اخبار روز

گرسنگی پنهان کودکان ایرانی را تهدید می کند

کودکان ممکن است به دلایل مختلف از تغذیه بیش از حد یا سوء تغذیه رنج ببرند که با عادات اشتباه، بیماری ها و تفکر اشتباه تشدید می شود.

بر اساس اطلاعات آنلاین، بی اشتهایی و سوء تغذیه ناشی از آن می تواند تقریباً به تمام سیستم های بدن آسیب برساند. می تواند کشنده باشد یا منجر به مشکلات مختلفی شود. به عنوان مثال، سوء تغذیه یا استفراغ مکرر می تواند باعث آسیب قلبی شود. کودک ممکن است ضربان قلب آهسته، سریع و نامنظم داشته باشد و کمبود پروتئین، ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین B1 و اسید فولیک نقش مهمی در این مشکلات دارد. او همچنین ممکن است فشار خون پایین داشته باشد.

از هر سه کودک مبتلا به بی اشتهایی، یک کودک دارای تعداد گلبول های قرمز خون پایین است، یعنی کم خونی خفیف، کمبود جذب آهن و کمبود ویتامین های B6، B9 و B12 نقش مهمی در ایجاد این مشکل دارد. حدود نیمی از کودکان مبتلا به این مشکل تعداد گلبول های سفید خون پایینی دارند.

علاوه بر این، حرکات طبیعی در مجرای روده اغلب با مصرف بسیار محدود غذا و کاهش شدید وزن کند می شود و نسبت میکروبیوم های مفید به مضر بر روی سیستم گوارشی و در نهایت سلامت روان کودکان از طریق محور مغز- روده تأثیر می گذارد.

از دست دادن مایعات (کم آبی) به دلیل از دست دادن اشتها می تواند منجر به ادرار بسیار غلیظ شود و کودک شما نیز ممکن است ادرار بیشتری تولید کند. این زمانی اتفاق می افتد که توانایی کلیه ها در تمرکز ادرار مختل می شود. تغییرات کلیوی اغلب زمانی که کودک شما به وزن طبیعی خود باز می گردد به حالت عادی باز می گردد.

یکی یکی دیگر از مشکلات ناشی از سوء تغذیه، مشکلات سیستم غدد درون ریز در دختران است. فقدان قاعدگی یکی از علائم بارز بی اشتهایی عصبی است که اغلب قبل از کاهش وزن قابل توجه رخ می دهد و حتی پس از به دست آوردن مجدد وزن طبیعی می تواند ادامه یابد. سطوح پایین تر هورمون رشد نیز گاهی در نوجوانان مبتلا به بی اشتهایی عصبی یافت می شود که ممکن است تاخیر رشدی را که گاهی در کودکان مبتلا به بی اشتهایی عصبی مشاهده می شود توضیح دهد.

عادات غذایی معمولی اغلب باعث بازیابی رشد طبیعی می شود. کودکان مبتلا به بی اشتهایی بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان هستند. اگر علائم بی اشتهایی قبل از رسیدن به اوج تشکیل استخوان رخ دهد، اغلب در اواسط تا اواخر نوجوانی، خطر از دست دادن استخوان بیشتر است. دختران مبتلا به بی اشتهایی اغلب تراکم استخوان پایینی دارند. آنها ممکن است کلسیم، ویتامین D، ویتامین K و منیزیم کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نکنند که برای سلامت استخوان ها مهم است.

اهمیت ریزمغذی ها

کمبود ریز مغذی ها به عنوان کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری که بدن به مقدار کم برای رشد و نمو مناسب نیاز دارد، تعریف می شود.

برخلاف درشت مغذی ها که شامل انرژی، پروتئین و چربی است، ریز مغذی ها ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به مقدار کم مصرف می شوند اما برای رشد جسمی و ذهنی ضروری هستند.

کمبود ریزمغذی ها یک مشکل مهم بهداشت جهانی است. این کمبود می تواند منجر به رشد ضعیف جسمی و ذهنی، استعداد و تشدید بیماری، عقب ماندگی ذهنی، نابینایی و کاهش بهره وری در کودکان شود. برخلاف کمبود انرژی یا پروتئین، اثرات کمبود ریزمغذی ها بر سلامتی همیشه قابل مشاهده نیست. بنابراین، کمبود ریزمغذی ها در مقیاس جهانی گاهی اوقات به عنوان “گرسنگی پنهان” نامیده می شود.

تخمین زده می شود که بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال دچار کمبود ریزمغذی ها، حداقل ریز مغذی ها هستند. یکی آنها فاقد آهن، روی و ویتامین A هستند.

سوء تغذیه در کودکان

دکتر. بابک باوفا، متخصص سلامت کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: چاقی دوران کودکی نوعی سوء تغذیه است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. از جمله عوامل ژنتیکی، عوامل فیزیولوژیکی و مشکلات روانی. اما باید توجه داشت که چاقی در دوران کودکی منجر به چاقی در بزرگسالی می شود و می تواند منجر به بیماری های قلبی و تنفسی شود و سلامت روان کودکان را به خطر بیندازد. به خصوص به دلیل رفتار نامناسبی که اطرافیان می توانند با کودکان چاق داشته باشند.

والدین باید توجه داشته باشند که کودکان باید از بدو تولد در کنار فعالیت های روزانه با شیر مادر تغذیه شوند. کودکان باید از خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز کنند.

او معتقد است یکی یکی از عوامل اصلی چاقی در کودکان استفاده مداوم از تلویزیون و بازی های رایانه ای است که والدین باید در این زمینه احتیاط های لازم را انجام دهند.

این متخصص اطفال و کودکان به خبرنگار اطلاعات در کرمان گفت: در بسیاری از موارد بی اشتهایی در کودکان به دلیل طرز تهیه غذا و طعم های ارائه شده به کودک است.

در بیشتر موارد، تغذیه نامناسب باعث کاهش وزن و افزایش وزن در کودکان می شود و منجر به سوء تغذیه می شود. سوءتغذیه که در نتیجه فقر، نداشتن دانش لازم، الگوهای ناکافی و… رخ می دهد و در نتیجه آن صدمات متعدد مغزی و جسمی رخ می دهد، می تواند کودک را در بزرگسالی آزار دهد.

البته گاهی اوقات بچه ها مشکل بزرگی ندارند، اما والدین نگران میزان غذای خورده شده توسط کودک هستند. در این صورت اولین قدم باید این باشد که محیط غذا خوردن را برای کودک آرام و دلپذیر کرد.

وی توصیه می کند: والدین ابتدا باید قد و وزن فرزند خود را بررسی کنند و با مراجعه به مراکز بهداشتی از وضعیت رشد کودک خود اطمینان حاصل کنند تا جای نگرانی نباشد و در صورتی که در مسیر درست قرار گرفت تغییری ایجاد نشود.

والدین نمونه

دکتر. باوفا می گوید: کودکان و بزرگسالان تفاوت های زیادی دارند. شکم کودکان کوچکتر و حجم غذای آنها کمتر از بزرگسالان است، اما باید به مسائل دیگری مانند سلامت کودکان، مشکلات مغزی و عوامل روحی توجه زیادی کرد.

بسیاری از کودکان پس از سن معینی دچار لجبازی می شوند و اغلب به دلیل ترس از جدایی از مادر، از خوردن غذا امتناع می کنند و یا از غذا بیزارند و گاهی برای جلب توجه والدین خود نسبت به غذا واکنش تندی نشان می دهند.

در این موارد والدین نباید نسبت به غذا خوردن کودک واکنش نشان دهند، بلکه باید سعی کنند در چند مرحله و در فواصل زمانی مختلف به کودک غذا بدهند و یا با مطالعه کتاب و انجام بازی های دلپذیر او را به خوردن تشویق کنند.

این متخصص اطفال معتقد است کودکان از والدین خود تقلید می کنند. اگر خود والدین در زمان و مکان مناسب غذا نخورند، نمی توان از فرزندان انتظار داشت که هنگام غذا خوردن رفتار مناسبی داشته باشند. باید توجه داشت که شکل، رنگ و ظرف غذا و همچنین بوی آن و محیط در هنگام غذا خوردن برای کودک دلپذیر باشد.

چه کار باید بکنیم؟

دکتر. باوفا می گوید: باید توجه داشت که سوءتغذیه بر روح و جسم کودکان تأثیر می گذارد و باید دید که کودک چه کمبودهایی داشته است. در ابتدای تولد، کودکان برای مغز به پروتئین و چربی نیاز دارند که همگی در شیر مادر یافت می شود. البته رشد استخوان ها و سایر اندام ها نیز توسط مکمل های غذایی تجویز شده تقویت می شود. والدین باید با کودک رفتار مناسب داشته باشند، غذای کافی و سالم برای او تهیه کنند و در صورت احساس مشکل واقعی فرزندشان با پزشکان و مراکز بهداشتی تماس بگیرند.

وی می گوید: کم وزنی، سوء تغذیه و اضافه وزن، سوء تغذیه محسوب می شود. هر فردی که در دوران کودکی دارای اضافه وزن است و قندهای ساده مصرف می کند، احتمال ابتلا به دیابت در بزرگسالی بسیار زیاد است. مادرانی که در دوران بارداری دیابت بارداری داشته اند نیز باید توجه داشته باشند که فرزندانشان ممکن است به دیابت مبتلا شوند.

باوفا ادامه می دهد: مصرف غذاهای چرب، مصرف سیگار، مشروبات الکلی و استرس در دوران بارداری باعث بیش فعالی در کودکان می شود و مناسب است رنگ مصنوعی، غذاهای چرب و شیرین، شیرینی و شکر به کودکان ندهید.

وی می افزاید: والدین باید سعی کنند پس از بیدار شدن از خواب نیم ساعت به دستگاه گوارش کودک خود فرصت دهند تا آماده شود و سپس با ایجاد محیطی آرام، صبحانه سالم حاوی نان، پنیر، شیر، تخم مرغ و گردو را در ظروف مناسب و مناسب به او بدهند. برای کودک

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا