اخبار روز

گرداب ناامیدی؛ خطرناک ترین نقطه اقیانوس کجاست؟ (+عکس)

«استخر ناامیدی» نام استخری مرگبار از آب بسیار شور در انتهای خلیج مکزیک است. شرایط موجود در این مخزن آنقدر کشنده است که تنها باکتری ها و تعداد انگشت شماری حیوان می توانند در آن زنده بمانند.

به گزارش فرادید، محققان این حوضچه آب گرم را در طی یک سفر اکتشافی در سال 2015 و در حین بررسی تراوشات سرد از اعماق خلیج مکزیک کشف کردند. تراوش سرد مکان هایی است که هیدروکربن ها (اجزای اصلی نفت و گاز) از بستر دریا خارج شده و وارد آب می شوند.

در خلیج مکزیک، هیدروکربن ها با جابجایی لایه های نمک در پوسته زمین آزاد می شوند. این لایه های نمکی میلیون ها سال پیش بر اثر تبخیر آب از یک دریای باستانی تشکیل شده اند.

تیم اکسپدیشن پس از مشاهده خرچنگ ها و موجودات مختلف مرده در بدن کاسه مانند آب، این تراوش سرد را «گرداب داغ ناامیدی» نامیدند. این نشتی تقریباً 1000 متر زیر امواج قرار دارد و 30.5 متر قطر و 3.7 متر عمق دارد.

آب‌های شور این حوضه ناشی از هیدروکربن‌هایی است که از لایه‌های نمک مدفون بالا می‌آیند. آب در اینجا چهار برابر شورتر است و بنابراین بسیار متراکم تر از آب دریای اطراف در “نشت سرد” است که از مخلوط شدن این دو جلوگیری می کند.

دمای آب در مخزن به 19 درجه سانتیگراد می رسد که علاوه بر شوری بالا، شرایط مرگباری را برای اکثر موجودات زنده ایجاد می کند. آب نمک همچنین حاوی سطوح بالایی از سولفید هیدروژن و متان است که فقط موجودات خاصی مانند صدف می توانند آن را تحمل کنند.

موجوداتی که مانند این خرچنگ در استخر داغ ناامیدی می افتند به ندرت ظهور می کنند

حوض با دیوارهای شیب دار پوشیده شده از نهرهای معدنی قرمز، زرد و سفید و بسترهای صدف احاطه شده است.

در ویدئویی که محققی با استفاده از یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (ROV) از این کشف گرفته است، با سرریز مواجه می شویم، جایی که آب نمک موجود در آبخوان مانند آبشار از لبه آن می ریزد. محققان همچنین به موجودات مومیایی شده در این مخزن اشاره کرده اند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا