت نفری است که امسال در بیش از یک شعبه به عضویت آکادمی درآمد..

به گزارش بازتاب آنلاین، هرکسی که برای اولین بار نامزد اسکار شود، امکان عضویت دارد، چون بیضایی نامزد این جایزه نشده است، به نظر می رسد دو عضو فعلی او را به عنوان فردی شایسته عضویت معرفی کرده اند. آکادمی آن را پذیرفت. البته معلوم نیست نویسنده بزرگ این دعوت را می پذیرد یا رایان کوگلر (کارگردان) آن را رد می کند. اما در صورت قبولی، علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، سایر اعضای رای دهنده آکادمی نیز می توانند درباره «بهترین فیلم خارجی» و «بهترین فیلم سال» نظر بدهند.

افتخارات بین المللی بیضی | دایره فعالیت ها و افتخارات بین المللی بیدایی بسیار گسترده است. او دومین استاد مدعو در برنامه مطالعات ایران شناسی دانشگاه استنفورد است (دیک دیویس اولین مهمان او بود) و دوره هایی مانند تئاتر در ایران، فیلم در ایران و هنر ایرانی در مهاجرت را در دانشگاه استنفورد تدریس کرده است. او پس از مهاجرت به آمریکا، در طول سال‌ها نمایش‌های بسیاری از جمله سایه نمایش جانا و بلادور (مرکز جامعه کبرلی)، نمایشنامه‌خوانی آرش، گزارش ارداویراف و ترب‌نامه (دانشکده آموزش و پرورش) ارائه کرده است. دی آنزا) و اجرای نمایش چهارراه (دانشگاه استنفورد). او همچنین دکترای ادبیات را از دانشگاه سنت اندروز دریافت کرد و در ادامه مراسم سمپوزیوم چند روزه آثار او در همین دانشگاه برگزار شد. سال گذشته، آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک از او برای عضویت دعوت کرد.

«باشو غریبه کوچ» یکی از فیلم های موفق بین المللی بیدائی است.

جوایز بین المللی | بیضایی تندیس طلای جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان را دریافت کرد. همچنین در همان سال، فیلم «سفر» او برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو شد. «رگبار» دیگر فیلم بیضی شکل است که جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم مسکو را دریافت کرد. «غریبه و مه» برنده جایزه ویژه جشنواره بین المللی قاهره و نامزد توپ طلای جشنواره سه قاره شد اما موفق به کسب این جایزه نشد و در عوض جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد. سال ها بعد، این کارگردان بزرگ بار دیگر برای فیلم «شاید در زمانی دیگر» نامزد توپ طلا شد.

«چریک تارا» به عنوان بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم وایادولید انتخاب شد و «باشو غریبه کخ» توانست جایزه اول جشنواره فیلم و هنر فرانسه را دریافت کند. این اثر همچنین بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم هنر و تجربه اوبرویلیرز بود. جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم آدانا افتخار دیگری بود که کارگردان این جشنواره برای فیلم «باشو غریبه کوچ» به آن اهدا شد. جایزه یک عمر دستاورد از دیگر جوایزی است که بایزایی در سال 2004 در جشنواره بین المللی فیلم استانبول کسب کرد.

بهرام بیضایی به عضویت آکادمی اسکار درآمد.
رخشان بنی اعتماد یکی او کارگردان مشهور سینما و عضو آکادمی اسکار است.

ایرانی ها اعضای اسکار هستند. | اما از دیگر ایرانیان عضو این کمیته می توان به اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، گلشیفته فراهانی، لیلا حاتمی، هایده صفی یاری، محمد رسول اف، محمدرضا دلپاک، حسین جعفریان، بهمن قبادی، فرنوش صمدی، سمیرا مخملباف، امیر جدیدی، علی عسگری، ستار اورکی، نرگس آبیار و…

بهرام بیضایی به عضویت آکادمی اسکار درآمد.
اصغر فرهادی اولین و البته تنها ایرانی برنده اسکار است.

نامزدهای ایرانی و برندگان اسکار | همانطور که تعداد ایرانیان عضو آکادمی اسکار کم است، تعداد کاندیدها یا برنده این جایزه نیز کم است. علاوه بر اسگرافراهدی که دو بار برنده این جایزه شده است، می توان به نامزدی «مجید مجیدی» برای فیلم «بچه های آسمان» در بخش فیلم های بین المللی این جایزه و نامزدی «شهره آغداشلو» به عنوان بازیگر اشاره کرد. برای حضور در فیلم «خانه ای از شن و مه». داریوش خنجی، حبیب زرگرپور، حسین امینی، مرجان ساتراپی و مهدی نوروزیان نام های دیگری هستند که نامزد دریافت معتبرترین جایزه سینمای جهان شده اند.

بهرام بیضایی به عضویت آکادمی اسکار درآمد.
«دایره مینا» اولین فیلم ایرانی است که در اسکار حضور یافته است

فیلم های ایرانی در اسکار | از سال 1956، آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک از فیلمسازان کشورهای مختلف در سراسر جهان دعوت کرده است تا بهترین فیلم از هر کشور را برای رقابت در رده بهترین فیلم بین المللی ارسال کنند. کمیته جوایز فیلم های خارجی زبان مسئول بررسی و بازنگری فیلم های ارسالی است و سپس پنج نامزد نهایی بهترین فیلم بین المللی با رای مخفی اعضای آکادمی انتخاب می شوند. اولین فیلم ارسالی ایران برای رقابت در اسکار. دایره مینا داریوش بود که در سال 1977 در آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک ارائه شد. اما جایی در بین پنج نامزد نهایی وجود نداشت. اولین فیلم ایرانی که در فهرست پنج نامزد نهایی قرار گرفت، فیلم «بچه های بهشت» ساخته مجید مجیدی بود که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی در سال 1998 شد. اما در نهایت جایزه را به فیلم «زندگی زیباست» ساخته ایتالیایی روبرتو بنینی از دست داد. اما اولین فیلمی که توانست این جایزه را دریافت کند، فیلم «جدایی نادر از سیمین» بود که برنده اسکار شد. چند سال بعد فرهادی بار دیگر با فیلم «فروشنده» به این افتخار دست یافت. دیگر فیلم های ایرانی که به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار راه یافتند عبارتند از: زیر درختان زیتون، بادکنک سفید، بادکنک سفید، گبا، رنگ خدا، الف. وقت اسب های مست، باران، من پانزده ساله ام، ترانه. ، نفس عمیق ، لاک پشت ها هم پرواز می کنند ، خیلی دور ، خیلی نزدیک ، قهوه گذری ، میم مادر ، آواز گنجشک ، در مورد الی ، خداحافظ بغداد ، گذشته ، امروز ، محمد رسول الله ، نفس عمیق ، بدون تاریخ ، بدون امضا ، جستجوی فریده ، خورشید ، قهرمان و جنگ جهانی سوم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا