اخبار روز

گرمای طاقت فرسا جان 6 زائر را در مراسم حج گرفت. پیش بینی می شود دمای هوا به 48 درجه برسد

هشدار مقامات سعودی در مورد افزایش دمای هوا در مراسم حج جدی‌تر شده است و گزارش شده است که شش زائر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، مقامات عربستان سعودی هشدار داده اند که دمای هوا در مراسم حج ممکن است به 48 درجه سانتیگراد (118 درجه فارنهایت) برسد. بر این اساس، خبرگزاری سی ان ان روز یکشنبه 5 خرداد از مرگ 6 زائر بر اثر گرمازدگی حین تجمع زائران در کوه رحمت (جبل الرحمه) و صحرای عرفات خبر داد.

وزارت خارجه اردن اعلام کرد که هر شش کشته اتباع اردنی هستند و در حال هماهنگی با مقامات سعودی در جده برای دفن و بازگرداندن احتمالی اجساد آنها به اردن است.

با این حال خواهرزاده یکی یکی از متوفیان به سی ان ان عربی گفت یکی یکی از بستگان وی در کوه عرفات درگذشت و در عربستان به خاک سپرده شد.

اردن پیش از این اعلام کرده بود که امسال بیش از 4000 زائر در قالب کاروان های رسمی در مراسم حج شرکت خواهند کرد، اما وزارت امور خارجه عربستان سعودی تصریح کرده است که این شش کشته متعلق به کاروان ها یا گروه های رسمی اردن نبوده اند. جواز حج معتبر برای ادای زیارت.

بر اساس آمار اداره کل آمار عربستان، امسال بیش از 1.8 میلیون نفر در مراسم حج شرکت کردند.

مراسم حج یکی این یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی در جهان و بزرگترین مراسم سالانه در عربستان سعودی است.

انتظار می‌رود عربستان سعودی در طول مناسک حج پنج روزه گرمای شدیدی را تجربه کند و دمای هوا در مکه به ۴۸ درجه سانتی‌گراد (۱۱۸ درجه فارنهایت) برسد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نوشت که محمد العبدعلی، سخنگوی وزارت بهداشت عربستان سعودی از زائران خواسته است تا در مراسم حج چتر به همراه داشته باشند، آب بنوشند و بدن خود را آبرسانی کنند.

ارتش عربستان همچنین بیش از 1600 سرباز را در واحدهای پزشکی گرمازدگی و 30 تیم واکنش سریع مستقر کرده است. همچنین 5000 داوطلب بهداشت و کمک های اولیه در مناسک حج در دسترس هستند.

مناسک حج از شامگاه جمعه 4 خرداد آغاز شد. زائران پس از احرام بستن و خروج از مکه و ایستادن در عرفات و مشعر، سه روز در منا می مانند و سپس به مکه باز می گردند و کعبه را طواف می کنند و آخرین اعمال حج تمتع را انجام می دهند. اجرای این اقدامات تا 12 ذی الحجه (30 خرداد) ادامه خواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا