اخبار روز

گرم شدن قابل توجه زمین در 12 ماه گذشته

میانگین دمای جهانی بین آبان 1401 و مهر 1402 1.32 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین پیش از صنعت بود و سال آینده حتی گرمتر خواهد بود.

در 12 ماه گذشته، بین ماه های نوامبر 2022 (آبان 1401) و اکتبر 2023 (مهر 1402) جهان با افزایش میانگین دمای جهانی 1.32 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قبل از صنعتی شدن مواجه شد. این به معنای 0.03 درجه سانتیگراد بیشتر از رکورد قبلی است که بین ماه های اکتبر 2015 ثبت شده بود.مهر 1394) و سپتامبر 2016 (شهریور 1395) ثبت شد. محققان می گویند این گرم ترین دمایی است که سیاره در حدود 125000 سال گذشته تجربه کرده است.

گروهی از محققان میانگین دمای هوا را با استفاده از داده‌های دمای سطحی مرکز اروپا برای پیش‌بینی‌های هوای میان‌برد تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که دلیل اصلی این گرم شدن کره زمین گرم شدن کره زمین به دلیل افزایش غلظت گازهای گلخانه ای در جو است.

دشوار است که میزان دقیق گرمایش را به عوامل مختلف نسبت دهیم. بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان بر این باورند که حدود 1.28 درجه سانتیگراد از افزایش میانگین دما را می توان به تغییرات آب و هوایی نسبت داد.

آنها همچنین دریافتند که بیشتر گرم شدن باقیمانده از این مقدار به دلیل تغییرات در الگوی آب و هوای گرم رویداد ال نینو در اقیانوس آرام در ماه ژوئن است. تنها بخش بسیار کوچکی از این 1.32 درجه سانتی گراد به دلیل نوسانات طبیعی است.

علاوه بر این، محققان از مدل‌های اقلیمی برای مقایسه احتمال گرمای شدید مشاهده شده در کشورهای مختلف در سراسر جهان، بدون در نظر گرفتن و شامل اثرات تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان استفاده کردند.

آنها دریافتند که در طول دوره مطالعه، حدود 90 درصد از جمعیت جهان حداقل به مدت ده روز در معرض گرمای شدید قرار داشتند که به دلیل تغییرات آب و هوایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. نزدیک به دو میلیارد نفر حداقل یک دوره پنج روزه گرمای شدید را تجربه کردند، که حداقل دو برابر بیشتر احتمال دارد که ناشی از تغییرات آب و هوایی باشد.

جویس کیموتای از آژانس هواشناسی کنیا گفت: «این گرمای شدید واقعاً بر همه افراد روی کره زمین تأثیر می گذارد و آسیب پذیرترین افراد را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد».

علاوه بر مطالعه فعلی، تعدادی از مطالعات سال گذشته نیز نشان می دهد که بیشتر رویدادهای شدید آب و هوایی در سراسر جهان تا حدودی به دلیل تغییرات آب و هوایی است: از آتش سوزی جنگلی در کانادا تا خشکسالی در شرق آفریقا.

انتظار نمی رود که رویداد در حال توسعه ال نینو برای چندین ماه به اوج خود برسد، اما محققان خاطرنشان می کنند که 12 ماه آینده احتمالاً حتی گرمتر خواهد بود. پیش بینی می شود میانگین دمای هوا بیش از 1.4 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای قبل از توسعه صنعتی باشد. پیش‌بینی‌های قبلی فرض می‌کردند که میانگین دمای جهانی در سال 2024 حتی از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا