اخبار خودرو

گام بزرگ شرکت تازه تاسیس چینی ؛ اولین تاکسی رباتیک اکسپنگ سال 2026 وارد بازار می شود

گام بزرگ شرکت تازه تاسیس چینی ؛ اولین تاکسی رباتیک اکسپنگ سال 2026 وارد بازار می شود

شرکت چینی Xpeng قصد دارد اولین تاکسی رباتیک خود را در سال 2026 روانه بازار کند، اگرچه این برنامه شباهت زیادی به برنامه های تسلا دارد، اما برخلاف شرکت آمریکایی، کنترل تاکسی های رباتیک EXPANG در اختیار این شرکت نخواهد بود.

طبق آخرین گزارش خودرو، شاید بدانید که Expeng یکی از شرکت های پیشگام چینی در زمینه فناوری های رانندگی هوشمند است. این شرکت یکی از اولین خودروسازانی بود که محصولات خود را به لیدار مجهز کرد و تمامی مدل های تولیدی آن از این فناوری استفاده می کنند. اما جالب اینجاست که این شرکت در جدیدترین محصول خود یعنی سدان مونا M03 لیدار را حذف کرده و سیستم رانندگی هوشمند XNGP از داده های مبتنی بر تصویر کار می کند. پردازش این سیستم با استفاده از دو تراشه Nvidia Orin X با ظرفیت پردازش 508 تاپ انجام می شود. انتظار می رود محصول بعدی Expeng، به ویژه P7+، بدون فناوری لیدار به فروش برسد.

پیش از این، در ماه ژوئن، He Xiaopeng، بنیانگذار Xpeng، در سفر به ایالات متحده از محصولات تسلا و سیستم FSD آن بازدید کرد. به گفته وی، سیستم FSD تسلا گام بزرگی به جلو برداشته و عملکرد بسیار بهتری نسبت به قبل دارد. این سیستم از شبکه ای از الگوریتم های عصبی بسیار پیشرفته به جای داده های مبتنی بر نقشه استفاده می کند.

از دیدگاه آقای شیائوپنگ، این فناوری با فناوری خودمختار سطح L2 و L3 سازگاری بیشتری دارد، اما برای سطح L4 مناسب نیست، زیرا در این سطح، برای عملکرد قابل اعتماد، باید از داده های گسترده بر اساس نقشه ها استفاده شود.

بر اساس این اظهارات می توان نتیجه گرفت که تاکسی رباتیک Expeng با سیستم رانندگی خودکار مبتنی بر تصویر وارد بازار خواهد شد. با توجه به قیمت بالای لیدار، این تصمیم باعث کاهش هزینه نهایی می شود. این شرکت برای توسعه سیستم رانندگی خودران خود با چندین شرکت دانش بنیان همکاری می کند. یکی مال آنها خواهد بود.

شایان ذکر است که بایدو در حال حاضر دارای بزرگترین ناوگان تاکسی های خودران در چین است. RT6 که جدیدترین تاکسی این شرکت است نسبت به مدل های قبلی قیمت بسیار پایین تری دارد. این خودرو 206400 یوان معادل 1.75 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. نیازی به گفتن نیست که ظهور ربات تاکسی اعتراضات بسیاری را در چین برانگیخته است. معترضان اصلی به رانندگی تاکسی کسانی هستند که معتقدند تاکسی زندگی و آینده شغلی آنها را تهدید می کند.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا