اخبار روز

“گاری سگ”؛ قاب های دیدنی از قرن 19 اروپا

در قرن نوزدهم، گاری های سگ در بلژیک و هلند یک منظره رایج بود. این وسایل نقلیه که معمولاً توسط یک یا چند سگ کشیده می شدند، روشی کاربردی و کارآمد برای تحویل کالا در زمان خود بودند.

به گزارش فرادید، در اوایل دوران ویکتوریا نیز از چنین چرخ دستی هایی در بریتانیا استفاده می شد که عمدتاً توسط نانوایی ها استفاده می شد. با این حال، زمانی که این گاری ها در مناطق عابران پیاده مورد استفاده قرار می گرفتند، وجود سگ ها به عنوان یک مزاحم تلقی می شد که منجر به ممنوعیت آنها در لندن در سال 1840 شد.

این تا حدودی به دلیل نگرانی برای رفاه خود سگ ها انجام شد، زیرا استفاده از سگ برای کشیدن این گاری ها ظالمانه تلقی می شد، اگرچه همیشه اینطور بود. نبود.

علاوه بر این، نگرانی هایی وجود داشت که این سگ های خسته بیشتر مستعد ابتلا به هاری هستند و این ممنوعیت به عنوان راهی بالقوه برای مبارزه با این بیماری تلقی می شد. با این حال، مجله پزشکی The Lancet کاهش هاری را در لندن تا سال 1841 مشاهده کرد و خاطرنشان کرد: “آیا قانون ممنوعیت سگ های گاری ارتباطی با کاهش هاری داشت یا خیر، ما نمی دانیم.”

با وجود ممنوعیت در انگلستان، این سنت در بخش‌هایی از فرانسه و بلژیک ادامه یافت، جایی که دیدن واگن‌های شیر توسط سگ‌ها از مزارع کوچک به کارخانه‌های لبنی محلی به یک منظره نوستالژیک و البته نادر تبدیل شد.

دستفروشان معمولاً از گاری هایی استفاده می کردند که توسط سگ کشیده می شد. قابلیت های این حیوانات به مناطق نظامی نیز کشیده شد. در طول جنگ جهانی اول، سگ ها برای کشیدن تفنگ های کوچک صحرایی به گاری ها مهار می شدند و نقش مهمی در تدارکات زمان جنگ داشتند. این استفاده از سگ ها تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت، جایی که ارتش شوروی از آنها برای انتقال سربازان مجروح بر روی گاری های برانکارد استفاده کرد.

در آغاز قرن بیستم، یک جهانگرد هلندی به نام پیتر ون در میر برخوردهای خود را با این صحنه ها در حومه بلژیک ثبت کرد:

«آنها در حومه شهر هستند. زنان روستایی که اینجا می بینید در راه خانه به مزرعه ای هستند که چند مایل دورتر است. صبح زود که از خانه بیرون رفتند کوزه های مسی بزرگ و براقشان پر از شیر بود. این روش انتقال شیر از مزرعه به مشتریان شهری به طور فزاینده ای از بین می رود. بعید است که دختران این زن از این رسم زیبا پیروی کنند.

این سنت سال‌ها در بلژیک وجود داشت و خارجی‌ها همیشه از دیدن این گاری‌های کوچک که توسط سگ‌های بزرگ با موهای زرد پشمالو و گوش‌های گرگ مانند کشیده می‌شد شگفت‌زده می‌شدند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا